[elektro] Ólom vagy lítium? (moci akku kérdés)
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Feb 5 15:16:09 CET 2019
Dukai Zoltan wrote:
> Nekem elmegy 4-5 evet akarmilyen nevtelen akku a 600-as
> egyhengeresen, pedg az razza rendesen, telen is endurozok vele evente
> parszor.
> Kinn all a hidegben.
> Tolto elektronika mar nem gyari, en takoltam ossze ideiglenesen 10
> eve. Kicsit tul is tolt valoszinu, mert evente fel kell toltenem az
> akkukat.
Valószínű, hogy itt van az eb elhantolva.
Autónál is lehet ilyen gond. Mértem több autót, aránylag fiatalt is, és bizony
akár 15V is lehet a töltőfesz, míg egy autónál alig éri el a 14,4V-ot, egy jópár
éves suzukinál, és ott állandó aksigond van. Járt nálam ennek a járgánynak már
két aksija is, mind messze névleges kapac alatti volt, és mivel ritkán is
autózik a gazdája, általában nem képes elindítani a járgányt. Valszeg valami
fogyaszt is halványan (riasztó vagy ilyesmi), de a többszöri feltöltés-kisütés
után is csak kb 15Ah-t tudtam kicsikarni az amúgy valami 40-50Ah-s aksikból. Az
egyiket simán visszavették ott, ahol vette, örült neki.
Szóval úgy tűnik, a hosszú aksiélet titka, hogy kicsit túl kell tolni a bicót,
meg vagy használni kell a járgányt rendszeresen, vagy kivéve az aksit belőle,
tölteni, de ekkor is aránylag durván, túl, csak nem rajtafelejteni a töltőt.
Inkább csinálni 2-3 töltés-kisütés ciklust, méghozzá aránylag nagy árammal.
Kisütni 5A körüli árammal szoktam, feltölteni viszont adok neki, amennyit
felvesz a labortápból (20A a korlátja), és beállítom a feszt 15V-ra. A végén
(utolsó töltés) leveszem az áramkorlátot 1-2 amper közé, és felengedem a feszt
16V fölé, ha felmegy. Ha jó az aksi, akár 17V-ig is fel tud menni, ott le kell
állítani. Közben nézni kell a savszintet, illetve megbillegtetni az aksit, hogy
ne bugyogjon ki, ha olyan fajta. (Zseléssel nem szabad ilyet játszani.)
A jóval kisebb motoraksik esetén a kisütést arányosan kisebb árammal célszerű
csinálni, legalábbis, ha a kapacmérés a cél. A töltést ennél is úgy csinálnám,
hogy hadd szóljon, a járművek eleve nem szoktak áramkorlátos töltésűek lenni,
rátolják az aksira a beállított feszkót, aztán azt kezd vele az aksi, amit akar.
:-)
(Régebben játszottam olyat autóaksival, hogy "szabályosan" töltögettem, és
tartalékként tároltam. Aztán amikor szükség volt rá, frankón szar volt. Úgy
tűnik, az autóaksik a ridegtartást, azaz a ridegtöltést szeretik.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list