[elektro] bojler csavarkérdés
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Fri Sep 19 15:48:09 CEST 2014
Pataki István wrote:
> Csak így kívül állóként arra gondolok, hogy az orsóba illetve az
> anyába nyomott szilárdsági értékek közül az alacsonyabb szabja meg,
> mennyire szabad meghúzni.
Látok sok hozzászólást számokkal, nekem tök más a véleményem.
A fentire elsőre: az anyamenet lényegesen nagyobb kerület mentén viszi át az
erőt, mint az apamenet. Ezért kb egy számmal kisebb lehet az anya szilárdsága,
vagy ha egyformák, tutira az apamenet fog megszakadni, ha túlhúzzák.
Hogy mit mennyire kell meghúzni, az a körülményektől és a céltól függ.
- Bojlernél csak a max víznyomáshoz tartozó erőt kell felülmúni. Az jóval
kisebb, mint amit a csavar bír. Ha nincs fémes ütközés a tömítés mellett, akkor
a tömítés állapotára kell vigyázni, mert ha sikerül szétnyomni, nagy erők
ellenére is meg fog szűnni a tömítettség.
- Ha a csavart kell maxra húzni, nyomatékkulcs nélkül is érezhető, hogy mikor
áll elő az a nyomaték, amikor már a csavar deformációja következne. Amikor
húzzuk a csavart, egyre nő a nyomaték adott mértékben azonos elfordulásonként,
majd egyszercsak nem nő olyan mértékben már, ekkor van az, hogy valami már
kicsit enged, de még a rugalmassági határon belül vagyuk.
- Ha valami puhább dolog van, amit összeszorítunk, azt célszerű figyelembevenni,
nem pedig szétnyomni, hogy még a nemlétező leve is elkezdjen kifolyni. :-)
- Ha valami tömítést kell összenyomni annyira, hogy - alkalmas szerkezeti
kialakítás mellett - létrejöjjön a tömítés körül a fémes ütközés, akkor csak
eddig érdemes húzni a csavart, a további szorítás nem jelent már jobb
tömítettséget.
- Néha az is elég, hogy csak semmiképpen ne tekeredjen le a csavar vagy anya.
- Van, amikor gyakran kell meghúzni-kitekerni ugyanazt a csavart. Ekkor nagyon
csínján kell bánni vele, épp csak a szükséges célig kell húzni. Pl ha áramátadás
miatt kell, és tiszták az összeszorított felületek, egyáltalán nem kell
megtépni.
- Ha a menet valami lágyabb anyagban van az anyamenet, a legelsőnek említett
módit meg kell tanulni érezni. Akkor is, ha hosszú az anyamenet, ugyanis, a
csavar képes rugalmasan nyúlni, tehát először a menet eleje deformálódik a
hosszú anyamenetben, aztán a többi része, ahogy a meghúzás erősödik, és simán ki
lehet az egészet szakítani. De ha érzi az ember, mikor "keményedett fel"
meghúzás közben az egész, és jön a deformációs szakasz, akkor abba lehet hagyni.
Na persze valami nagysorozatú gyártásnál biztos jobb, ha van valami konkrét,
belőtt nyomatékkulcsos módszer.
Valamint: légkulccsal (kerékszerelés) nézni kell, hogy milyen ütemben forog a
légkulcs, és amikor lelassul, abba célszerű hagyni, mert erősebb légkulcs esetén
sosem áll meg, végül megszakad az apamenet (azonos anyagoknál). Némi gyakorlat
esetén ugyanannál az autónál akár időre is lehet menni, tudni, hogy hány
másodperc kell.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list