Rezgesek +italok erleles

Trebitsch trebi at algoritmic.hu
Fri Jul 30 16:47:51 CEST 2004


Energiasûrûség MJ/kg, MJ/liter
benzin: 44,0/31,4
gazolaj: 42,5/35,7
LPG (PB gaz): 46/25
CNG (foldgaz):48/8


A fogyasztast mindig literben merjuk, ugye - mert literben fizetunk.
MJ/liter versenyszamban erosen legjobb a gazolaj. MJ/kg-ban a foldgaz a
bajnok, legerosebb motort CNG-vel hajtva lehet csinalni.
Az elogyujtas dolog viszont nem ilyen egyszeru. A benzinmotorban (de a
dizelben is, csak maskepp) idobeli lefolyasa, hullamfrontja van az egesnek.
Ami annyit jelent, hogy eppen azert van az elogyujtas, hogy a visszavert
hullamokkal felerositett eges/nyomasfront a munkautem kezdetetol a leheto
legnagyobb legyen.
Roviden arrol van szo, hogy a dugattyu megy folfele, a suritesi utem vege
fele jar. Ekkor megkapja a szikrat az osszesuritett keverek, amitol elindul
egy langfront (eroteljes nyomasnovekedes kisereteben) elmeletileg gomb
alakban, a szikratol kiindulva. Ez egyreszt vissza fog verodni a
hengerfejrol, felulrol - masreszt a kozben felfele mozgo dugattyurol.
Visszateres kozben, mivel a keverek nem egyszerre gyullad be, meggyujtja a
meg el nem egett reszeket - de ennel fontosabb a rezonancia, tehat az
elsodleges es a visszavert nyomashullamok osszegzodese. Ha ez jol van
hangolva (persze minden fordulatszamhoz es terhelesi allapothoz stb. mas-mas
rezonanciak tartoznak...) akkor jo nagy erovel fogja lefele meglokni a
dugattyut.
A "kopogasos eges" azert van, mert tul koran jon a szikra, nagy az
elogyujtas, es emiatt tobbszoros visszaverodes, lancreakcioszeru detonacios
eges alakul ki.
(Az "ongyulladas" c. dolgot el kell felejteni. Autoszereloknek nem oktatnak
rezonanciat - akkor viszont eddig meg mindegyik elgondolkodott, amikor
megkerdeztem tole, hogy ha ongyulladas van ugye, akkor nyilvan keson jon a
szikra, elobb ongyullad. Szikra utan mar nem beszelhetunk ongyulladasrol...
A gyakorlat pedig vilagosan megmutatja (egyszeru gyujtasu autoknal, pl.
Zsiguli) hogy ha  _novelem_  az elogyujtasi szoget, akkor kezd el csorogni a
motor. Ha csokkentem: elhallgat. Ergo ongyulladasrol nincs es nem is lehet
szo - tul eles rezonanciat hangol a dolgozo olyankor, tul jol eltalalja a
hullamfrontok rezonancia-frekvenciajat.

Trebitsch

----- Original Message -----
From: "Hidvegi Jozsef" <jhidvegi at ax.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Friday, July 30, 2004 4:19 PM
Subject: Re: Rezgesek +italok erleles


> >huhh . ez igy eleg meredek . a benzines motor egese szinte pillantszeru
> >? - az elgyujtassal kb egyenlo a teljes eges vege a felso holtpont utan
>
> Stimmel. Pontosabban akkor van valszleg jol belove a gep, ha az eges
idotartama
> szimmetrikusan oszlik el a holtpont idopontjara nezve.
>
> >. ezalatt rengeteg hot ad le a hengerfalnak , dugattyunak stb (veszteseg)
> Nem, arra nincs ideje! A hovezetes egy idoigenyes dolog am!
>
> >a dizel hatekonysaga azon alapul hogy a surites vegen a levego felforr
> >es forog a hengerben - ebbe fecskendez az adagolo , elenyeszoen kicsit
> >holtpont elott - es utana a munkautemben FOLYAMATOSAN amig tart a kakao
> >- es a vege elott abbamarad . igy ket oldalt nyersz - az eges _teljesen_
>
> Na neee, ez biztosan nem igy van! A korfolyamatokra gondolj! Ha a
munkautem
> vegen is van meg eges, az ciki, az mar nem tud munkat vegezni. Csak az er
> valamit, ami a felso holtpont kornyeken van. Az akkor keletkezo ho miatt
megnovo
> nyomas jon letre. Ebbol lehet mechanikai munkat kicsiholni egy nagyjabol
> adiabatikus tagulas soran. Ha ez kimarad, akar csak reszben is, akkor
rontom a
> helyzetet.
>
> Regebben szorakoztam adagolo szivattyukkal. Nagyon reg volt mar, de nem
hinnem,
> hogy az elvek sokat valtoztak volna. Azokban bizony a kis dugattyu, ami
belokte
> az olajat a hengerbe, igen kis szogelfordulas alatt megtette a kivant
utat. A
> vezerlese ugy tortent, hogy el lehetett forditani, es volt rajta egy ferde
> horony. Ezzel lehetett megszabni azt, hogy az ugyanakkora loketekkel jaro
> dugattyucska az elorehaladasa soran melyik pozicioban hagyja abbaa
nyomast. A
> ferde horony egyenes horonyban vegzodott, ha jol emlexem, azaz ha a
dugattyut
> annyira elforditottak, hogy ebben jarjon a dekompresszios lyuk, akkor egy
> cseppet se nyom be.
>
> Amugy a dizeleknel is letezik az elogyujtasnak megfelelo fogalom:
elotoltes. :-)
>
> >ami a masik nagy dobas - nem hasznalsz munkat arra hogy a gazt kitagitsd
> >a max hengernyomas eleresere . (hiszen mindig tele van - no
pillangoszelep)
> Ebben tokeletesen igazad van!
>
> >a hosszu szenlanc noveli az egeshot , de ez semmit nem jelent - 1 kg
> >rovid (n) es 1kg hosszu (2n) szenlanc kozott annyi a kulonbseg
> >osszetetelben mint mondjuk 2n*( Cn H2n+2H) es n*(C2n + H4n+ 2H) kozott .
> >ha megnezed szinte elenyeszo a kulonbseg - a rovidebb szenlancoknal
> >picit tobb a hidrogen - sulyaranyban szinte semmi
>
> En ugy ertettem ezt a szenlanc dolgot, hogy minel nagyobb a szenlanc
hossza,
> annal nagyobb az egesho. Tehat 1 kilo anyagbol annal tobb energia veheto
ki.
> (Literre is igaz valszleg). Emiatt semmi mas nem tortenik, mint hogy
kevesebbet
> kell tankolni ugyanahhoz az energiakivetelhez azonos hatasfok eseten is az
eleve
> olcsobb uzemanyagbol. De meg hozzajon, hogy a dizel motornak jobb a
hatasfoka.
> Ezert nem ritka az, hogy ugyanakkora gepek feleakkora fogyasztast
produkalnak.
> (Liter/100km-ben)
>
> hjozsi
>
>
> ____________________________________________________________________
> Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a
FreeStarttol.
> Probald ki most! http://www.freestart.hu
>
>




More information about the Elektro mailing list