[elektro] durung áram + tirisztor

elight at gmail.hu elight at gmail.hu
Mon Sep 8 16:34:57 CEST 2014


Hát igen,
némi kosz már szívatott egyszer...

Itt a hővezetésnél ,  ekkora felületen
nagy az a Q mennyiség aminek át kell mennie,
és kis területveszteség már okozhat
jelentős  problémát..
Főleg ha határértékek körül dolgoztatod a cuccot..

Esetleg egy thermivision kamerát köcsönkérni..  ?
A  kontakt hőmérőkkel nehezebb ilyesmi hőeloszlási
rendellenességet  becsületesen feltérképezni


Üdv István


2014-09-08 16:15 keltezéssel, jhidvegi írta:
> hg12345 wrote:
>
>> Típusa SKKT106/16 SEMIPACK1
> Hú, az sokkal többet tud, mint ami ide kell.
> Az egy tirisztorra megengedhető áram-középérték a 106A melegen. Ez az egész
> modulra vonatkozóan 235A eff. értékű színusznak felel meg.
>
> Ebből az következik, hogy mégis a hűtéssel lehet gond. Szerintem nem igaz a 85
> fok, amit mértek.
>
>> tudom a feszültség esés a PN átmenetek számától függ általában átment
>> *0.3V lehet számolni,
> Ez nemegészen van így, a pn átmenetek fesze akár ellentétes polaritású is lehet.
> Tehát érdekes módon a sima dióda és a tirisztor fesz-esése csaknem ugyanakkora.
>
>
>> hűtve, de valóságban 6m/s sebesség hűtve. (szerintem felesleges, mer
>> 2 vagy 3m/s felett már nincs hatása, talán inkább ront is :-(
> Hát igen, a túlhűtött tirisztor lederesedhet. :-)
>
>> tirisztor esetén ~160W körüli disszipációt kell elvonni.) Ráadásul a
>> hűtő levegő nem a csarnokból jön, hanem kintről, egy kemencés csarnok
>> hőmérséklete meglepően meleg tud lenni.
> Lehet, hogy nem jól van felszerelve, nem sík a felület, amire rárakták, esetleg
> deformáció is bejöhet, ha valami szennyeződés marad alatta, vagy a görbe
> felületre rányomják úgy, hogy megtépik a két végén a csavarokat... Csak agyalok,
> mert ha minden jó lenne, akkor elvileg nem szabadna a büdös életben tönkremennie
> ezeknek.
>
>> A probléma az is ugyan ezen a helyen normál gyári 125A/460Vac
>> szilárdtest jelfogók is 2-3 hetes periódusban tönkre mentek, szintén
>> túlfeszültségre védve, de volt olyan is ami magában tartalmazta
>> snubber és túlfesz áramkört is (ugyan ez butaság, de ez van).
> Vannak üzemek, amik közel vannak alállomáshoz, és ilyen helyeken nagyon nagy
> energiájú, alacsonyabb frekijű kapcsolási tranziens feszek jönnek létre. Persze
> sosem 1600V-osak, csak valami 800V környékén vannak. Szóval ez inkább a többi
> félvezetőt teheti tönkre, ezeket a tirisztorokat nem valószínű.
>
> Különben trafó elé kötött ilyen tirisztorpároknál volt, amikor megnéztem, mi
> van, ha leveszem róla az RC-ket. Meg mertem csinálni, mert azok is valami
> 1600V-os tirisztorok voltak, és nem láttam 900V fölötti fesztüskéket. Azért
> persze visszaraktam, csak kíváncsiságból csináltam.
>
> A tirisztorok túlfesztől hidegen pusztulnak, nincs melegedési nyom tehát. Vagyis
> igazad van, túláram vagy elégtelen hűtés lehet csakis.
>
> Egy javaslat túláram ellen: nem érdemes szerintem a drága tirisztorvédő biztiket
> használni, inkább gyors kismegszakítókat betenni, ha kell, megfelelő
> áramelosztós huzalozással paralell is lehet őket alkalmazni. Pl ha az áram
> tutira csak 106A, akkor egy 50 és egy 63A-es B karakterisztikájú kb meg is
> felel. (Elsőre én 2 db 50A-est raknék be. Ez tuti leold, ha sokkal nagyobb lesz
> az áram bármiért, és ha sok a leoldás, akkor lehet törpölni, mi okozza, esetleg
> zárlatok lépnek fel a fűtőtestek táján?)
>
> Addig is a hűtőtönk sokkal jelentősebb lehűtéséről kellene gondoskodni. Ha kinti
> levegő hűti, akkor ez valszeg megtörténik eleve. De lehet, hogy valami
> légáram-érzékelés is kellene, mert elég, ha pár percre észrevétlenül kimarad a
> légáram, és már kész is a baj. Vagy a hűtőhőfok-érzékelés is megfelel, csak az
> lassúbb, viszont érdemibb.
>
> hjozsi
>
> -----------------------------------------
>            elektro[-flame|-etc]



More information about the Elektro mailing list