Tekercs bemeres

HWSW Famulus hwsw at famulus.hu
Sun Dec 7 09:57:12 CET 2003


Nem nagyon kovettem az eddigieket, es nem is ertek hozza...

De, miert is nem lehet tobb kulon modszer
a kulonbozo parameterek tesztelesere ?

Radasul nem is abszolut ertekek erdekelnek igazan,
hanem egy jo munkadarabhoz (etalon)
kepest mert elteres is megmondja, hogy
a vizsgalt darab jo lehet-e...


1. a fesztures ellenorzese
a munkadarabra siman ra a szukseges proba feszt,
aramkorlattal ezzel a szigeteles levan probalva
ami akar szakad/osszeeg

Johet a menetszam teszt

2. menetszam ellenorzese
hidba a munkadarab es az etalon munkadarab
ha a huzal azonos tipusu es
huzalhosz(zarlatmentes menetszam) is
azonos akkor hid kiegyenlitett lesz.
143 menetnel még ugye boven jo a 0,5% meresi pontossag
ez pedig tarthato szerintem nagyobb erolkodes nelkul
Radasul minel kisebb a menetszam annal igenytelenebb lehetsz :-)

3. egyebb induktiv dolgok ellenorzese
egy fix bepitesu tobb leagazasos
(tipushoz igazodas) tekercsrol gerjeszteni
a munkadarabot es vele hidba kotott etalont
az eltereseket eleg merni

KJ



----- Original Message ----- 
From: "Moczik Gabor" <progzmaster at freemail.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Saturday, December 06, 2003 10:21 PM
Subject: Re: Tekercs bemeres


> Nemeth Tibor wrote:
> > Menetzarlat, induktivitas mereshez: a vizsgalofeszre ramenne a ket
> > (etalon+vizsgalt) sorbakotott tekercs valamint ket egyforma sorbakotott
> > ellenallas. Az ellenallasok es a tekercse kozos pontjai kozott feszutseg
> > meres. Ezt aztan lehet kisfesszel, nagyfesszel , csak az etalon is
kibirja.
>
> A jelenlegi meres (majdnem) igy mukodik, de csak kisfesszel.
>
> > Menetszam meresnel aramvaltot csinalnek. A feszultseg meres nem jo mert
> > ha kicsit nem egyforma a vas gond lehet.
>
> Miert? Ha messze maradok a Bmax-tol, akkor ott nem sokat befolyasol a vas,
> vagy nem? Egyebkent a gerjesztes (fizikailag, a kepletekben) az aramtol
fugg
> nem a fesztol.
>
> > A vizsgalo szerkezet ugy nezne ki, hogy egy fuggoleges rud amire fel van
> > fuzve az etelon tekercs, erre rafuzzuk a vizsgalt tekercset. A
> > tekercseket szembe kapcsoljuk egymassal parhuzamosan. A rud felso vegere
>
> Ez gaz. A munkas nem mindig fogja tudni melyik a tekercs melyik vege.
>
> > vorosrezszalagbol a primerbe pedig sorbakotenek egy izzofoglalatot. A
> > szalag taplalna a gerjeszto-rudat. Ennek felso vegere persze kell valami
> > oldhao kotes, talan egy kupos bajonettes hegesztogep csatlakozo elfer es
>
> Nnna, ez a masik problema. 30-50A-t kell gyorsan oldhato kotessel
> kapcsolnom, lehetoleg minimalis atmeneti ellenallassal, mivel igy alig van
> fesz-tartalek. A legnagyobb tekercs belso atmeroje, huzalt feltekerve max
> 10-12mm, de a 4-6mm a gyakoribb. Ettol nagyobb rogzitoszerkezet nem
oldhato
> meg, es a gyors uzem erdekeben a csavargatos megoldas is gaz. Legjobb a
> karos befogoszerkezet, ami lecsukaskor egy rugos kontaktust odaszorit a
> tuskere, de ezzel problemas az 50A...
>
> > Meresnel az etalont es a vizsgaltat szembe kotjuk. Ha a gerjeszto aram
> > ingadozik, nem gond mert mindkettoben ezt teszi. A mert aram a ket
> > szekunderaram kulonbsege mert szembekotjuk. Ha a vizsgalt darab csak 48
> > menet, akkor abban 36/48=0.75A amper lesz az etalonban 36/50=0.72, a
> > rakapcsolt ampermero 0.03A-t fog mutatni amit ugye nem gond megmerni.
>
> Ugy erted, hogy etalon 1-es lab a merendo 1-es labara, a 2-es labak koze
meg
> az arammero?
>
> > Tekintettel arra, hogy a tekercseken nincs feszultseg, hiszan ha jo az
> > aram differencia nulla, de ha rossz, akkor is csak az arammeron eso
> > feszultseg va, a vas gerjesztese kicsi, a vas nem jatszik a dologban
> > jelentos szerepet.
>
> Nem az a helyzet, hogy _azonos_, nem 0 fesz van a tekercseken, csak a
> kulonbseguk 0? (bar ha az elozo kerdest megvalaszolod, lehet hogy
> megvilagosodok...)
>
> ***
> Igazabol en olyan megoldast preferalnek, ami a merendo tekercset hajtja,
> mert induktivitasmereshez ugyis meg kell hajtani, es a merorudon lehetne
> meregetni.
>
> HJozsi: (ide valaszolok, hogy egyben legyen)
>  > Persze ha mar mV-os szinteken jarsz, akkor
>  > gondolni kell a merozsinorba beindukalodott feszekre is, de ezt nyilvan
>  > ugyis tudod.
>
> Valszeg n*100 mV-os lesz, mert max 60V-tal tudom hajtani (elkepzeles
szerint
> TDA7294, hidban), es a gyakori menetszamok 109, 118, 143... Csavart
erparra
> gondoltam, esetleg meg pluszba arnyekolva is.
>
>  > ugyelni kell, hogy az a lakatfogoval benyomott menet mindig ugyanoda
>  > keruljon geometriailag. Ez kulonosen akkor fontos, ha a tekercs nem
>  > teljesen megy korbe a gyurun.
>
> Nnna, ez okoz igazi ketsegeket. Mindenkeppen legalabb 1 teljes menetet
> akarok a befogoval, de nagyon gondolkozom rajta, hogy lehetne egyszeruen
> kivitelezni egy 2-3 menetes megoldast abban a 4-6mm atmeroju rudazatban,
> megfelelo mechanikai stabilitas mellett. Ezzel mar szerintem kevesebb gond
> lenne, elektronikailag.
>
>  > Arra is vigyazni kene, hogy a kivezetesek a meroszerkezethez kepest
>  > mindig ugyanott legyenek. Celszeruen az atfogasi hely a vegekhez kepest
a
>  > felezopontban legyen kb. Vagy nem kb, hanem pontosan.
>
> Ezt nem ertem... Mire is gondolsz? :-)
>
>  > az is jo lenne, ha x darabonkent az etalonon ellenorizne a meroemberke
>
> Hat igen. Ezt a jelenlegi megoldasnal is illene megtenni, de nincs
eloirva,
> a kezelo meg nem foglalkozik vele.
>
> -- 
> ((( Móczik Gábor )))--((( hu <- DOT <- freemail <- AT <- progzmaster )))
> ((( Debian unstable )))-((( Kernel 2.4.20 )))-((( Celeron466 / 128Mb )))
> ((( -->  Vigyázat! Ön súlyos közlekedési balesetet szenvedett.   <-- )))
> ((( -->          Kívánja, hogy a légzsák felfúvódjon?            <-- )))
>
>





More information about the Elektro mailing list