[elektro] Fwd: OFF: Autógumi
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed May 20 11:15:21 CEST 2020
Sandor Szali wrote:
> Igy van, vannak túlkormányzottság veszélyek, de úgyis majdnem
> mindenki a hajtott kerékre rakja.
Nem igazán értem, miért a túlkormányzottságot hozzák elő.
Részben tapasztaltam is: a túlkormányzottság akkor áll elő lépten-nyomon
érezhetően, ha bármiért túl nagy a kerékösszetartás. Meg is lehet érteni:
Pl legyen balkanyar. A teher a jobb első kerekekre jut, tehát az fog jobban
érvényesülni, a bal első terhelése leesik, ezért ő inkább szlipszerűen csúszik.
Az erőteljesebb összetartás miatt az autó jobban akar kanyarodni, mintha a
szlipszerű csúszlás eloszlana a két keréken.
Ellenkező: ha széttart a két kerék. (Ilyesmik számos hibából adódhatnak, mint a
fenti is.)
Szintén balkanyar, szintén a jobb első kerék fog teljesen tapadni, mert oda jut
az aszfaltra nyomó erő zöme, de az kevésbé akar kanyarodni, mint a bal első.
Nagyobbat kell a kormányon tekerni.
Ha a hátsó kerekek kicsúszni akarásából fakad a "túlkormányzottság", az már
nagyon gáz, mert akár teljesen is elvesztheti a tapadást, és akkor már
kormányzottságról csak annyiban beszélhetünk egyáltalán, hogy a sofőr elég
gyakorlott ahhoz, hogy az autó hátuljának a kitöréséből származó bajokat
megoldja, ne veszítse el a kontrollt az autó fölött. Az egy elég speciális
állapot, nem is biztos, hogy könnyen áll elő, amikor a hátsó kerék a surlódási
kúp határán van, de még nem csúszik meg, csak szintén szlipszerűen araszol
kifelé. Ekkor lehetséges egyfajta túlkormányzottság-érzés.
Na de miért kéne lépten-nyomon a határon autózni kanyarban, vagy bármikor?
Végülis nem autóversenyről van szó, nemde? Hanem sima utcai autózásról.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list