Vizparologtatos klima

pyxys1 pyxys1 at westel900.net
Sat Jun 7 15:57:09 CEST 2003


Szia Hidvegi,

Saturday, June 07, 2003, 2:48:48 PM, you wrote:

HJ> Vettem a faradsagot, es csinaltam par merest. (Azert nem szakadtam bele!) :-)

HJ> A meres: egy homero, olyan mechanikailag kb, mint egy lazmero, de nem higanyos.
HJ> Ezt eletartottam egy ventillatornak, aminek a huzata olyan kb, mintha egy auto
HJ> kb 30-40-nel menne. Ketfele modon es ket helyszinen mertem.

HJ> 1. A pincemuhelyemben, ahol a homero 24 fokot mutatott magaban a venti elott,
HJ> majd amikor egy frottirdarabbal a folyadektartalyat korbetekertem, es allott
HJ> vizbe martottam (eppen volt egy muanyag vodorben kinn, meleg volt viszonylag),
HJ> es igy tartottam a venti ele, akkor a mutatott ertek lement 19,5 fokra kb.

HJ> 2. kivittem az udvarra az egesz cumot. Uresen a homero 29 fokot mutatott.
HJ> Ugyanugy korbetekerve ugyanazzal a frottirdarabbal, vizbe martva, majd venti ele
HJ> tartva, es megvarva a homerseklet beallasat, ezuttal 20,5 fok jott ki.

HJ> A dolog latszolag ellentmondasos, de vegulis logikus. Lenn a pinceben ugyan
HJ> huvosebb van, de parasabb a levego. A ket levego abszolut paratartalma nem
HJ> sokban terhet el egymastol, mert ki-be jarkalok, de mas legcsere is van. Azert
HJ> van hidegebb, mert az ejjeli hideget probalom minden ejjel intenziv legcserevel
HJ> megfogni, nappalra meg csukok. A huvos inkabb a nagy betontomegek miatt marad
HJ> meg, nem a levego tartja meg.

HJ> Az eredmeny - foleg a kinti - eleg jelentos szerintem, nemde? Mindjart meg is
HJ> indult az agyam, hogy lehetne kocsiteto klimat elkovetni ugy, hogy
HJ> csomagtartokent lenne az autora felszerelve.
HJ> Az also lemezen csokigyo lenne, ami frottirral volna betekerve, es a lemezen,
HJ> ami talcaszeruen volna kialakitva, egy szivacson vagy hasonlon lenne a csokigyo
HJ> rogzitve. Alulrol hoszigetelve. Folotte par centivel egy - esetleg szinten
HJ> duplafalu - legterelo es arnyekolo lemez, ami a napsutestol elzarja a csokigyot.
HJ> Ha duplafalu, es a ket lemez kozott aramolhat szinten a menetszel, akkor
HJ> hatekonyabb, az also arnyekolo lemez mar csak a levego homersekletet venne fol,
HJ> mig a folso, amit erosen sut a nap, joval melegebb lenne.

HJ> A csokigyoban aramlo viz kapacitasarama (terfogataram * hokapacitas) attol fuggo
HJ> lenne, hogy mennyi vizet lehet igy elparologtatni. Ugy kene beallitani, hogy az
HJ> autoban valahol elhelyezett ventillatoros radiator (akar az auto sajatja ide
HJ> atkotve, es csak belso legaramlasra is alkalmassa teve) a leheto legtobb hideget
HJ> szolgaltassa. Ha a hofokkulonbseg a ki- es belepo viz kozott mondjuk 3 fok
HJ> lenne, a teljesitmeny meg - legyunk szerenyek - 1 kW, akkor kb 0,08 liter/sec =
HJ> 4,8 liter/perc vizet kell ataramoltatni a csokigyon.

HJ> (4,2 kWs/kg/fok * 0,08 kg/s * 3 fok = 1,008 kW) Azert ez a kb 5 liter/perc nem
HJ> olyan huzos vizaram. Es ha alulbecsultem a 3 fokot, akkor ez csokkenhet is. Es
HJ> megegy: ehhez egy desztvizes edenybol folulre folyamatosan potolni kell a
HJ> csokigyot aztato vizet, aminek parolognia kell. Ha a teljesitmeny csak 1 kW ami
HJ> szinte tobb, mint eleg egy ilyen gagyi megoldas eseten, akkor

HJ> 1kW / 2270kWs/kg = 4,4e-4 kg/s, azaz 1,6 liter/ora vizet kell foljuttatni. Ezt
HJ> nem tom, milyen szivattyuval kellene megoldani, de nagyon pici szivattyu kell
HJ> ide. Az se lehetne gond, hogy mondjuk egy 6 oras utra elegendo desztvizunk
HJ> legyen, mert ez meg mindig csak kevesebb, mint 10 liter. Nem beszelve arrol,
HJ> hogy benzinkutaknal lehet desztvizet kapni. :-) (Azert desztviz kell, mert
HJ> kulonben elvizkovesedik az egesz hobelevanc villamgyorsan.)

HJ> Meg egy gondolat a megvalositashoz: lehet, hogy celszeru ezt a lapos szerkezetet
HJ> ugy felszerkeszteni az autora, hogy az elso szelvedo fole nyuljon annyira, hogy
HJ> azon a deli orakban szembe suto nap ne tudjon besutni, esetleg hatul (sima
HJ> limuzinnal) ugyanez. Egyuttal persze a kocsi tetejet is arnyekolja. Valami
HJ> konnyu, de megis eleg merev, aramvonalas szerkezetnek kell lennie, mert a
HJ> menetszel eleg durva tud lenni, es a legellenallast is kordaban kell tartani.

HJ> Na, hogy tetszik? Ronda? Igen, de lehet, hogy mukodik. Az en jarganyomon a
HJ> felulete legkevesebb 2m2 lenne. De lehet, hogy a viz parolgasa joval
HJ> intenzivebb, ami meg folosleges is lehet, tehat lehet az is, hogy akar 0,5m2 is
HJ> eleg a feladathoz. (A homero 3-4 perc alatt csurgosrol nedvesre szaradt.)
HJ> Ha jelentos felulet-tobblet van, es allo helyzetben ugy allunk meg, hogy ha van
HJ> valami szello, akkor igy is kepes lehet az autot vmelyest huvosebb allapotban
HJ> tartani. :-)

HJ> Mar csak az a kerdes, hogy kell a vizcsoveket az utasterbol ugy feljuttatni a
HJ> szerkezethez, hogy ne kelljen bantani a kasznit.

HJ> hjozsi

na pont ilyen megfontolásból gondoltam indőnként a motorvízhűtőt
nedvesíteni, mert mint leírtad, a víz párolgás közben nagyon sok hőt
képes elszállítani. kevesebbet menne a ventillátor, nőne
állóhelyzetben a hűtők (víz+klima) hatásfoka.
én is csináltam "kisérletet" még a múlt héten. vettem a bontóban egy
ablakmosó edényt (vmi ibizáé, van benne hely kb 5l víznek) alján két
motor. bent kapcsoló, ha hőmérő felmegy 95-fokig, spricc. a ventilátor
magában 95-90 fokig bírt visszahűteni, vízzel egészen 70 fokig
visszabírt menni 2-3 perc alatt.
természetesen a dolgot csak arra az esetre kellene használni, mikor
állok mondjuk egy príma 1-2órás dugóban és a haladási sebesség 100m/h.
a számitási problémát azért vetettem fel, mert jó lenne méretezni.


-- 

Best regards,
 pyxys1                            mailto:pyxys1 at westel900.net



More information about the Elektro mailing list