[elektro] napelem elszámolás vs. akku

umnyo umnyo at freemail.hu
Mon Feb 8 12:42:40 CET 2021


Sorok között...

elight-list <elight at ele.hu> írta:
>Na,
>ha már ennyire akkuzunk.
>
>A fiam mondta, hogy a gépkocsi akkuknál
>van hogy fűtik az akkukat
>hogy hirtelen kivehető legyen az energia.

Sajnos valóban a hidegebb akkuk li esetben (bár nem mindegy milyen Li alapú) nem ajánlatos tölteni, gyorstölteni még inkább nem. Viszont jellemzően használat után dugod töltőre, és közben azért annyira bőven felmelegítiti magát (belső ellenállás még ha kicsi is) hogy ne legyen olyan hideg, hogy ne lehessen tölteni. Persze ha a szitu van, hogy mondjuk kint áll fél napot az utcán a -20-ban és utána szeretnél tölteni (vagy csak használni akár), akkor valóban necces a dolog, illik kicsit "előfűteni". legalábbis élettartamban meghálálja, de maga a használat is nyilván fűti. Mindenesetre az intelligensebb mai rendeszrek már kezelik a hőmérséklet kérdését,e gyes régi modellek még nem igazán.  Az első Tesla-kban pl akkora léghűtő ventillátor volt, hogy amikor elindult, kiugrottunk a kocsiból, mert nem tudtuk mi az isten történik, olyan zajjal járt. Persze azóta ez már nem így van hiszen már nem léghűtéses, ezek csak az első (kísérleti)szériákban volt ilyen.

>A töltésnél is hűtik a kábelt ( akkut? ).
>

A gyorstöltő cuccoknál vannak vízhűtéses kábelek,. Pl amikor kint voltunk a szlovákoknál, ott a 250kW-os töltőfejeken már ilyenek voltak - gondolom vízhűtés nélkül brutál súlya lenne a kábelnek, nehéz lenne kezelni

>A hibridinverterhez az akkupakk mennyire
>tehető zárt dobozba,  kell e esetleg hűteni/fűteni?
>Mi a tapasztalat ezen a téren,
>főleg ha kültérre kerülne kihelyezésre az akku?
>

Hát ez sokmidnentől függ - pl töltési kisütési áramoktól. Fűtést én tennék bele mindenképpen, de ha ezerrel süti a nap és felmegy simán 50C fölé is akár, akkor kell valami megoldást találni. Mindenképpen árnyékos helyre tedd, ez az első.

Jó példa, amikor a trolikat elkezdték önjáróvá átalakítani, még mielőtt bejöttek a Solaris trolik. Utólagos LiFePo4 packok kerültek fel a trolik tetejére.......  Ott aztán nyáron kaptak direktbe a napot, még csak szellőzni sem tudott szerencsétlen. Kb 2 hét alatt nyiffant meg az első LiFePo4 pack, majd utána a többi. Úgy hogy igazából csak néha próbából használva volt.

Persze a későbbi önjáró Solaris troliknak hátul az akkupackban van egy külön hűtő-fűtő klíma, gyári értékként alapból 21-23C-on tartja az akkukat.

Attila


>Üdv István
>
>2021-02-08 09:32 keltezéssel, Gábor Auth írta:
>> Hi,
>>
>> On Mon, Feb 8, 2021 at 9:29 AM elight-list <elight at ele.hu> wrote:
>>
>>>>> 10kW   *   évi 200 napfényes nap = 2MWh
>>> Max. annyi lehet a hiba, kicsit elírtam az értéket
>>> az 10kW helyett éppen előtte egy 10kWh-s
>>> akkuról bekötéséről tettek említést.
>>> Azt kellet volna pontosan írnom.
>>>
>> Á, szóval nem 10 kW, hanem 10 kWh? Mert akkor lesz valamennyi értelme. :)
>>
>
>-----------------------------------------
>          elektro[-flame|-etc]



More information about the Elektro mailing list