Golf V, volt: F1 fizika

ide.ne.irj at freemail.hu ide.ne.irj at freemail.hu
Wed Sep 15 12:28:53 CEST 2004


Thus spake charles hoss:

> az adaptiv alapjarat vezerles sebessegjelenek hianyaban az autonak 
> megszunik motorfek uzem utan az alapjarata - benyomod a kuplungot , 

De jo hogy nem nagyon szoktam motorfekezni :)
(En is csak az alfoldon vezetek mostanaban)

> uzemi allapotban a felulet negyzetesen a terfogat kobosen no - igy a 
> kisebb auto hergerfalon at kialakulo vesztesege lenyegesen nagyobb (kb 
> mint egy kolibri vs elefant) igy fajlagosan nagyobb a veszteseg .

Ez teljesen igaz. Annyi kovetkezik belole, hogy a nagyobb motornak
nagyobb a maximalis hatasfoka, az optimalis fordulatszamon, optimalis
teljesitmeny mellett. Ezt senki sem vitatta.
Ha normalisan autozol egy nagy es egy kis motoros autoval, ugyanakkora
teljesitmenyt kell leadnia mind a ket motornak, es ez (az elozest,
intenziv gyorsitast kiveve) toredeke a motorok optimalis/maximalis
teljesitmenyenek. Viszont a kicsi motor, mely mondjuk 20%-ig van
kihasznalva, kozelebb van az optimalis munkaponthoz, mint a nagy motor,
mely mondjuk csak 10%-ig van kihasznalva.
Tehat: a nagyobb motornak jobb a hatasfoka, ezt nem vitatja senki.
Viszont ezt a magasabb hatasfokot magasabb teljesitmeny mellett eri el,
kis teljesitmenynel a hatasfok alacsony.
A magasabb teljesitmeny pedig tobb benzint jelent, meg a kicsit jobb
hatasfok mellett is. Tehat dragabb.
Egy 1000 literes hajo-motor meg jobb hatasfoku lenne az optimalis
munkapontban, azonban a normal autozas korulmenyei kozott szukseges
alacsony teljesitmenyt leadva kegyetlen rossz hatasfokkal dolgozna,
egy kis motor csunyan elverne.

> ha a biztositok nem szolnanak bele akkor valoszinuleg nagyccm-es 
> keveshegeres autok keszulenenk

...alacsony kompresszioval, nem agyonadalekolt, budos benzinnel.
Ez is egy koncepcio, de ugy hallottam mar nem nagyon kovetik.

> dexter

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"Vetkezz csak, gyonni raersz kesobb is..."




More information about the Elektro mailing list