[elektro] Fwd: OFF: Autógumi

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed May 20 11:15:21 CEST 2020


Sandor Szali wrote:
> Igy van, vannak túlkormányzottság veszélyek, de úgyis majdnem
> mindenki a hajtott kerékre rakja.

Nem igazán értem, miért a túlkormányzottságot hozzák elő.
Részben tapasztaltam is: a túlkormányzottság akkor áll elő lépten-nyomon 
érezhetően, ha bármiért túl nagy a kerékösszetartás. Meg is lehet érteni:
Pl legyen balkanyar. A teher a jobb első kerekekre jut, tehát az fog jobban 
érvényesülni, a bal első terhelése leesik, ezért ő inkább szlipszerűen csúszik. 
Az erőteljesebb összetartás miatt az autó jobban akar kanyarodni, mintha a 
szlipszerű csúszlás eloszlana a két keréken.

Ellenkező: ha széttart a két kerék. (Ilyesmik számos hibából adódhatnak, mint a 
fenti is.)
Szintén balkanyar, szintén a jobb első kerék fog teljesen tapadni, mert oda jut 
az aszfaltra nyomó erő zöme, de az kevésbé akar kanyarodni, mint a bal első. 
Nagyobbat kell a kormányon tekerni.

Ha a hátsó kerekek kicsúszni akarásából fakad a "túlkormányzottság", az már 
nagyon gáz, mert akár teljesen is elvesztheti a tapadást, és akkor már 
kormányzottságról csak annyiban beszélhetünk egyáltalán, hogy a sofőr elég 
gyakorlott ahhoz, hogy az autó hátuljának a kitöréséből származó bajokat 
megoldja, ne veszítse el a kontrollt az autó fölött. Az egy elég speciális 
állapot, nem is biztos, hogy könnyen áll elő, amikor a hátsó kerék a surlódási 
kúp határán van, de még nem csúszik meg, csak szintén szlipszerűen araszol 
kifelé. Ekkor lehetséges egyfajta túlkormányzottság-érzés.

Na de miért kéne lépten-nyomon a határon autózni kanyarban, vagy bármikor? 
Végülis nem autóversenyről van szó, nemde? Hanem sima utcai autózásról.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list