ABS
HWSW Famulus
hwsw at famulus.hu
Sun Jun 1 09:53:51 CEST 2003
> > tán a súlykülönbség teszi.
>
> Nem az teszi, hanem az, hogy vannak kemenyebb es puhabb autok.
> hjozsi
A rugalmas utkozes szabalya szerint bizony a suly szamit........
A sullyal foditottan lesz aranyos a sulypontok elmozdulasa.
Praktikusan a konnyu Suzuki sulypontja tobbet megy tovannn elore az energia
elveszteseig,
mint amennyit elore lok a nehezebb allo auton
Ergo muszaly az elejenek osszetorni, ha nem eleg rugalmas (pl. nem
szivacsbol van)
A neheznek pedig nem tul nagy energiak eseten van eselye, hogy csak annyit
kellene mozdulnia amit meg a
lokharito rugalmas deformacioja bir kovetni. A nagy sulyu a kicsi szamara
kozelit a beton falhoz....
Forditva is igaz amikor elutsz egy kis sulyu targyat akkor az repul is akar
elore,
mikozben a te lokharitod nemis biztos, hogy serul...
(kavics, vereb, macsak, kutya, ember...)
A kar okozas pedig az energiaval aranyos.
0,5m*v2 vagyis a nehezebb es gyorsabb test okozza a nagyobb kart
es a konnyebb szenvedi el.
A ket fenti szabaly okozza, hogy amig a szgk romma torik addig a kamion
eleje szinte sertetlen
Ezert biztonsagossab alapbol egy nehezebb limuzin, vagy terepjaro mint a
"tomeggyilkos" kis autok
Ezert mondjak a kicsikre, hogy varosi autok, mert ott a sebesseg kicsi tehat
a v2 osszetevo az energiaban
kevesbe szamit mint orszaguton, van esely, hogy elnyeli az energiat a
kasztni, mielott az utast is szetszaggatja a szakado auto
30 es 50 km/h kozott 2,7x -es
50 es 90 km/h kozott 3,24 -es
50 es 100 km/h kozott 4x-es,
50 es 130 km/h kozott 6,76x-os
40 es 140 km/h kozott 12,25x-os
az energia kulonbseb allo targynak utkozeskor
Ha szembe mennek akkor az osszenergia ugye megduplazodik
A sulyok pedig aranyosan novelik az energiat
Szoval varosi autoval orszagutra menni a ~5x-os szorzo miatt
nem egy eletbiztositas, mert nem ekkora energiara meretezik.
Azert halalauto pl. a Suzuki es a konnyu kis varosi tarsai is.
A rugalmas utkozes miatt pedig:
Ha a kis auto 1 tonna a kamion pedig 50 tonna akkor az energia elnyeles
a kis autoban 50x akkora lesz mint a kamionban!!!!!!
Ezert eselytelen a Suzuki, Matiz,P206,es minden konnyu auto mar egy
2+ tonnas limuzinnal vagy terepjaroval szemben is, mert
a kicsinek kell elnyelni az energia 2/3-t !!!
Ezert nehezek a biztonsagosabb autok.........
ill, biztonsagossabak a nehez autok
A kobcenti aranyos biztositas ezert (volt valaha) jogos, mert a nehez tobb
kart bir okozni.
Feltetelezheto (volt), hogy a kobcenti aranyos a sullyal, ami ma mar nem
biztos, sot....
Raadasul ugye a nagymotorros, nehez gepekben ma mar tobb az utkozes elharito
cucc is,
(ABS, EPS) tehat lehet, hogy vegul kissebb energiat visz az utkozesbe mint a
konnyebb masik.
KJ
More information about the Elektro
mailing list