[elektro] Elektromos bicaj motorjának gyors tesztje?
Karoly Kovacs
koka55 at gmx.at
Sat Mar 7 19:17:03 CET 2015
Köszönöm szépen, megnyugtattál.
Ezek szerint (ha persze - ahogy írtad a kipróbálást - jó a cucc!),
bátran megvehetem.
Ez a 3db pici feszmérő is nagyon jó ötlet, tényleg semmibe sem kerül az
alin (dx-en, ebay-n), köszi!
Károly
umnyo wrote:
> Ólomakkus üzem vagy LI alapú: a vezérlő, meghajtás oldaláról tök mindegy. Annyira kell csak figyelni, hogy a feszszintek megfeleljenek.
>
> A töltés, akkuállapot figyelés az valóban más kategória, ahogy írtad, "akkutípusra" kell szabni.
>
> Három ólomaksi sorbakötésénél én nem nagyon szórakoznék vele, bevallom őszintén. Kell hozzá egy 36V-os töltőt, és kész.
>
> Persze lehet cifrázni.akkunkénti soros párhuzamos átkapcsolással (itt nincsenek olyan hejde nagy áramok, így beleférhet ez is), vagy 3 db 12 Voltos töltő használatával. De a gyakorlat azt mutatja, hogyha három azonos állapotú, gyártású és azonos típusú ciklikus ólomaksit tesznek be, akkor az nem nagyon szokott elmászni egymástól. Esetleg pár havonta/félévente feltöltőd aksinként 12V-os töltővel, és így egy szintre hozod.
>
> Általában ha az egyik már gyengélkedik ilyen esetben, a többi is elindult a hanyatlás útján. Jellemzően ha már egyet cserélni kell, és csak egyet cserélsz, igen hamar megy tönkre a többi is sajnos. HAcsak nem valami extra gyári hiba.
>
> Persze lehet csinálni ólomra is figyelőáramköröket, de fajlagosan megdrágítja és megbonyolítja a dolgot, több lesz, mint amennyibe kerül az akku maga.
>
> Még ami szóba lehet, hogy fel lehet tenni 3 db. kis feszmérőt aksinként - pár 100 ft darabja az ebay-en - és akkor láthatod, melyik gyengébb pl egy kövérebb gázadásra.
>
> Ami még esetleg érdekes info lehet. A 36V-os vezérlők egy jelentős része elviseli a 48V-ot is (4 sorba kötött ólom aksi). Ami ebben meghatározó szokott lenni az a FET-ek típusa, azok maximális fesze. Jellemzően 60V-os feteket raknak be 36V -os rendszernél is. Ugyebár a töltési végfeszültséget kell nézni, ami ólomaksinként jellemzően - jó töltő esetén - 15V/akkumulátor körül szokott lenni, 3 aksi esetén 45V, négy aksi esetén 60V amivel érdemes számolni. Ami még kérdéses, hogy a ebben lévő vezérő IC figyeli-e a magas feszt (van ilyen ami figyeli), és hogy a tápfeszből hogyan van előállítva a logikai feszültségszint (5V és társai). 48V-nál kicsit gyorsabb lesz a bringád, és kímélőbb az aksi számára (azonos tempónál kisebb lesz az áramod, de ha gyorsabban akarsz menni.....).
>
> Li-nál persze lényegesen komplikáltabb az egész ügy.
>
> Attila
>
>
> Karoly Kovacs <koka55 at gmx.at> írta:
>> Én is majdnem hirtelen felindulásból válaszoltam. :) (Azaz az alső
>> leveledre akartam válaszolni, s csak akkor láttam, hogy jött ez is.)
>> Szóval igen, megvan minden hozzá, csak az akku nincs.
>> Köszi, jó tudni ezeket, amiket írtál.
>>
>> De ha ennyire értesz hozzá, akkor biztosan azt is meg tudod válaszolni,
>> hogy simán át tudok-e állni vele ólomakkus üzemre? Én úgy gondolom (és
>> ahogy olvastam), hogy igen. Persze a töltés teljesen más lesz, ezzel
>> tisztában vagyok, ólomakkuhoz való töltővel kell tölteni. Vannak is
>> egyszerű kapcsolások a neten, miszerint ki kell vezetni a 3db 12V-os
>> akkut külön (akár egy nagyobb, több pólusú csatlakozóra), hogy "rendes",
>> 12V-os (ólomakkus) töltővel tölthessük.
