[elektro] OFF - Tesla teszt
Szima Gábor
sygma at tesla.hu
Tue Aug 11 12:24:28 CEST 2015
On Tue, 11 Aug 2015, jhidvegi wrote:
>>> Én már azt nem értem, hogy minek kell bárminek kintről
>>> hozzáférhetőnek lennie egy autó alapműködésében. Jó, legyen benne
>
>> Miért kell egy háznak más által hozzáférhetőnek lennie? Ja, ha pl.
>> tűz van
>
> Azért érzed, hogy ez nagyon erőltetett összevetés!
Pedig nem.
> Az ember számára nem hozzáférhető egy 100ezer fényévre lévő bolygó, de amihez
> hozzá lehet férni, ahhoz hozzá is szokott. Hol jogtalanul, hol jogosan.
Ez viszont igen.
> Na de direkt egy távhozzáférést biztosítani illetékteleneknek az nekem nagyon gáznak
> tűnik.
Pont, hogy nem illetéktelen, hanem illetékes. A világ változik, minden
megy a távelérés, távfelügyelet, távmenedzsment felé. Mert hatékony,
gyors, kényelmes. Nem kell odamenni, bevinni. Amint hiba/probléma van,
azonnal be lehet avatkozni.
> A javítás se szempont. Ne úgy akarjon valaki autót javítani, hogy én
> közben megyek vele pl az autópályán.
Távolról autópályán még nem lehet vezérműszíjat cserélni. ;)
Viszont lehet diagnosztizálni, hibákat előre jelenteni, mielőtt bajság
lesz belőle. A repülőgépekben ez már általános. Ha nem is minden csavar
állapotáról, de a főbb paraméterekről online értesül a gyártó és a földi
személyzet. Tudják pl. hogy kell-e a budit leereszteni a következő
reptéren, vagy a hajtóműben mennyi az olajnyomás.
>> Az IT biztonság ugyanaz mint a sima utcai biztonság, csak pepitább. ;)
>
> Ha van IT berendezés, annak kell legyen ilyesmi biztonsága. Na de miért kell pl
> a gáztűzhelyembe távolról is kezelhető IT berendezést szerelni, amivel el lehet
> érni, hogy a gázt valaki távolról el tudja zárni, ki tudja ereszteni, robbanást,
> tüzet tudjon okozni.
Mert ha valaki nincs otthon/rosszul lesz, akkor ne borítson vele lángba
egy kerületet, ha az meghibásodik. Pl. Vagy a gyártónak minden
készülékéről minden információja megvan, ami a továbbfejlesztést segíti.
Így van pl. a Rolls royce hajtóművekkel; a gyárba az összes mérhető
paraméter minden repülőgépből online/offline befut.
http://www.rolls-royce.com/about/our-technology/enabling-technologies/engine-health-management.aspx#sense
> Szóval nem tudom (talán maradiság miatt) elfogadni, hogy
> egy autó alapvető működésébe ilyen szinten miért szükséges tudni belemászni
> kívülről. Ez a mindenbe IT-berendezést már szinte mánia.
Képzeld el, hogy az összes terméked minden mérhető paramétere percenként
befut. Hőmérséklet, áram, feszültség, stb. Ezek alapján rengeteg adat
keletkezik, ami alapján tovább tudod fejleszteni a kütyüket. Ha pedig
valami egzotikus hiba lép fel, akkor nem kell ugyanarra a körülményre
várni a helyszínen heteket, hanem a logból megnézed mi is volt a probléma,
és fixálod 1 óra alatt a helyszínen, illetve a következő verzióba is
átvezeted a változtatást.Illetve nem csak olvasod, hanem írod is a
paramétereit: picit beavatkozol a munkapontba távolról, és onnantól
stabilabban megy.
-Sygma
More information about the Elektro
mailing list