[elektro] OFF - Tesla teszt

Szima Gábor sygma at tesla.hu
Tue Aug 11 12:24:28 CEST 2015


On Tue, 11 Aug 2015, jhidvegi wrote:

>>> Én már azt nem értem, hogy minek kell bárminek kintről
>>> hozzáférhetőnek lennie egy autó alapműködésében. Jó, legyen benne
>
>> Miért kell egy háznak más által hozzáférhetőnek lennie? Ja, ha pl.
>> tűz van
>
> Azért érzed, hogy ez nagyon erőltetett összevetés!

Pedig nem.

> Az ember számára nem hozzáférhető egy 100ezer fényévre lévő bolygó, de amihez
> hozzá lehet férni, ahhoz hozzá is szokott. Hol jogtalanul, hol jogosan.

Ez viszont igen.

> Na de direkt egy távhozzáférést biztosítani illetékteleneknek az nekem nagyon gáznak
> tűnik.

Pont, hogy nem illetéktelen, hanem illetékes. A világ változik, minden 
megy a távelérés, távfelügyelet, távmenedzsment felé. Mert hatékony, 
gyors, kényelmes. Nem kell odamenni, bevinni. Amint hiba/probléma van, 
azonnal be lehet avatkozni.

> A javítás se szempont. Ne úgy akarjon valaki autót javítani, hogy én
> közben megyek vele pl az autópályán.

Távolról autópályán még nem lehet vezérműszíjat cserélni. ;)
Viszont lehet diagnosztizálni, hibákat előre jelenteni, mielőtt bajság 
lesz belőle. A repülőgépekben ez már általános. Ha nem is minden csavar 
állapotáról, de a főbb paraméterekről online értesül a gyártó és a földi 
személyzet. Tudják pl. hogy kell-e a budit leereszteni a következő 
reptéren, vagy a hajtóműben mennyi az olajnyomás.

>> Az IT biztonság ugyanaz mint a sima utcai biztonság, csak pepitább. ;)
>
> Ha van IT berendezés, annak kell legyen ilyesmi biztonsága. Na de miért kell pl
> a gáztűzhelyembe távolról is kezelhető IT berendezést szerelni, amivel el lehet
> érni, hogy a gázt valaki távolról el tudja zárni, ki tudja ereszteni, robbanást,
> tüzet tudjon okozni.

Mert ha valaki nincs otthon/rosszul lesz, akkor ne borítson vele lángba 
egy kerületet, ha az meghibásodik. Pl. Vagy a gyártónak minden 
készülékéről minden információja megvan, ami a továbbfejlesztést segíti. 
Így van pl. a Rolls royce hajtóművekkel; a gyárba az összes mérhető 
paraméter minden repülőgépből online/offline befut.

http://www.rolls-royce.com/about/our-technology/enabling-technologies/engine-health-management.aspx#sense

> Szóval nem tudom (talán maradiság miatt) elfogadni, hogy
> egy autó alapvető működésébe ilyen szinten miért szükséges tudni belemászni
> kívülről. Ez a mindenbe IT-berendezést már szinte mánia.

Képzeld el, hogy az összes terméked minden mérhető paramétere percenként 
befut. Hőmérséklet, áram, feszültség, stb. Ezek alapján rengeteg adat 
keletkezik, ami alapján tovább tudod fejleszteni a kütyüket. Ha pedig 
valami egzotikus hiba lép fel, akkor nem kell ugyanarra a körülményre 
várni a helyszínen heteket, hanem a logból megnézed mi is volt a probléma, 
és fixálod 1 óra alatt a helyszínen, illetve a következő verzióba is 
átvezeted a változtatást.Illetve nem csak olvasod, hanem írod is a 
paramétereit: picit beavatkozol a munkapontba távolról, és onnantól 
stabilabban megy.


 									-Sygma



More information about the Elektro mailing list