Tekercs bemeres

Moczik Gabor progzmaster at freemail.hu
Sat Dec 6 22:21:28 CET 2003


Nemeth Tibor wrote:
> Menetzarlat, induktivitas mereshez: a vizsgalofeszre ramenne a ket 
> (etalon+vizsgalt) sorbakotott tekercs valamint ket egyforma sorbakotott 
> ellenallas. Az ellenallasok es a tekercse kozos pontjai kozott feszutseg 
> meres. Ezt aztan lehet kisfesszel, nagyfesszel , csak az etalon is kibirja.

A jelenlegi meres (majdnem) igy mukodik, de csak kisfesszel.

> Menetszam meresnel aramvaltot csinalnek. A feszultseg meres nem jo mert 
> ha kicsit nem egyforma a vas gond lehet.

Miert? Ha messze maradok a Bmax-tol, akkor ott nem sokat befolyasol a vas, 
vagy nem? Egyebkent a gerjesztes (fizikailag, a kepletekben) az aramtol fugg 
nem a fesztol.

> A vizsgalo szerkezet ugy nezne ki, hogy egy fuggoleges rud amire fel van 
> fuzve az etelon tekercs, erre rafuzzuk a vizsgalt tekercset. A 
> tekercseket szembe kapcsoljuk egymassal parhuzamosan. A rud felso vegere 

Ez gaz. A munkas nem mindig fogja tudni melyik a tekercs melyik vege.

> vorosrezszalagbol a primerbe pedig sorbakotenek egy izzofoglalatot. A 
> szalag taplalna a gerjeszto-rudat. Ennek felso vegere persze kell valami 
> oldhao kotes, talan egy kupos bajonettes hegesztogep csatlakozo elfer es 

Nnna, ez a masik problema. 30-50A-t kell gyorsan oldhato kotessel 
kapcsolnom, lehetoleg minimalis atmeneti ellenallassal, mivel igy alig van 
fesz-tartalek. A legnagyobb tekercs belso atmeroje, huzalt feltekerve max 
10-12mm, de a 4-6mm a gyakoribb. Ettol nagyobb rogzitoszerkezet nem oldhato 
meg, es a gyors uzem erdekeben a csavargatos megoldas is gaz. Legjobb a 
karos befogoszerkezet, ami lecsukaskor egy rugos kontaktust odaszorit a 
tuskere, de ezzel problemas az 50A...

> Meresnel az etalont es a vizsgaltat szembe kotjuk. Ha a gerjeszto aram 
> ingadozik, nem gond mert mindkettoben ezt teszi. A mert aram a ket 
> szekunderaram kulonbsege mert szembekotjuk. Ha a vizsgalt darab csak 48 
> menet, akkor abban 36/48=0.75A amper lesz az etalonban 36/50=0.72, a 
> rakapcsolt ampermero 0.03A-t fog mutatni amit ugye nem gond megmerni.

Ugy erted, hogy etalon 1-es lab a merendo 1-es labara, a 2-es labak koze meg 
az arammero?

> Tekintettel arra, hogy a tekercseken nincs feszultseg, hiszan ha jo az 
> aram differencia nulla, de ha rossz, akkor is csak az arammeron eso 
> feszultseg va, a vas gerjesztese kicsi, a vas nem jatszik a dologban 
> jelentos szerepet.

Nem az a helyzet, hogy _azonos_, nem 0 fesz van a tekercseken, csak a 
kulonbseguk 0? (bar ha az elozo kerdest megvalaszolod, lehet hogy 
megvilagosodok...)

***
Igazabol en olyan megoldast preferalnek, ami a merendo tekercset hajtja, 
mert induktivitasmereshez ugyis meg kell hajtani, es a merorudon lehetne 
meregetni.

HJozsi: (ide valaszolok, hogy egyben legyen)
 > Persze ha mar mV-os szinteken jarsz, akkor
 > gondolni kell a merozsinorba beindukalodott feszekre is, de ezt nyilvan
 > ugyis tudod.

Valszeg n*100 mV-os lesz, mert max 60V-tal tudom hajtani (elkepzeles szerint 
TDA7294, hidban), es a gyakori menetszamok 109, 118, 143... Csavart erparra 
gondoltam, esetleg meg pluszba arnyekolva is.

 > ugyelni kell, hogy az a lakatfogoval benyomott menet mindig ugyanoda
 > keruljon geometriailag. Ez kulonosen akkor fontos, ha a tekercs nem
 > teljesen megy korbe a gyurun.

Nnna, ez okoz igazi ketsegeket. Mindenkeppen legalabb 1 teljes menetet 
akarok a befogoval, de nagyon gondolkozom rajta, hogy lehetne egyszeruen 
kivitelezni egy 2-3 menetes megoldast abban a 4-6mm atmeroju rudazatban, 
megfelelo mechanikai stabilitas mellett. Ezzel mar szerintem kevesebb gond 
lenne, elektronikailag.

 > Arra is vigyazni kene, hogy a kivezetesek a meroszerkezethez kepest
 > mindig ugyanott legyenek. Celszeruen az atfogasi hely a vegekhez kepest a
 > felezopontban legyen kb. Vagy nem kb, hanem pontosan.

Ezt nem ertem... Mire is gondolsz? :-)

 > az is jo lenne, ha x darabonkent az etalonon ellenorizne a meroemberke

Hat igen. Ezt a jelenlegi megoldasnal is illene megtenni, de nincs eloirva, 
a kezelo meg nem foglalkozik vele.

-- 
((( Móczik Gábor )))--((( hu <- DOT <- freemail <- AT <- progzmaster )))
((( Debian unstable )))-((( Kernel 2.4.20 )))-((( Celeron466 / 128Mb )))
((( -->  Vigyázat! Ön súlyos közlekedési balesetet szenvedett.   <-- )))
((( -->          Kívánja, hogy a légzsák felfúvódjon?            <-- )))



More information about the Elektro mailing list