Atalakitas
Petrik Gergely
spee at pluto.shacknet.nu
Mon Jan 26 19:34:07 CET 2004
On Mon, 26 Jan 2004, Moczik Gabor wrote:
> Petrik Gergely wrote:
> > biztosan lehet. erdekes tema. par kerdesem lenne: van
> > fekpadod? egyaltalan hogy akarod beloni a vezerlest? a
>
> Nincs fekpad, ez kicsit problema, de majd menet kozben laptoppal megoldjuk a
> problemat. Az elkepzeles olyasmi, hogy az EEPROM-ban letarolom az
> elogyujtasi szogertekeket nehany fordulatszamra (koztes helyeken
> interpolalva), amit RS232-n keresztul lehet modositani PC-rol.
>
> A finomitgatashoz ez jo.
>
> A teszetleshez, hogy egyaltalan megy-e, meg az atalakitasok kitalalasahoz,
> van (lesz olcson, ha minden jol megy) egy masik motor, hogy a kocsival azert
> tudjak kozlekedni.
igy vilagos. a terheletlen motor utan elesben azert erhet sztem
meglepetes. a menet kozbeni parameterkorrekcio egy mittfahrerrel
meg eleg huzos lenne. mar csak azert is, mert ha mellenyul, es
hirtelen meg talal allni a motor menet kozben, az kinos. :)
> > muhelyben merhettek rajta mindent, stb. de nem teljesen
> > kifogastalan a mukodes, tehat a gyari vezerlesnek a nyomaba
> > se er, meg az alapjarat tartasa se ment rendesen, amikor
> > demonstraltak a mukodest. az is fontos dolog, hogy a
>
> Hat, ez nem tul biztato...
varjal, azert nehogy elmenjen a kedved! ok szamitottak a
vezerlojeleket, tehat nem tablazatoztak. raadasul epp teszteltek
vmi featuret, a tervezo meg nem volt ott, hogy allitgassa, stb.
mas kerdes, hogy nekik tenyleg profi berendezeseik voltak,
anelkul eleg munkas lesz.
> > irtad nincs ecu, ergo a muszerezes se lehet valami
> > egetvero. pl. a karosanyag-kibocsatast lambda szondaval
> > lehet monitorozni, ez viszonylag egyszeru modja az optimumra
> > hangolasnak. ha nincs muszer, ki kell merni, mikor jo meg
>
> Haaat, nem sok szenzor van benne. Legtomeg merot mar talaltam benne, de nem
> tudom minek van, mert a motort nem vezerli :-)
biztos, ami biztos, betettek. elbirja... :) van esetleg
injektoros tipus is? lehet, hogy a tiedbol csak a
vezerlot+injektort sporoltak ki, de a legmennyisegmero
kiszedesehez az egesz motorteret at kellett volna rendezni,
ezert bennhagytak. :)
> > nicns benne injektor, akkor karburatoros, gondolom. ezen
> > mit vezerelsz? max annyit csinalhatsz, hogy a gazpedalt nem
> > bowdennel vezeted a pillangoszelephez, hanem ket madzaggal
>
> Kezdetnek lehet hogy csak ez lesz. Eredetileg a szivato bowdenes madzagjat
> akartam leptetomotorosra cserelni, az egesz elektronizalas otlete innen
> jott. Egyebkent ha a karburator helyett valami mast szerelek fel, vagy
> atalakitom a karburatort, akkor mar tudok vezerelt keverekkepzest alkotni.
hmmm. erdekes 5let. a karburatort alapbol szegeny keverekre
allitod be, es a szukseges plussz a szivato vezerelt
mukodtetesevel jon, mikor mennyi kell? igy a hideginditast is
lerendezheted egy fust alatt.
> Egyebkent fekpadnak nem jo egy n*10kW-os egyenaramu generator alkalmasan
> leterhelve, tengelyet a kihajtasra erositve?
en põnt ilyesmin gondolkodok, csak kicsiben, es teljesen mas
vonatkozasban. de sztem mukodnie kene. a "profik" orvenyaramu
fekkel csinaljak. jo, ha van a kozelben egy vizmu, jo nagy
hidegvizkapacitassal...
> > kiporgesgatlo
>
> Tenyleg, ez hogy mukodik elvben?
> Egy otlet van: Nezem a kerek forgasat, es ha hirtelen valtotas van, akkor
> kiporgott. Vagy inkabb az osszes kerek forgasat nezem egymashoz kepest?
aha, az utobbit csinaljak. a nem hajtott kerek ritkan porog ki,
ez a referencia. a bevatkozas nagyon durva. abs-es autonal
fekezik a kereket, egyebkent elrontjak a gyujtasi szoget, meg a
fojtoszelepet visszaveszik. illetve ezek kombinaciojaval oldjak
meg. 4kerekhajtasu kocsiban nemtom hogy detektalnak kiporgest.
bar ha 4kerekezik valaki, akkor ritkan zavarja, hogy kiporog a
kerek, a vonoero hianya annal inkabb.
> > nemigen. az se kellemes, hogy nem eppen linearis rendszer
> > egy belsoegesu motor. a modern vezerlesek mind tablazatbol
> > dolgoznak (esetleg adaptivan modositott tablazatbol).
> > kimerik az optimumot fekpadon, es jol van. fuggvenyekkel
> > kozeliteni csak durvan lehet a karakterisztikat, vagy ha
> > lehetne is pontosan, valahogy akkor is ki kell merni.
>
> Valami ilyesmi az alapgondolat nalam is. Nem kivanom k=f(x,y,z,...)
> fuggvenyekkel modellezni, kiserletezes alapjan valahogy max teljesitmenyt es
> jo dinamikus viselkedest kihozni. Szerez az ember egy jokora adag
> tapasztalaltot ilyen kiserletekkel.
szep dolog, az biztos. eleg sokat morfondiroztam azon, hogy
veszek egy simson motorkerekpart, es meghekkelem. sztem mar
azzal is jol el lehet bibelodni. azert az autotuning engem
elrettent elso nekifutasra, bar ezen is filoztam termeszetesen,
rengeteg raero idomben. :)
--
G
More information about the Elektro
mailing list