[elektro] aerobit velemeny, tip ?

Xorn toth.endre at gmail.com
Mon Jan 12 19:28:11 CET 2015


Hmm... Ahol a gépek repülnek, ott mennyire van mobil lefedettség?
Egyrészt földrajzilag úgy általában, másrészt konkrétan ebben a
magasságban?

Amúgy meg műholdas adattovábbítás már most is van, ha nem is ilyen
részletességgel. Anno az Air France járat is küldött ezt-azt, mielőtt
beleállt az óceánba.

Erősen spanyolviaszkutatónak érzem a dolgot.

Best regards,
Andy

2015-01-12 19:23 GMT+01:00 Hermesz Zoltan <hezoli at gmail.com>:
> Erről van szó:
>
> Szabolcs Füzesi <https://www.facebook.com/fuzesisz?fref=nf>
> 3 órája <https://www.facebook.com/groups/aerobit/permalink/982769578417444/>
>
> AeroBit – Nincs több fekete doboz
>
> Informatikusként és kisgépes pilótaként elgondolkodtam azon, hogy mekkora
> problémát okoz szinte minden esetben a repülési adatrögzítők (ismertebb
> nevükön a „fekete dobozok”) megtalálása. A gépeltűnések és repülőgépeket
> érintő katasztrófák állandó kísérője az adatrögzítők utáni feszült hajsza,
> ami gyakran versenyfutás az idővel, mivel az akkumulátorok véges kapacitása
> miatt a keresést segítő jelek sugárzása hamar megszűnik. Innentől gyakran
> csak a vakszerencse segít, de legtöbbször az sem. Legvégül kulcsfontosságú
> adatok vesznek oda, amelyek birtokában pedig a katasztrófa okai, illetve az
> odavezető események láncolata lenne kinyomozható. Ilyenkor marad a nehézkes
> felderítő módszer, és a szakértők hosszadalmas vizsgálatai nyomán, egyéb
> nyomokból és jelekből kikövetkeztetett magyarázat születik, ha ez
> egyáltalán lehetséges az adott helyzetben. Pedig a pontos adatok a repülés
> még biztonságosabbá tételéhez nélkülözhetetlenek lennének, hiszen egy-egy
> jól megismert hiba még a további szerencsétlenségek bekövetkezte előtt, a
> földön javítható és megelőzhető segítséget adhatna a repülőgépgyártók
> számára. Ezért úgy gondoltam, hogy a fekete dobozok ideje végleg lejárt. A
> mai globális technológiai fejlettségi szint lehetővé tesz egy sokkal jobb
> és főleg baleset-biztos megoldást. Az elmélet ugyanarra az ATM
> (Asynchronous Transfer Mode) technológiára alapul, mint amit a
> mobiltelefon-hálózat is használ. Több százezres, akár milliós kliens-száma
> is lehet egy-egy ilyen hálózatnak, miközben igen nagy sávszélességen,
> óriási adatmennyiséget képes mozgatni. Kell is a nagy sávszélesség, hiszen
> a korszerű adatrögzítők a repülőgépek adatbusz-rendszeréhez csatlakozva
> másodpercenként akár tízes nagyságrendben is mintát vehetnek és
> rögzíthetnek, ami nagy adatmennyiséget jelent. A megoldás lényege a
> mobiltelefónia angol nevében felismerhető „cell-phone” elvre épül, ahol az
> egyes „cellák” a tornyokon, háztetőkön telepített adóvevő központok, míg a
> kliensek maguk a hordozható telefonok. Ezekkel akár egy autópályán száguldó
> autóban is lehet telefonálni és netezni, miközben a kapcsolat folyamatos
> tud maradni, megfelelő bázisállomás (cella) lefedettség esetén. Ugyanezt
> lehetne nagyban, globálisan is megoldani, ahol a bázisállomások műholdak, a
> kliensek pedig a levegőben repülő repülőgépek serege. Ahogyan egy városban
> élő emberek sokezres tömege a cella-adótornyok hatóköreiben mozog miközben
