[elektro] OFF - Tesla teszt
Szima Gábor
sygma at tesla.hu
Tue Aug 11 13:07:33 CEST 2015
On Tue, 11 Aug 2015, jhidvegi wrote:
> Szima Gábor wrote:
>
>> Pont, hogy nem illetéktelen, hanem illetékes. A világ változik, minden
>> megy a távelérés, távfelügyelet, távmenedzsment felé. Mert hatékony,
>> gyors, kényelmes. Nem kell odamenni, bevinni. Amint hiba/probléma van,
>> azonnal be lehet avatkozni.
>
> Na de mibe? A vezetésbe való beavatkozás egy autónál rohadtul durva dolog
> távolról.
Akkor lesz durva, ha rosszindulattal és a vezető ellenében történik.
Valahogy nem tudod megérteni, hogy ezek a kütyük nem az ördögtől való
dolgok és nem azért kerülnek beépítésre, hogy a támadók kiélhessék beteges
rombolási mániájukat. Az, hogy bizonyos esetekben _lehet_ rajtuk támadási
felület, amit nagyon kis arányban ki _lehet_ használni, az nem jelenti
azt, hogy a világ összes repelőjét és autóját matchboxként fogják
egymáshoz dobálni a "hekkerek".
>> Távolról autópályán még nem lehet vezérműszíjat cserélni. ;)
>
> Nem jó veled most beszélgetni. Javításról van szó, az meg - ilyen esetben -
> leginkább valami szoftverhiba lehet, ami létre se jönne, ha nem lenne benne
> szoftver.
Nem egészen. A "vas" javítása diagnosztikával kezdődik. Ami sok esetben
nem derül ki a szervizben, mert csak bizonyos körülmények között jön elő.
Ehhez kell teleaggatni a szekeret érzékelőkkel, amiket lehet logolni.
> És hát a diagnosztika is lehet egy ok, de miért távolról, de
> legalábbis miért vezetés közben?
Miért, hogyan és hol, ha az adott hiba máshol nem jön elő? Csak a
Kiskunborzasztó - Bivavbasznád közötti murván erős szembeszélnél a
jobbkanyarban? :)
> És ha már.., akkor miért tennék lehetővé, hogy
> létfontosságú dolgokba be lehessen avatkozni?
Pl. mert épp azzal lehet életeket/értéket megmenteni?
Emlékszel a Helios B737 tragádiájára? Azt pl. le lehetett volna hozni
távirányítással, ha lenne ilyen a gépekben. Az másik kérdéskör, hogy
kinek lehet majd ehhez jogot adni.
>> személyzet. Tudják pl. hogy kell-e a budit leereszteni a következő
>> reptéren, vagy a hajtóműben mennyi az olajnyomás.
>
> Jó, de itt is csak a filmekben van az, hogy egy rosszindulatú barom átveszi az
> irányítást a gép fölött, és a pilóták tehetetlenek. Legalábbis őszintén remélem,
> hogy ez nem lehetséges.
Még nem. De remélem lesz ilyen bennük, természetesen megfelelő kontrol
mellett.
> És hát ugye a repülőgép más, mint az autó. Ha az autó tönkremegy
> bármiért, félre lehet vele állni.
Meg lehet vele ámokfutni is.
>> Mert ha valaki nincs otthon/rosszul lesz, akkor ne borítson vele
>> lángba
>> egy kerületet, ha az meghibásodik.
>
> Még se szoktak ugye gáztűzhelyekbe távfelügyeleti berendezéseket építeni. Ezt a
> mániát azért néha az épeszűség korlátozza.
Ez csak egy példa volt. Lehet gáz, CO, tűzérzékelőket tenni a lakásokba,
ami kilövi a gázszolgáltatónál az adott szakaszt. Pl.
> Bár mostanában az okos... erősen divatba jött. Nem lepne meg, ha idővel lennének
> okos cipők, amikbe belenyúlnak rosszindulatúak kívülről, hogy a legrosszabb
> pillanatban leváljon a talpa. Okos fésű, aminek egy-egy foga távbeavatkozás
> hatására kiugrik, és beleáll a fésülködő fejébe. Kávéfőző, kukta, bojler..., ami
> távbeavatkozás hatására felrobban.
Természetesen minden okos kütyüt hülyék használnak arra, hogy egyenként
legyilkoltassák magukat a "hekkerekkel".
> Szóval látod a hülye példáimon, hogy mi az, ami felé nem kéne elmenni. Nem kell
> a fésű fogának kiugróképesnek lennie, nem kell a lefújószelepet IT eszközökkel
> lezárhatóvá tenni, ugyanígy nem kellene egy autó szoftveréből tudni kormányozni,
> fékezni, gyorsítani....
Nem kell. De nem látod a lényeget: nem az volt a cél, hogy távolról
lehessen gázt adni a szekérnek, hanem:
- Távolról lehessen bizonyos dolgokat nézni, esetleg beavatkozni
(kényelmi, biztonsági, megbízhatósági szempontok miatt)
- Az autókban CAN buszon keresztül lehet szinte mindent elérni, így a
gázadást is lehet onnan vezérelni
- Ezt a fejlesztő nem gondolta át, így bizonyos esetekben előfordulhat,
hogy lehetőség kínálkozik rá, amit valaki esetleg talán kihasználhat, ha
nagyon akarja..
Tehát nem az lesz, hogy a világ minden autója egyetlen csettintéstől
padlógázt ad és falnak megy, hanem 10 millió autóból egyben egyszer talán
történik valami, ami 99%-ban nem okoz galibát, viszont a gyártó 2 napon
belül online küldi a frissítést az összes többibe is. Addig azt
tanácsolják, mindenki kapcsolja ki a rádiót.
-Sygma
More information about the Elektro
mailing list