[elektro] OFF - Tesla teszt

Szima Gábor sygma at tesla.hu
Tue Aug 11 13:07:33 CEST 2015


On Tue, 11 Aug 2015, jhidvegi wrote:

> Szima Gábor wrote:
>
>> Pont, hogy nem illetéktelen, hanem illetékes. A világ változik, minden
>> megy a távelérés, távfelügyelet, távmenedzsment felé. Mert hatékony,
>> gyors, kényelmes. Nem kell odamenni, bevinni. Amint hiba/probléma van,
>> azonnal be lehet avatkozni.
>
> Na de mibe? A vezetésbe való beavatkozás egy autónál rohadtul durva dolog
> távolról.

Akkor lesz durva, ha rosszindulattal és a vezető ellenében történik.
Valahogy nem tudod megérteni, hogy ezek a kütyük nem az ördögtől való 
dolgok és nem azért kerülnek beépítésre, hogy a támadók kiélhessék beteges 
rombolási mániájukat. Az, hogy bizonyos esetekben _lehet_ rajtuk támadási 
felület, amit nagyon kis arányban ki _lehet_ használni, az nem jelenti 
azt, hogy a világ összes repelőjét és autóját matchboxként fogják 
egymáshoz dobálni a "hekkerek".

>> Távolról autópályán még nem lehet vezérműszíjat cserélni. ;)
>
> Nem jó veled most beszélgetni. Javításról van szó, az meg - ilyen esetben -
> leginkább valami szoftverhiba lehet, ami létre se jönne, ha nem lenne benne
> szoftver.

Nem egészen. A "vas" javítása diagnosztikával kezdődik. Ami sok esetben 
nem derül ki a szervizben, mert csak bizonyos körülmények között jön elő. 
Ehhez kell teleaggatni a szekeret érzékelőkkel, amiket lehet logolni.

> És hát a diagnosztika is lehet egy ok, de miért távolról, de
> legalábbis miért vezetés közben?

Miért, hogyan és hol, ha az adott hiba máshol nem jön elő? Csak a 
Kiskunborzasztó - Bivavbasznád közötti murván erős szembeszélnél a 
jobbkanyarban? :)

> És ha már.., akkor miért tennék lehetővé, hogy
> létfontosságú dolgokba be lehessen avatkozni?

Pl. mert épp azzal lehet életeket/értéket megmenteni?
Emlékszel a Helios B737 tragádiájára? Azt pl. le lehetett volna hozni 
távirányítással, ha lenne ilyen a gépekben. Az másik kérdéskör, hogy 
kinek lehet majd ehhez jogot adni.

>> személyzet. Tudják pl. hogy kell-e a budit leereszteni a következő
>> reptéren, vagy a hajtóműben mennyi az olajnyomás.
>
> Jó, de itt is csak a filmekben van az, hogy egy rosszindulatú barom átveszi az
> irányítást a gép fölött, és a pilóták tehetetlenek. Legalábbis őszintén remélem,
> hogy ez nem lehetséges.

Még nem. De remélem lesz ilyen bennük, természetesen megfelelő kontrol 
mellett.

> És hát ugye a repülőgép más, mint az autó. Ha az autó tönkremegy 
> bármiért, félre lehet vele állni.

Meg lehet vele ámokfutni is.

>> Mert ha valaki nincs otthon/rosszul lesz, akkor ne borítson vele
>> lángba
>> egy kerületet, ha az meghibásodik.
>
> Még se szoktak ugye gáztűzhelyekbe távfelügyeleti berendezéseket építeni. Ezt a
> mániát azért néha az épeszűség korlátozza.

Ez csak egy példa volt. Lehet gáz, CO, tűzérzékelőket tenni a lakásokba, 
ami kilövi a gázszolgáltatónál az adott szakaszt. Pl.

> Bár mostanában az okos... erősen divatba jött. Nem lepne meg, ha idővel lennének
> okos cipők, amikbe belenyúlnak rosszindulatúak kívülről, hogy a legrosszabb
> pillanatban leváljon a talpa. Okos fésű, aminek egy-egy foga távbeavatkozás
> hatására kiugrik, és beleáll a fésülködő fejébe. Kávéfőző, kukta, bojler..., ami
> távbeavatkozás hatására felrobban.

Természetesen minden okos kütyüt hülyék használnak arra, hogy egyenként 
legyilkoltassák magukat a "hekkerekkel".

> Szóval látod a hülye példáimon, hogy mi az, ami felé nem kéne elmenni. Nem kell
> a fésű fogának kiugróképesnek lennie, nem kell a lefújószelepet IT eszközökkel
> lezárhatóvá tenni, ugyanígy nem kellene egy autó szoftveréből tudni kormányozni,
> fékezni, gyorsítani....

Nem kell. De nem látod a lényeget: nem az volt a cél, hogy távolról 
lehessen gázt adni a szekérnek, hanem:

  - Távolról lehessen bizonyos dolgokat nézni, esetleg beavatkozni 
(kényelmi, biztonsági, megbízhatósági szempontok miatt)

  - Az autókban CAN buszon keresztül lehet szinte mindent elérni, így a 
gázadást is lehet onnan vezérelni

  - Ezt a fejlesztő nem gondolta át, így bizonyos esetekben előfordulhat, 
hogy lehetőség kínálkozik rá, amit valaki esetleg talán kihasználhat, ha 
nagyon akarja..

Tehát nem az lesz, hogy a világ minden autója egyetlen csettintéstől 
padlógázt ad és falnak megy, hanem 10 millió autóból egyben egyszer talán 
történik valami, ami 99%-ban nem okoz galibát, viszont a gyártó 2 napon 
belül online küldi a frissítést az összes többibe is. Addig azt 
tanácsolják, mindenki kapcsolja ki a rádiót.


 								-Sygma



More information about the Elektro mailing list