DC motor szabalyzas
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Thu Nov 27 09:32:39 CET 2003
>> ertened, hogy az egyik atloban tovabb vezet a tranyopar, mint a
>masikban, vagy
>> forditva. Tehat szunetidot ne rakj bele, csak annyit, hogy ne
>akarjanak
>> osszezarni az egy hidagban levo tranyok.
>
>o...o...o...akkor ez azt jelenti,hogy egy ideig egyut van nyitva a ket par
>tranyo,majd az egyik par lezar(a masik par tovabbra is nyitva
>van).Ezzel rovidrezarom a tapot(ameddig mindketto par
>vezet)....Hmmm....Hogyisvanez.Nem teljesen ertem mire gondoltal.
Dehogy! Eppen arra biztatlak, hogy vigyazz ra, nehogy egyszerre mind nyitva
legyen, pontosabban arra, hogy az egy oldalon levok ne legyenek nyitva
egyszerre.
Itt az lenne a vezerles lenyege, hogy ha az atloban levoket (1-es atlo es 2-es
atlo) egyforma ideig tartod nyitva, akkor all a motor. Ha nem egyforma ideig,
akkor menni fog valamerre.
(De lehetne ugy is csinalni, hogy pl az egyik oldalon az npn tranyot bekapcsolva
tartod, a masik oldalon csinalsz pwm-et (egyik forgasirany), es ugyanigy a masik
iranyban is.)
>> sorbakotott ellenallasok (mert ugye vannak?!) futeni fognak, mint
>allat.)
>
>Nincsenek.Kellenennek?Miert?
>Ha en az ablaktorlo motort akarom hajtani,meresem szerint 2-3 A-rel
>kell etetni.Ha mar csak 1ohm sorbakotott ellenallasom,mar azon majd
>9W a disszipacio.Na jo, a pwm miatt kevesebb....Hu de nem ertek a
>motorokhoz...
Ennek semmi koze ahhoz, hogy motor a terheles. Nem jol ertettem a kapcsolast? Az
egyes hidagakban alul egy npn tranyo van, folul meg egy pnp (a pozitiv
tappontnal). Na most, ha az atloban levo tranyok bazisait pl egy ujabb tranyoval
mintegy osszehuzod, akkor ezzel a tapot zarod rovidre 2 pn atmeneten, meg az
osszehuzo tranyo E-C agan keresztul. Ez nem jo igy, mert ha rendes a kinyitas,
valaki el fog halalozni. Ide kell egy ellenallas, ami egyuttal meg is szabja a
ket bazisaramot. Gondold el, a B-E atmenet fesze max 1V koruli lehet, de akkor
mar roppantul kihajtottad. Tehat az atlo tranyoi osszesen max 2V-ot tudnak
magukra venni, a tap meg mondjuk 12V. Nem lehet oket diretben osszehuzni! Csak
errol probaltam beszelni, de ugy tunik, valamit rosszul irtam, hogy nem ment at.
Na most, ha az ablaktorlo motorka mondjuk 10A-t akar felvenni (siman el tudom
kepzelni), akkor a tranyokat jo lenne 1A-rel is meghuzni a fuluknel (bazisuknal
:-) ) fogva, az meg jo 10W disszipaciot fog jelenteni, ami elkerulhetetlen. Vagy
darlingtonokat hasznalsz, de akkor meg jokora maradekfeszek lesznek, tok
kivezerlesnel a motorra nem fog jutni, csak jo 2V-tal kevesebb. Ezert
javasoltam, hogy hasznalj feteket. Egyreszt mar bennuk van a dioda, masreszt
ekkora aramoknal (10A) mondjuk egy IRF3205 csak 80mV koruli fesz-esessel reagal.
A fetek meghajtasahoz fet-meghajtot kellene alkalmazni, az gondoskodik a korrekt
nyitasrol-zarasrol. Ha megvannak a negyszogeid, akkor innentol pofonegyszeru
aramkor fog kijonni. Es akkor is korrektul fog mukodni, ha azok a negyszogek
barmiert nem olyan korrektek.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list