[elektro] bojler csavarkérdés
Pataki István
pataki.istvan at freemail.hu
Fri Sep 19 16:05:01 CEST 2014
> A fentire elsőre: az anyamenet lényegesen nagyobb kerület mentén viszi
> át az
> erőt, mint az apamenet. Ezért kb egy számmal kisebb lehet az anya
> szilárdsága,
> vagy ha egyformák, tutira az apamenet fog megszakadni, ha túlhúzzák.
Mondom hogy kívülállok:)
> Valamint: légkulccsal (kerékszerelés) nézni kell, hogy milyen ütemben
> forog a
> légkulcs, és amikor lelassul, abba célszerű hagyni, mert erősebb
> légkulcs esetén
> sosem áll meg, végül megszakad az apamenet (azonos anyagoknál). Némi
> gyakorlat
> esetén ugyanannál az autónál akár időre is lehet menni, tudni, hogy
> hány
> másodperc kell.
Én meg azt hinném, hogy a nyomás meg a mechanika együtt kiad egy
maximális forgatónyomatékot, és üti ugyan, de onnét már nem húzza
tovább. Naív vagyok?
Üdv
pi
----- Original Message -----
From: "jhidvegi" <jhidvegi at gmail.com>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Friday, September 19, 2014 3:48 PM
Subject: Re: [elektro] bojler csavarkérdés
> Pataki István wrote:
>> Csak így kívül állóként arra gondolok, hogy az orsóba illetve az
>> anyába nyomott szilárdsági értékek közül az alacsonyabb szabja meg,
>> mennyire szabad meghúzni.
>
> Látok sok hozzászólást számokkal, nekem tök más a véleményem.
>
> A fentire elsőre: az anyamenet lényegesen nagyobb kerület mentén viszi
> át az
> erőt, mint az apamenet. Ezért kb egy számmal kisebb lehet az anya
> szilárdsága,
> vagy ha egyformák, tutira az apamenet fog megszakadni, ha túlhúzzák.
>
> Hogy mit mennyire kell meghúzni, az a körülményektől és a céltól függ.
>
> - Bojlernél csak a max víznyomáshoz tartozó erőt kell felülmúni. Az
> jóval
> kisebb, mint amit a csavar bír. Ha nincs fémes ütközés a tömítés
> mellett, akkor
> a tömítés állapotára kell vigyázni, mert ha sikerül szétnyomni, nagy
> erők
> ellenére is meg fog szűnni a tömítettség.
>
> - Ha a csavart kell maxra húzni, nyomatékkulcs nélkül is érezhető,
> hogy mikor
> áll elő az a nyomaték, amikor már a csavar deformációja következne.
> Amikor
> húzzuk a csavart, egyre nő a nyomaték adott mértékben azonos
> elfordulásonként,
> majd egyszercsak nem nő olyan mértékben már, ekkor van az, hogy valami
> már
> kicsit enged, de még a rugalmassági határon belül vagyuk.
>
> - Ha valami puhább dolog van, amit összeszorítunk, azt célszerű
> figyelembevenni,
> nem pedig szétnyomni, hogy még a nemlétező leve is elkezdjen kifolyni.
> :-)
>
> - Ha valami tömítést kell összenyomni annyira, hogy - alkalmas
> szerkezeti
> kialakítás mellett - létrejöjjön a tömítés körül a fémes ütközés,
> akkor csak
> eddig érdemes húzni a csavart, a további szorítás nem jelent már jobb
> tömítettséget.
>
> - Néha az is elég, hogy csak semmiképpen ne tekeredjen le a csavar
> vagy anya.
>
> - Van, amikor gyakran kell meghúzni-kitekerni ugyanazt a csavart.
> Ekkor nagyon
> csínján kell bánni vele, épp csak a szükséges célig kell húzni. Pl ha
> áramátadás
> miatt kell, és tiszták az összeszorított felületek, egyáltalán nem
> kell
> megtépni.
>
> - Ha a menet valami lágyabb anyagban van az anyamenet, a legelsőnek
> említett
> módit meg kell tanulni érezni. Akkor is, ha hosszú az anyamenet,
> ugyanis, a
> csavar képes rugalmasan nyúlni, tehát először a menet eleje
> deformálódik a
> hosszú anyamenetben, aztán a többi része, ahogy a meghúzás erősödik,
> és simán ki
> lehet az egészet szakítani. De ha érzi az ember, mikor "keményedett
> fel"
> meghúzás közben az egész, és jön a deformációs szakasz, akkor abba
> lehet hagyni.
>
> Na persze valami nagysorozatú gyártásnál biztos jobb, ha van valami
> konkrét,
> belőtt nyomatékkulcsos módszer.
>
> Valamint: légkulccsal (kerékszerelés) nézni kell, hogy milyen ütemben
> forog a
> légkulcs, és amikor lelassul, abba célszerű hagyni, mert erősebb
> légkulcs esetén
> sosem áll meg, végül megszakad az apamenet (azonos anyagoknál). Némi
> gyakorlat
> esetén ugyanannál az autónál akár időre is lehet menni, tudni, hogy
> hány
> másodperc kell.
>
> hjozsi
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list