Vizparologtatos klima
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Sat Jun 7 14:48:48 CEST 2003
Vettem a faradsagot, es csinaltam par merest. (Azert nem szakadtam bele!) :-)
A meres: egy homero, olyan mechanikailag kb, mint egy lazmero, de nem higanyos.
Ezt eletartottam egy ventillatornak, aminek a huzata olyan kb, mintha egy auto
kb 30-40-nel menne. Ketfele modon es ket helyszinen mertem.
1. A pincemuhelyemben, ahol a homero 24 fokot mutatott magaban a venti elott,
majd amikor egy frottirdarabbal a folyadektartalyat korbetekertem, es allott
vizbe martottam (eppen volt egy muanyag vodorben kinn, meleg volt viszonylag),
es igy tartottam a venti ele, akkor a mutatott ertek lement 19,5 fokra kb.
2. kivittem az udvarra az egesz cumot. Uresen a homero 29 fokot mutatott.
Ugyanugy korbetekerve ugyanazzal a frottirdarabbal, vizbe martva, majd venti ele
tartva, es megvarva a homerseklet beallasat, ezuttal 20,5 fok jott ki.
A dolog latszolag ellentmondasos, de vegulis logikus. Lenn a pinceben ugyan
huvosebb van, de parasabb a levego. A ket levego abszolut paratartalma nem
sokban terhet el egymastol, mert ki-be jarkalok, de mas legcsere is van. Azert
van hidegebb, mert az ejjeli hideget probalom minden ejjel intenziv legcserevel
megfogni, nappalra meg csukok. A huvos inkabb a nagy betontomegek miatt marad
meg, nem a levego tartja meg.
Az eredmeny - foleg a kinti - eleg jelentos szerintem, nemde? Mindjart meg is
indult az agyam, hogy lehetne kocsiteto klimat elkovetni ugy, hogy
csomagtartokent lenne az autora felszerelve.
Az also lemezen csokigyo lenne, ami frottirral volna betekerve, es a lemezen,
ami talcaszeruen volna kialakitva, egy szivacson vagy hasonlon lenne a csokigyo
rogzitve. Alulrol hoszigetelve. Folotte par centivel egy - esetleg szinten
duplafalu - legterelo es arnyekolo lemez, ami a napsutestol elzarja a csokigyot.
Ha duplafalu, es a ket lemez kozott aramolhat szinten a menetszel, akkor
hatekonyabb, az also arnyekolo lemez mar csak a levego homersekletet venne fol,
mig a folso, amit erosen sut a nap, joval melegebb lenne.
A csokigyoban aramlo viz kapacitasarama (terfogataram * hokapacitas) attol fuggo
lenne, hogy mennyi vizet lehet igy elparologtatni. Ugy kene beallitani, hogy az
autoban valahol elhelyezett ventillatoros radiator (akar az auto sajatja ide
atkotve, es csak belso legaramlasra is alkalmassa teve) a leheto legtobb hideget
szolgaltassa. Ha a hofokkulonbseg a ki- es belepo viz kozott mondjuk 3 fok
lenne, a teljesitmeny meg - legyunk szerenyek - 1 kW, akkor kb 0,08 liter/sec =
4,8 liter/perc vizet kell ataramoltatni a csokigyon.
(4,2 kWs/kg/fok * 0,08 kg/s * 3 fok = 1,008 kW) Azert ez a kb 5 liter/perc nem
olyan huzos vizaram. Es ha alulbecsultem a 3 fokot, akkor ez csokkenhet is. Es
megegy: ehhez egy desztvizes edenybol folulre folyamatosan potolni kell a
csokigyot aztato vizet, aminek parolognia kell. Ha a teljesitmeny csak 1 kW ami
szinte tobb, mint eleg egy ilyen gagyi megoldas eseten, akkor
1kW / 2270kWs/kg = 4,4e-4 kg/s, azaz 1,6 liter/ora vizet kell foljuttatni. Ezt
nem tom, milyen szivattyuval kellene megoldani, de nagyon pici szivattyu kell
ide. Az se lehetne gond, hogy mondjuk egy 6 oras utra elegendo desztvizunk
legyen, mert ez meg mindig csak kevesebb, mint 10 liter. Nem beszelve arrol,
hogy benzinkutaknal lehet desztvizet kapni. :-) (Azert desztviz kell, mert
kulonben elvizkovesedik az egesz hobelevanc villamgyorsan.)
Meg egy gondolat a megvalositashoz: lehet, hogy celszeru ezt a lapos szerkezetet
ugy felszerkeszteni az autora, hogy az elso szelvedo fole nyuljon annyira, hogy
azon a deli orakban szembe suto nap ne tudjon besutni, esetleg hatul (sima
limuzinnal) ugyanez. Egyuttal persze a kocsi tetejet is arnyekolja. Valami
konnyu, de megis eleg merev, aramvonalas szerkezetnek kell lennie, mert a
menetszel eleg durva tud lenni, es a legellenallast is kordaban kell tartani.
Na, hogy tetszik? Ronda? Igen, de lehet, hogy mukodik. Az en jarganyomon a
felulete legkevesebb 2m2 lenne. De lehet, hogy a viz parolgasa joval
intenzivebb, ami meg folosleges is lehet, tehat lehet az is, hogy akar 0,5m2 is
eleg a feladathoz. (A homero 3-4 perc alatt csurgosrol nedvesre szaradt.)
Ha jelentos felulet-tobblet van, es allo helyzetben ugy allunk meg, hogy ha van
valami szello, akkor igy is kepes lehet az autot vmelyest huvosebb allapotban
tartani. :-)
Mar csak az a kerdes, hogy kell a vizcsoveket az utasterbol ugy feljuttatni a
szerkezethez, hogy ne kelljen bantani a kasznit.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list