Milyen egy nagy hajo ?

L. Pasztor seasoft at hu.inter.net
Fri Sep 12 22:19:57 CEST 2003


Sziasztok !

>> Gyere at maganba, jo egy kicsit nosztalgiazni.....

> Nagyon ciki lenne itt nosztalgiazni? :-)
Jujjj, jujjj.  Sok dolgot nagyon, de nagyon, de nagyon  :-))))))    Minden
valamire valo jogallam torvenye nehany szaz evet adna erte .....
De persze a technikat nem, csak sok volt mar az OT, es nem akartam terhelni
a listat.


>> Akkor  JO KAVET !  Es akkor Te is tudod, hogy ez mit jelent !
>En viszont nem :) Mit?
Ez egy regi tengeresz-koszones.  Az alapja talan az, hogy rossz idoben,
barhogy is birja valaki a hullamzast, a gyomorsava felkavarodik. Ilyenkor
nagyon nem esik jol a kave, egyszerre erzik keserunek es savanyunak is -
barhogy megcukrozod. Tehat a koszones azt jelenti, hogy legyen olyan idod,
amikor nem kavarog a gyomrod.

>> Amsterdamban a kihozott dugonal beleesett a hengerbe walkie-talkie-m.
>> Lemasztam erte. Nekem sokkal szelesebbnek tunik igy utolag. Igaz, akkor
meg
>> vekonyabb voltam.
>Kellemes lehetett ott az egett pakurabuzben!
Semmi ilyesmi nincs. A hengerek belulrol nem budosek, igaz a falukra van
egve nemi anyag. Nem vagyok, es nem voltam gepesz, igy nem sokat kavarogtam
a hengerek belsejeben. De emlekszem, a fiuk sokat sikaltak a belsejuket.

>> De majdnem.  Pl. Amsterdam-Singapore altalaban 26 nap.  Ez  624 ora,  es
>> ezalatt elvben 1248 tonna kellett, hogy legyen. A gyakorlatban mindig
1000
>> tonna felett volt.
>Uristen, nem sok ez egy kicsit?? Jol meg kell gondolni hogy hova
>vezenyeljenek egy ilyen gepet. Megeri egyaltalan hajoval szallitani
Nem. A hajo hasznos rakomanya 15.000 tonna volt. Ez vasuti kocsi kb. 20-30
tonnat visz. Ez 500-600 vasuti kocsi rakomanya. Vagyis 60-70 teljes vasuti
szerelveny tartalma !!!  Na, mondja meg nekem valaki, mennyit fogyasz 60-70
diesel mozdony egyuttesen ?
Masok itt az ara'nyok, nem kell meglepodni.

>Ezt a bohom nagy dogot mennyi ido alatt lehet allo helyzetbol eletre
rugdosni?
Allo helybol, nyilt vizen Kb. 10 perc alatt felgyorsul 15 csomos sebessegre.
Utat ebbol ki lehet saccolni. A gyorsulas nem egyenletes, az elejen nagyobb,
a vegen kisebb.  A megallas hasonlo. Csak akkor visszafele forog a csavar
(csak ha nagyon muszaj - mert raz, mintha szantason menne)

> Mi van veszhelyzet eseten egy hadihajoval?
Na ne ! Nem illik osszehasonlitani egy kamiont egy SUBARU WRC-vel.
Egy valamire valo romboloban 200.000 - 300.000 LE van. Es sokkal
aramvonalasabb, mint egy kereskedelmi hajo.  Es megy 50-60-at, ami bizony
100 km/h felett van !  Jartam a NAVY egyik ilyen hajojan latogatoban. Az egy
egesz mas vilag.  Sot egy carriert egymillio LE feletti reaktorok (ketto is
van benne) mozgat.

>Ez az iszonyatos mennyisegu rossz minosegu olaj embertelen sok fustot
>termelhet. Mar ertem hogy miert aggodnak a termeszetvedok, eddig el sem
A francot !  A lassu fordulat miatt (is) igazan tokeletes az eges. Nemi
tulzassal azt mondhatom, hogy 1-2 rosszul beallitott IFA jobban fustol.
Masreszt a tengeren mindig fuj a szel, es lecsapja a fustot. Visszakerul a
korom, ahonnan jott.

Ha mar hadihajo es elektro:  az igazi technika ott van.
Az elso LCD kijelzot, az elso GPS-t, az elso asztali PC-t (WANG) 1982-ben
lattam a Enterprie carrier (anyahajo) fedelzeten. Sajnos csak latogatoban
....

Viszont a nehai zaszloshajonk, a Vorosmarty orosz (ukran?) epitesu volt,
Herszonban epult 1980-ban.
Telis-tele volt orosz (mi csak bolsi-nak hivtuk) elektronikaval.  Harom
generator, ha jol emlekszem 2 db 1 MVA es 1 db 0.5MVA-es volt.  Mindent
elektronika  vezerelt, amelyek nagykalapos orosz tranzisztorokbol alltak
(oregek meg emlekeznek rajuk).  A budos eletbe emberiseg meg olyan szemet
elektronikat nem csinalt sehol, mint az oroszok ott es akkor.  Volt a hajon
parszaz ilyen komplett automatika, minden napra jutott belole boven hiba.
En, es minden emberem is alaposan megszenvedtuk azt az "elektronikat".  Es
lass csodat,  ez a technika volt reszben a regi TU-154-ben is.  Egy volt
evfolyamtarsam fedelzeti mernok, egyszer Amsterdambol hazafele jovet
behivott a pilotafulkebe, es pont azok az otvaros kapcsolok es muszerek
vigyorogtam ram, amiket ezerszer kiatkoztam. Azota nem szeretem a
TU-154-eseket.

Sok mas kereskedelmi hajon is jartam. Az osszehasonlitasuk eredmenye
pontosan olyan, mint az autoknal.
Az orosz epitesu hajok elektronikai -  es mondjuk egy  japan, sved vagy
amerikai epitesu kozott pontosan ugyanaz a kulonbseg volt, mint egy Lada
vagy egy Honda, Chrisler, Volvo kozott.  Es ez az adott orszag
hatteriparanak fejlettsegi szintje miatt igy termeszetes.

Es a vegere egy megtortent poen:

Hajo mar megy egy hete, fiuk kartyaznak a szalonban (Ez olyan kozos
helyiseg - kikapcsolodasra)
Az egyik srac felesege kinez egyik ablakon, es lelkendezve mondja: nezd
apukam, vitorlas hajok. De szepek !
Apuka nyugodtan tovabb kartyazik.
Anyuka megint: apa gyere ezt latnod kell ! Milyen szep hajok.
Apuka nyugodtan tovabb kartyazik.
Anyuka megint kezdi.
Mire apuka:  a kutya f...t se erdeklik a sz...r  dzsunkak.   Akkor szolj, ha
teherautot latsz.

Minden relativ.

---------------------------------
Pasztor Laszlo
seasoft at hu.inter.net
---------------------------------

























More information about the Elektro mailing list