[elektro] "Modern" autógenerátorok szabályzói

potyo potyo.ada at gmail.com
Tue Jun 16 21:31:09 CEST 2015


2015. június 15. 21:18 joe- írta, <jozsig at gmail.com>:

> 2015-06-14 18:41 keltezéssel, Horváth Péter írta:
> > 2015.06.14. 15:59 keltezéssel, potyo írta:
> >> Üdvözletem mindenkinek
> >>
> >> Valaki tudja, hogy ezeknél a "modern" szabályzóknál levő kivezetések
> >> jelölései és egyéb varázsszavak pontosan mit jelentenek? Konkrétan Bosch
> >> F00M145239 szabályzó, van neki L és FR kivezetése. L madzagra megy a
> >> töltésjelző lámpa, de mi az FR kivezetés? Nálam nincs odakötve semmi.
> Meg
> >> azt mondja a katalógus, hogy van neki SS és LRC funkciója, amit már
> >> sikerült kihámozni, hogy az SS az a Soft Start, az LRC meg a Load
> Response
> >> Control. Az első még világos, bár jó lenne tudni részletesebben, de a
> >> második mit akar jelenteni?
> >>
> >> Az történt, hogy elkopott az egyik kefe, kicseréltem (bár nem úgy van
> >> előlátva, hogy cserélhető legyen...), és most 13,2V-ra szabályoz (nem
> >> tudom, hogy közvetlen előtte mennyi volt, régen mértem már). Amit
> >> fogyasztót tudtam, bekapcsoltam, akkor is van 13,1V, tehát a
> terhelhetőség
> >> megvan, csak miért ilyen alacsony a feszültség? Hőmérsékletfüggő lenne a
> >> töltőfeszültség? Ha igen, akkor az SS és LRC varázsszavak mellett az
> miért
> >> nincs feltüntetve? Fordulatszámtól nem függ, 3000-nél is ugyanannyi,
> mint
> >> alapjáraton.
> ........................................................................
>   Itt elég nehéz meghatározni a 13.2 V értéket, ugyanis a (jó)
> akkumulátor a diodákon keresztül megvágja a generátor szinuszjelét.
>   Esetleg áramot kellene mérni, de vigyázni, mert ha megszakad az
> akksi.felé a kapcsolat, sokminden tönkremehet az autoban.
>

Annyit nem hullámzik a háromfázisú hídegyenirányító feszültsége, hogy a
műszert ennyire átverje. Na meg régebben ugyanaz a műszer 14V-ot mutatott,
és más dolgokat mérve most is stimmel, így a műszer hibája kizárható.


>   A 9 diodás generátornál 6 darab nagy dioda adja a teljesitményt, és a
> pozitiv iránybani kisdiodás kimenet adja a gerjesztés áramát. A
> visszajelzö izzo is ide dolgozik, de ha ez a fesz. megemelkedik, a
> jelzölámpa elalszik.
>   A gerjesztés csak ugy tud kinnmaradni, ha a pozitiv irányu diodák
> valamelyike, az akksi. felé szivárog.
>   A kis diodák és nagydiodák nyitofesz-különbsége, a szabályozott
> töltésre, kihat-hat.
>   Lehet trükközni, hogy akkumulátor és generátor közötti (test)vezeték
> melyik részéröl veszi a feszültséget, igy akár, a hibajelet létrehozo
> egységet, a növekedö töltésárammal, kompenzálni is lehet (de gerjedékeny
> is lehet miatta)
>   Én a gerjesztést kapcsolo tranzisztort, kis pozitiv csatolással láttam
> el, igy mindig kapcsoloüzemben dolgozott de a generátor szinuszjelére,
> az erösitett hibajel, kitöltésitényezös szabályozássá tette öt.
>

Kilencdiódás generátorhoz én is készítettem már szabályzót, az valóban
egyszerű. Nem is konkrétan a szabályzás mikéntjére gondoltam, hanem arra,
hogy a hatdiódás generátor szabályzója milyen körülmények esetén kapcsolja
be a gerjesztőáramot és mikor kapcsolja azt ki


More information about the Elektro mailing list