[elektro] Ólom vagy lítium? (moci akku kérdés)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Feb 5 15:16:09 CET 2019


Dukai Zoltan wrote:
> Nekem elmegy 4-5 evet akarmilyen nevtelen akku a 600-as
> egyhengeresen, pedg az razza rendesen, telen is endurozok vele evente
> parszor.
> Kinn all a hidegben.
> Tolto elektronika mar nem gyari, en takoltam ossze ideiglenesen 10
> eve. Kicsit tul is tolt valoszinu, mert evente fel kell toltenem az
> akkukat.

Valószínű, hogy itt van az eb elhantolva.
Autónál is lehet ilyen gond. Mértem több autót, aránylag fiatalt is, és bizony 
akár 15V is lehet a töltőfesz, míg egy autónál alig éri el a 14,4V-ot, egy jópár 
éves suzukinál, és ott állandó aksigond van. Járt nálam ennek a járgánynak már 
két aksija is, mind messze névleges kapac alatti volt, és mivel ritkán is 
autózik a gazdája, általában nem képes elindítani a járgányt. Valszeg valami 
fogyaszt is halványan (riasztó vagy ilyesmi), de a többszöri feltöltés-kisütés 
után is csak kb 15Ah-t tudtam kicsikarni az amúgy valami 40-50Ah-s aksikból. Az 
egyiket simán visszavették ott, ahol vette, örült neki.

Szóval úgy tűnik, a hosszú aksiélet titka, hogy kicsit túl kell tolni a bicót, 
meg vagy használni kell a járgányt rendszeresen, vagy kivéve az aksit belőle, 
tölteni, de ekkor is aránylag durván, túl, csak nem rajtafelejteni a töltőt. 
Inkább csinálni 2-3 töltés-kisütés ciklust, méghozzá aránylag nagy árammal. 
Kisütni 5A körüli árammal szoktam, feltölteni viszont adok neki, amennyit 
felvesz a labortápból (20A a korlátja), és beállítom a feszt 15V-ra. A végén 
(utolsó töltés) leveszem az áramkorlátot 1-2 amper közé, és felengedem a feszt 
16V fölé, ha felmegy. Ha jó az aksi, akár 17V-ig is fel tud menni, ott le kell 
állítani. Közben nézni kell a savszintet, illetve megbillegtetni az aksit, hogy 
ne bugyogjon ki, ha olyan fajta. (Zseléssel nem szabad ilyet játszani.)

A jóval kisebb motoraksik esetén a kisütést arányosan kisebb árammal célszerű 
csinálni, legalábbis, ha a kapacmérés a cél. A töltést ennél is úgy csinálnám, 
hogy hadd szóljon, a járművek eleve nem szoktak áramkorlátos töltésűek lenni, 
rátolják az aksira a beállított feszkót, aztán azt kezd vele az aksi, amit akar. 
:-)
(Régebben játszottam olyat autóaksival, hogy "szabályosan" töltögettem, és 
tartalékként tároltam. Aztán amikor szükség volt rá, frankón szar volt. Úgy 
tűnik, az autóaksik a ridegtartást, azaz a ridegtöltést szeretik.)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list