Peltier tap kocsiba hogyan?
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Sat Jun 7 09:39:35 CEST 2003
> két dolog jutott eszembe
> 1. nem lehetne egy kiszuperált, de működő hűtőgépból csinálni autó
> klímát? gyakorlatilag minden meg van benne ami kell, "csak" be kell
Ez is tul kicsi, mint a peltier. Talan jobb a hatasfoka, cserebe joval
bonyolultabb megcsinalni.
> 2. a probléma:
> adott egy autóhűtőradiátor. ebben, ugye, kering a hűtővíz, ami tf,
> hogy 95fokos. ventillátor forog, de a szállított levegő mennyisége ? .
> meglocsolom 35fokos vizzel, gyorsabb visszahűlés érdekében.
> kérdés1: mennyi locsoló víz kell, hogy visszahűljön 82fokra?
Ez szamithato a motor tomegebol es a benne levo viz mennyisegebol, meg abbol,
hogy tudom, a ralocsolt viz elparolog-e vagy csak folmelegszik. De ez az egesz
mire is kell? Egyszerubb termosztatot cserelni kisebb hofokura, ha tul melegnek
iteled a motort.
> azt vettem észre, hogy jelentősen romlanak a motor paraméterei, ha a
> hőmérséklete 95fok fölé megy.
Ez nem valoszinu. Legalabbis a motorok hutovize (nyomott viz :-) ) kozel van a
forrasponthoz gyarilag, uzemszeruen igy beallitva. Ha felnyitod a hutoviz
beontonyilast uzem kozben, az eleg veszelyes dolog lehet.
Kulonben en meg azt vettem eszre, hogy ha a motor hidegebb, pl csak 70 fok
koruli, akkor tobbet zabal. Nalam 95 fokos termosztat van berakva.
Csak ossze kell legyen hangolva a termosztat es a hutoventi erzekeloje (ha
villanymotoros a hutoventi), ne az legyen, hogy egymas ellen dolgzonak. Tehat a
termosztat olyan magas motorhomersekletet enged, aminel folyton jar a
ventillator. Raadasul a generatoron at tobbletfogyasztassal jar, meg
foloslegesen terhelodik a vill rendszer, kopik a venticsapagy. A legegyszerubb a
termosztatot megfelelore cserelni.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list