DC motor szabalyzas
Qasy
qasy at freemail.hu
Thu Nov 27 10:25:14 CET 2003
> Dehogy! Eppen arra biztatlak, hogy vigyazz ra, nehogy egyszerre
mind nyitva
> legyen, pontosabban arra, hogy az egy oldalon levok ne legyenek
nyitva
> egyszerre.
> Itt az lenne a vezerles lenyege, hogy ha az atloban levoket (1-es atlo
es 2-es
> atlo) egyforma ideig tartod nyitva, akkor all a motor. Ha nem
egyforma ideig,
> akkor menni fog valamerre.
> (De lehetne ugy is csinalni, hogy pl az egyik oldalon az npn tranyot
bekapcsolva
> tartod, a masik oldalon csinalsz pwm-et (egyik forgasirany), es
ugyanigy a masik
> iranyban is.)
> Ennek semmi koze ahhoz, hogy motor a terheles. Nem jol ertettem a
kapcsolast? Az
> egyes hidagakban alul egy npn tranyo van, folul meg egy pnp (a
pozitiv
> tappontnal). Na most, ha az atloban levo tranyok bazisait pl egy
ujabb tranyoval
> mintegy osszehuzod, akkor ezzel a tapot zarod rovidre 2 pn
atmeneten, meg az
Tokeletesen jol ertetted.
A hidatloban levo tranzisztorok bazisait huzom ossze egy masik
tranzisztorral.A ket bazis kozott van ellenallas,47ohm+az osszehuzo C-
E atmenete.Ezeket a bazisosszekoto tranzisztorokat hajtom pwm-
mel.A hidatlok bekapcsolasanak valtakoztatasa(iranyvaltas) nem pwm-
mel tortenik,koztuk masodpercek telnek el.Ezert nem ertem miert nem
indul el a motor!Mintha valami remlene,hogy nem jo tul hirtelen inditast
adni...
> osszehuzo tranyo E-C agan keresztul. Ez nem jo igy, mert ha rendes
a kinyitas,
> valaki el fog halalozni. Ide kell egy ellenallas, ami egyuttal meg is
szabja a
Ezrert gondoltam,hogy ha a fentebb leirt modon hajtom meg,igy nem
lesz halal.
> ket bazisaramot. Gondold el, a B-E atmenet fesze max 1V koruli lehet,
de akkor
> mar roppantul kihajtottad. Tehat az atlo tranyoi osszesen max 2V-ot
tudnak
> magukra venni, a tap meg mondjuk 12V. Nem lehet oket diretben
osszehuzni! Csak
> errol probaltam beszelni, de ugy tunik, valamit rosszul irtam, hogy
nem ment at.
Jaaaa.Hogy a hidatloban levo tranzisztorok kozul hol az egyiket,hol a
masikat nyissam?...Asszem ertem...
>
> Na most, ha az ablaktorlo motorka mondjuk 10A-t akar felvenni
(siman el tudom
> kepzelni),
Meresem szerint 2,6A vmelyik lassu jaratban,1,5A koruli gyors jaratban.
akkor a tranyokat jo lenne 1A-rel is meghuzni a fuluknel (bazisuknal
> :-) ) fogva, az meg jo 10W disszipaciot fog jelenteni, ami
elkerulhetetlen. Vagy
> darlingtonokat hasznalsz, de akkor meg jokora maradekfeszek
lesznek, tok
> kivezerlesnel a motorra nem fog jutni, csak jo 2V-tal kevesebb. Ezert
> javasoltam, hogy hasznalj feteket. Egyreszt mar bennuk van a dioda,
masreszt
> ekkora aramoknal (10A) mondjuk egy IRF3205 csak 80mV koruli fesz-
esessel reagal.
> A fetek meghajtasahoz fet-meghajtot kellene alkalmazni, az
gondoskodik a korrekt
> nyitasrol-zarasrol. Ha megvannak a negyszogeid, akkor innentol
pofonegyszeru
> aramkor fog kijonni. Es akkor is korrektul fog mukodni, ha azok a
negyszogek
> barmiert nem olyan korrektek.
>
> hjozsi
>
qasy
More information about the Elektro
mailing list