Tekercs bemeres
Moczik Gabor
progzmaster at freemail.hu
Sat Dec 6 22:21:28 CET 2003
Nemeth Tibor wrote:
> Menetzarlat, induktivitas mereshez: a vizsgalofeszre ramenne a ket
> (etalon+vizsgalt) sorbakotott tekercs valamint ket egyforma sorbakotott
> ellenallas. Az ellenallasok es a tekercse kozos pontjai kozott feszutseg
> meres. Ezt aztan lehet kisfesszel, nagyfesszel , csak az etalon is kibirja.
A jelenlegi meres (majdnem) igy mukodik, de csak kisfesszel.
> Menetszam meresnel aramvaltot csinalnek. A feszultseg meres nem jo mert
> ha kicsit nem egyforma a vas gond lehet.
Miert? Ha messze maradok a Bmax-tol, akkor ott nem sokat befolyasol a vas,
vagy nem? Egyebkent a gerjesztes (fizikailag, a kepletekben) az aramtol fugg
nem a fesztol.
> A vizsgalo szerkezet ugy nezne ki, hogy egy fuggoleges rud amire fel van
> fuzve az etelon tekercs, erre rafuzzuk a vizsgalt tekercset. A
> tekercseket szembe kapcsoljuk egymassal parhuzamosan. A rud felso vegere
Ez gaz. A munkas nem mindig fogja tudni melyik a tekercs melyik vege.
> vorosrezszalagbol a primerbe pedig sorbakotenek egy izzofoglalatot. A
> szalag taplalna a gerjeszto-rudat. Ennek felso vegere persze kell valami
> oldhao kotes, talan egy kupos bajonettes hegesztogep csatlakozo elfer es
Nnna, ez a masik problema. 30-50A-t kell gyorsan oldhato kotessel
kapcsolnom, lehetoleg minimalis atmeneti ellenallassal, mivel igy alig van
fesz-tartalek. A legnagyobb tekercs belso atmeroje, huzalt feltekerve max
10-12mm, de a 4-6mm a gyakoribb. Ettol nagyobb rogzitoszerkezet nem oldhato
meg, es a gyors uzem erdekeben a csavargatos megoldas is gaz. Legjobb a
karos befogoszerkezet, ami lecsukaskor egy rugos kontaktust odaszorit a
tuskere, de ezzel problemas az 50A...
> Meresnel az etalont es a vizsgaltat szembe kotjuk. Ha a gerjeszto aram
> ingadozik, nem gond mert mindkettoben ezt teszi. A mert aram a ket
> szekunderaram kulonbsege mert szembekotjuk. Ha a vizsgalt darab csak 48
> menet, akkor abban 36/48=0.75A amper lesz az etalonban 36/50=0.72, a
> rakapcsolt ampermero 0.03A-t fog mutatni amit ugye nem gond megmerni.
Ugy erted, hogy etalon 1-es lab a merendo 1-es labara, a 2-es labak koze meg
az arammero?
> Tekintettel arra, hogy a tekercseken nincs feszultseg, hiszan ha jo az
> aram differencia nulla, de ha rossz, akkor is csak az arammeron eso
> feszultseg va, a vas gerjesztese kicsi, a vas nem jatszik a dologban
> jelentos szerepet.
Nem az a helyzet, hogy _azonos_, nem 0 fesz van a tekercseken, csak a
kulonbseguk 0? (bar ha az elozo kerdest megvalaszolod, lehet hogy
megvilagosodok...)
***
Igazabol en olyan megoldast preferalnek, ami a merendo tekercset hajtja,
mert induktivitasmereshez ugyis meg kell hajtani, es a merorudon lehetne
meregetni.
HJozsi: (ide valaszolok, hogy egyben legyen)
> Persze ha mar mV-os szinteken jarsz, akkor
> gondolni kell a merozsinorba beindukalodott feszekre is, de ezt nyilvan
> ugyis tudod.
Valszeg n*100 mV-os lesz, mert max 60V-tal tudom hajtani (elkepzeles szerint
TDA7294, hidban), es a gyakori menetszamok 109, 118, 143... Csavart erparra
gondoltam, esetleg meg pluszba arnyekolva is.
> ugyelni kell, hogy az a lakatfogoval benyomott menet mindig ugyanoda
> keruljon geometriailag. Ez kulonosen akkor fontos, ha a tekercs nem
> teljesen megy korbe a gyurun.
Nnna, ez okoz igazi ketsegeket. Mindenkeppen legalabb 1 teljes menetet
akarok a befogoval, de nagyon gondolkozom rajta, hogy lehetne egyszeruen
kivitelezni egy 2-3 menetes megoldast abban a 4-6mm atmeroju rudazatban,
megfelelo mechanikai stabilitas mellett. Ezzel mar szerintem kevesebb gond
lenne, elektronikailag.
> Arra is vigyazni kene, hogy a kivezetesek a meroszerkezethez kepest
> mindig ugyanott legyenek. Celszeruen az atfogasi hely a vegekhez kepest a
> felezopontban legyen kb. Vagy nem kb, hanem pontosan.
Ezt nem ertem... Mire is gondolsz? :-)
> az is jo lenne, ha x darabonkent az etalonon ellenorizne a meroemberke
Hat igen. Ezt a jelenlegi megoldasnal is illene megtenni, de nincs eloirva,
a kezelo meg nem foglalkozik vele.
--
((( Móczik Gábor )))--((( hu <- DOT <- freemail <- AT <- progzmaster )))
((( Debian unstable )))-((( Kernel 2.4.20 )))-((( Celeron466 / 128Mb )))
((( --> Vigyázat! Ön súlyos közlekedési balesetet szenvedett. <-- )))
((( --> Kívánja, hogy a légzsák felfúvódjon? <-- )))
More information about the Elektro
mailing list