[elektro] "Modern" autógenerátorok szabályzói

potyo potyo.ada at gmail.com
Tue Jun 16 21:34:47 CEST 2015


Sikerült némi információt nyernem innen-onnan. Először találtam egy CR719
nevű chipet a Bosch kínálatában, persze érdemi információt szokás nem
sikerült találni róla egy marketinges adatlapon kívül, viszont akkor már
rákerestem más gyártóknál, és az ST-nek van néhány szabályzó IC-je, pl.
L9911, L9409, stb. Ezek adatlapjaiból sikerült kihámozni, hogy mi az az
LRC. Ez arról szól, hogy ha a motor alapjáraton vagy ahhoz közeli
fordulatszámon forog, akkor a szabályzó a hirtelen terhelésváltozást nem
próbálja követni azonnal, hanem egy lassú átmenettel oldja meg. Nagyobb
fordulatnál ez a funkció tiltva van. A SoftStart pedig a motor indulása
után 2-3 másodpercet vár, és akkor kezdi el a gerjesztést ráadni a
generátorra. A DFM vagy FR kivezetés pedig egy terhelésre utaló jelet
szolgáltat, amit pl. a motorvezérlő használhat fel, de erről egyelőre
többet nem sikerült megtudnom.

Azt is sikerült megtalálni, hogy ha megjelenik a töltésjelző lámpáról a jel
(gyújtást adtunk a másik végére), akkor aktív állapotba lép a szabályzó, és
ad 20% körüli előgerjesztést, aztán ha megjelenik a fordulatjel is (W lábon
mozgás) és az elég nagy frekvenciájú (elég nagy a fordulat), akkor elindul
a szabályzás (SoftStart idő után). Ha a lámpa nélkül érzékel mozgást, akkor
is elindul, tehát a töltésjelző lámpa drótjának szakadása, izzó kiégése,
stb. esetén is lesz töltés. Valamint elvileg a lámpán keresztül hibát is
jelez, csak épp úgy nézem, hogy ha a remanens mágnesesség elég ahhoz, hogy
a fázisban legalább 6V-ot generáljon, akkor megszívtad, mert nem kapcsolja
be a töltésjelző lámpát a kefe elkopása, gerjesztőkör szakadása, stb.
esetén - vélhetően ez történt nálam, ugyanis a kefe elkopott, és nem
világított semmi sem. Az L9911 adatlapja alapján alacsony akkufeszültségnél
is jelez, csak épp ez a jelzés tipikusan 8,6V-nál történik, amivel
gyakorlatilag adtak egy pofont a sz...k. Nem értem, ha már felismeri a
szabályzó, hogy forog a motor, akkor miért nem jelez mondjuk 12V alatt már,
hogy helló, valami nem stimmel? Nehogy megzavarja a sofőrt, ha bekapcsol
minden fogyasztót és alapjáraton esetleg felvillan a jelzés?


More information about the Elektro mailing list