> jönnek-mennek, hasonló ahhoz, ahogyan a repülőgépek teszik ezt nagyban a
> műholdak alatti globális légtérben. A repülőgépek esetében még előnyösebb
> is a helyzet, hiszen magasan fent sokkal akadály mentesebb lehet a
> kommunikáció a világűr felé, mint a városi betonrengetegben a sok
> mobiltelefon számára a cellák befogása. Ha ilyen módon minden repülőgép
> online lenne folyamatosan, és a GPS-hez hasonlóan erre kialakított műholdak
> csoportja biztosítaná a lefedettséget, máris megoldottá válna, hogy egy
> globális repülésbiztonsági központban minden egyes levegőben lévő repülőgép
> összes adata azonnal és biztonságosan online tárolásra kerüljön. Ettől
> kezdve bármilyen katasztrófa, vihar, háborús cselekmény, műszaki hiba,
> pilótahiba okozna bárhol, bármilyen repülőeseményt, arról azonnal lenne egy
> központi adatmásolat, amelyet nem kell katasztrófák helyszínei körül
> keresni, esetleg töredékekből összerakni, sem a hiányzó adatrészek után
> nyomozni. A rendszer továbbá képes lehetne a kapott adatokat bizonyos
> mértékig a már ismert sémák szerint azonnal elemezni is, amely megoldás
> segítségével már azelőtt felismerhetővé válna egy balesethez vezető
> eseménysorozat, hogy a tulajdonképpeni balesetnek be kelljen következnie. A
> pilótákat rádión figyelmeztetni lehetne a kialakulófélben lévő
> vészhelyzetről és máris megelőzhetővé válna egy sor katasztrófa. Hogy miért
> nem a szabadalmi hivatalba megyek egy ilyen ötlettel? Egyszerű a válasz. A
> repülések biztonságossá tétele – mint minden rendszeresen utazó embernek –
> nekem is nagyon fontos, tehát a valódi cél az, hogy az ötletben rejlő
> megoldást a nagy tőkével és gyártói kapacitással rendelkező cégek
> felismerjék és minél hamarabb elkezdjék a kidolgozását, fejlesztését. Ha
> csak a két legnagyobb gyártó, az Airbus és a Boeing összefogna, kettőjüknek
> egyszerre már lenne rá erőforrása, hogy a Föld tehetősebb országai részéről
> érkező további segítségekkel közösen megvalósítsák az elképzelést. Nekem
> mérnökként az ötlet és a működési elv (a fentebb közérthetően leírtaktól
> egy picit részletesebb) kitalálására volt csak „erőforrásom”, a
> megvalósítás már a nagy cégek és befektetők dolga. Ha pedig valaha
> megvalósul, nagyon boldog leszek, hogy hozzájárulhattam a repülés
> biztonságosabbá és korszerűbbé tételéhez. Nevet is próbáltam neki adni,
> olyasmit, ami még nem használt a világban (ez elég nehéz feladat manapság).
> A repülést jelző „Aero” szó és az informatika alapkifejezése a „Bit”
> összevonásából: „AeroBit”-nek keresztelném. Ha tetszik, oszd meg, add
> tovább (az alábbi angol nyelvű verzióval együtt), hátha eljut végül a
> megfelelő kezekbe!
>
>
> 2015. január 12. 19:15 Xorn írta, <toth.endre at gmail.com>:
>
>> Mondjatok valami olyan linket, ami fácse acc nélkül is működik...
>>
>> Best regards,
>> Andy
>>
>>
> --
> VÉDD ISMERŐSEID E-MAIL CÍMÉT!
>
> Amennyiben továbbküldesz egy emailt,
> előtte töröld ki a levélben szereplő többi címet,
> hogy ne keringjenek az interneten a spamküldők örömére.
>
> Köszönet érte!
> -----------------------------------------
>           elektro[-flame|-etc]



More information about the Elektro mailing list