OT diesel

Orosz Tamás tamas.orosz at groupama.hu
Tue Apr 19 16:35:20 CEST 2005


>Ez a nyomatek dolog engem is izgat, mert nem igazan ertheto. A motor nyomateka -
>szerintem - a juzert nem erdekli, a kereken mi van, az a lenyeg, nem? Az mas
>  
>
A kereken a nyomatek van. Ugyanis egy motor jellemzoje a fordulatszamhoz 
tartozo nyomatek, mas kerdes, hogy Newton es Joule bacsi ota tudjuk 
_ezekbol_ szamolni a loerot, megpedig igy:  P = M x w x 10(-3)
ahol:
w - görög omega, másodpercenkénti fordulat radiánban (pl. 4000-nél: 
4000/60*360 -> radiánban az 418,88 kb (1 radián az 57,3 fok kb.) )
M - aktuális forgatónyomaték
10(-3) - 10 a mínusz harmadikon

Igy kw lesz a P.

Es mivel egy benzines motornak a nyomatekmaximuma nem a 
fordulatmaximumon van, -> a loero maximuma sem a max fordulaton van.
Dizelnel sokkal linearisabb a nyomatek-fordulatszam gorbe, ezert van az, 
hogy 3500-os fordulattal mesz minden dizel kocsival 170-et. (benzinesnel 
ez a fordulat legalabb 4500).
Persze igazabol ez attetel fuggo (valto), de hat azert van ilyan valto a 
dizelekbe, mert lehet, a motor tudja moge rakni a kakaot :)

Tamas




More information about the Elektro mailing list