>> Azt is tudom, hogy az ólomakku karakterisztikája is más, annál ugye kb.
>> 40% töltöttség alé nem illik menni. Ez mondjuk nem zavar, mert nem
>> állandó üzemre akarom használni az elektromos hajtást, csak Pedelec
>> módon, rásegítés gyanánt, amikor kell (pl. domb).
>> Jó ez így, ahogy leírtam? Van egyéb fontos tudnivalóm ezzel kapcsolatban?
>>
>> Köszönöm, ha tudsz rá válaszolni!
>> Károly
>>
>> umnyo wrote:
>>> Hirtelen felindulásból válaszoltam...... Most látom komplett szetted van.
>>>
>>> Akkor valóban csak aksi és összedug és megnéz forog-e. Jellemzően a 36V-os rendszeren 31-32V alatti aksifesznél tiltanak, ezt el kell érned mindenképpen.
>>>
>>> Ha nincs semmi furi hangja akkor talán jó is :-). Ha kicsit morog de forog, akkor kutakodni kell egy kicsit.
>>>
>>> Szóval ahogy megírták előttem.
>>>
>>> Attila
>>>
>>> umnyo <umnyo at freemail.hu> írta:
>>>> Először is:
>>>>
>>>> 1. Milyen motor van benne? Központi motoros vagy agymotoros?
>>>>
>>>> 2. Azon belül: sima kefés, állandómágneses egyfázisú, vagy 3 fázisú BLDC?
>>>>
>>>> Ha utóbbi, akkor nehézkesebb a dolog, márpedig az ebringák 99%-ában már ez van. Ugyanis itt elektronikus kommutáció van 3 fázison hall elemekkel - eszerint kell kapcsolgatni a fázisokat. Ez esetben mindenképpen kell valami vezérlő szerűség, amivel ki tudod próbálni. És még akkor is kérdéses, hogy a hall elem rossz, vagy pl valamelyik fázissal/tekercseléssel van gond. Erre nekem van célteszterem, ha ilyen motorod van, oda tudom adni. de házilag is pikk pakk össze lehet dobni.
>>>>
>>>> Ha megírod pontosan milyen motor van benne, akkor folytatom. Hogy 3 fázisó BLDC motor van-e benne azt onnan lehet tudni, hogy összesen 8 vezeték jön le belőle - mármint a motorból. Van 5 vékonyabb, ezek a hall elemek vezetékei, és van 3 vastagabb, ez meg megy a három fázisra.
>>>>
>>>> Szóval milyen motor van benne? Hány vezeték/ér megy bele?
>>>>
>>>> Attila
>>>>
>>>> Karoly Kovacs <koka55 at gmx.at> írta:
>>>>> Van a környezetemben nagyon kedvező áron egy eladó készlet (kerék a
>>>>> 36Voltos motorral és a vezérlő szerkentyű). Állítólag hibátlan, de az
>>>>> akkuk nincsenek meg. Hogyan tudnám átvétel előtt a helyszínen
>>>>> ellenőrizni a működőképességét?
>>>>> Van pl. itthon 2db kicsi, egyenként 4Ah körüli akkum. Ha ezt a kettőt
>>>>> sorba kötöm, majd harmadikként a kocsim akkuját is hozzájuk kötöm, akkor
>>>>> az elegendő lesz arra, hogy legalább megmozduljon, életjelet adjon?
>>>>> (Tuuudom, nagyon béna elrendezés, de azért egy pillanatra elvileg
>>>>> működhet, nem?) Vagy van egyéb, jobb ötletetek?
>>>>>
>>>>> Köszönöm!
>>>>> Károly
>>>>>
>>>>> -----------------------------------------
>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>
>>>> -----------------------------------------
>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>
>>> -----------------------------------------
>>> elektro[-flame|-etc]
>>>
>>
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
More information about the Elektro
mailing list