[elektro] "Modern" autógenerátorok szabályzói
joe-
jozsig at gmail.com
Mon Jun 15 21:18:57 CEST 2015
2015-06-14 18:41 keltezéssel, Horváth Péter írta:
> 2015.06.14. 15:59 keltezéssel, potyo írta:
>> Üdvözletem mindenkinek
>>
>> Valaki tudja, hogy ezeknél a "modern" szabályzóknál levő kivezetések
>> jelölései és egyéb varázsszavak pontosan mit jelentenek? Konkrétan Bosch
>> F00M145239 szabályzó, van neki L és FR kivezetése. L madzagra megy a
>> töltésjelző lámpa, de mi az FR kivezetés? Nálam nincs odakötve semmi. Meg
>> azt mondja a katalógus, hogy van neki SS és LRC funkciója, amit már
>> sikerült kihámozni, hogy az SS az a Soft Start, az LRC meg a Load Response
>> Control. Az első még világos, bár jó lenne tudni részletesebben, de a
>> második mit akar jelenteni?
>>
>> Az történt, hogy elkopott az egyik kefe, kicseréltem (bár nem úgy van
>> előlátva, hogy cserélhető legyen...), és most 13,2V-ra szabályoz (nem
>> tudom, hogy közvetlen előtte mennyi volt, régen mértem már). Amit
>> fogyasztót tudtam, bekapcsoltam, akkor is van 13,1V, tehát a terhelhetőség
>> megvan, csak miért ilyen alacsony a feszültség? Hőmérsékletfüggő lenne a
>> töltőfeszültség? Ha igen, akkor az SS és LRC varázsszavak mellett az miért
>> nincs feltüntetve? Fordulatszámtól nem függ, 3000-nél is ugyanannyi, mint
>> alapjáraton.
........................................................................
Itt elég nehéz meghatározni a 13.2 V értéket, ugyanis a (jó)
akkumulátor a diodákon keresztül megvágja a generátor szinuszjelét.
Esetleg áramot kellene mérni, de vigyázni, mert ha megszakad az
akksi.felé a kapcsolat, sokminden tönkremehet az autoban.
A 9 diodás generátornál 6 darab nagy dioda adja a teljesitményt, és a
pozitiv iránybani kisdiodás kimenet adja a gerjesztés áramát. A
visszajelzö izzo is ide dolgozik, de ha ez a fesz. megemelkedik, a
jelzölámpa elalszik.
A gerjesztés csak ugy tud kinnmaradni, ha a pozitiv irányu diodák
valamelyike, az akksi. felé szivárog.
A kis diodák és nagydiodák nyitofesz-különbsége, a szabályozott
töltésre, kihat-hat.
Lehet trükközni, hogy akkumulátor és generátor közötti (test)vezeték
melyik részéröl veszi a feszültséget, igy akár, a hibajelet létrehozo
egységet, a növekedö töltésárammal, kompenzálni is lehet (de gerjedékeny
is lehet miatta)
Én a gerjesztést kapcsolo tranzisztort, kis pozitiv csatolással láttam
el, igy mindig kapcsoloüzemben dolgozott de a generátor szinuszjelére,
az erösitett hibajel, kitöltésitényezös szabályozássá tette öt.
joe-
..........................................................................
>>
>> Na meg ezek a hatdiódás generátorhoz tartozó szabályzók vajon hogyan
>> működnek? Az a kilencdiódás generátor szabályzása olyan egyértelmű, de itt
>> honnan tudja a szabályzó, hogy neki most tolni kell a gerjesztésbe az
>> áramot, mert forog a motor, vagy éppenséggel le kell állnia, mert megállt a
>> motor? Vagy ráküldi a gerjesztésre a töltésjelző lámpa áramát, aztán ha a W
>> lábon (egyik fázis direktben) van valami, ami arra utal, hogy forog a
>> generátor, akkor lehet tolni neki a gerjesztést, hogy meglegyen a kívánt
>> feszültség, amikor eltűnik a fordulatjel, akkor meg leveszi
>> előgerjesztésre, ha meg nincs a töltésjelző lámpa felől semmi, akkor meg
>> teljes leállás van?
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
> Gondolom a fázist azért érzékeli, hogy amikor áll a generátor akkor ne
> adjon neki gerjesztést,
> mert ettől csak hűtés nélkül melegedne a forgórész, és merülne az
> akkumulátor.
>
> A feszültség pedig lehet kevesebb is, ha az akkumulátor, még elég jó
> állapotban van, és eléggé
> le van merülve. Az autógenerátor úgy van méretezve, hogy saját maga
> határolja az áramot,
> mikor a vasmagja telítésbe megy. A megadott áramnál több nem jön ki
> belőle függetlenül a
> fordulatszámtól, és a gerjesztéstől.
>
> Az sem mindegy hogy hol méred. A szabályzó manapság már rajta van a
> generátor hátulján,
> és a kimeneti kapcsokra szabályoz. De azért pl 55 A -nél lehet
> feszültségesés a kábelen a generátor,
> és az akku között.
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list