[elektro] durung áram + tirisztor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Sep 8 16:15:08 CEST 2014


hg12345 wrote:

> Típusa SKKT106/16 SEMIPACK1

Hú, az sokkal többet tud, mint ami ide kell.
Az egy tirisztorra megengedhető áram-középérték a 106A melegen. Ez az egész 
modulra vonatkozóan 235A eff. értékű színusznak felel meg.

Ebből az következik, hogy mégis a hűtéssel lehet gond. Szerintem nem igaz a 85 
fok, amit mértek.

> tudom a feszültség esés a PN átmenetek számától függ általában átment
> *0.3V lehet számolni,

Ez nemegészen van így, a pn átmenetek fesze akár ellentétes polaritású is lehet. 
Tehát érdekes módon a sima dióda és a tirisztor fesz-esése csaknem ugyanakkora.


> hűtve, de valóságban 6m/s sebesség hűtve. (szerintem felesleges, mer
> 2 vagy 3m/s felett már nincs hatása, talán inkább ront is :-(

Hát igen, a túlhűtött tirisztor lederesedhet. :-)

> tirisztor esetén ~160W körüli disszipációt kell elvonni.) Ráadásul a
> hűtő levegő nem a csarnokból jön, hanem kintről, egy kemencés csarnok
> hőmérséklete meglepően meleg tud lenni.

Lehet, hogy nem jól van felszerelve, nem sík a felület, amire rárakták, esetleg 
deformáció is bejöhet, ha valami szennyeződés marad alatta, vagy a görbe 
felületre rányomják úgy, hogy megtépik a két végén a csavarokat... Csak agyalok, 
mert ha minden jó lenne, akkor elvileg nem szabadna a büdös életben tönkremennie 
ezeknek.

> A probléma az is ugyan ezen a helyen normál gyári 125A/460Vac
> szilárdtest jelfogók is 2-3 hetes periódusban tönkre mentek, szintén
> túlfeszültségre védve, de volt olyan is ami magában tartalmazta
> snubber és túlfesz áramkört is (ugyan ez butaság, de ez van).

Vannak üzemek, amik közel vannak alállomáshoz, és ilyen helyeken nagyon nagy 
energiájú, alacsonyabb frekijű kapcsolási tranziens feszek jönnek létre. Persze 
sosem 1600V-osak, csak valami 800V környékén vannak. Szóval ez inkább a többi 
félvezetőt teheti tönkre, ezeket a tirisztorokat nem valószínű.

Különben trafó elé kötött ilyen tirisztorpároknál volt, amikor megnéztem, mi 
van, ha leveszem róla az RC-ket. Meg mertem csinálni, mert azok is valami 
1600V-os tirisztorok voltak, és nem láttam 900V fölötti fesztüskéket. Azért 
persze visszaraktam, csak kíváncsiságból csináltam.

A tirisztorok túlfesztől hidegen pusztulnak, nincs melegedési nyom tehát. Vagyis 
igazad van, túláram vagy elégtelen hűtés lehet csakis.

Egy javaslat túláram ellen: nem érdemes szerintem a drága tirisztorvédő biztiket 
használni, inkább gyors kismegszakítókat betenni, ha kell, megfelelő 
áramelosztós huzalozással paralell is lehet őket alkalmazni. Pl ha az áram 
tutira csak 106A, akkor egy 50 és egy 63A-es B karakterisztikájú kb meg is 
felel. (Elsőre én 2 db 50A-est raknék be. Ez tuti leold, ha sokkal nagyobb lesz 
az áram bármiért, és ha sok a leoldás, akkor lehet törpölni, mi okozza, esetleg 
zárlatok lépnek fel a fűtőtestek táján?)

Addig is a hűtőtönk sokkal jelentősebb lehűtéséről kellene gondoskodni. Ha kinti 
levegő hűti, akkor ez valszeg megtörténik eleve. De lehet, hogy valami 
légáram-érzékelés is kellene, mert elég, ha pár percre észrevétlenül kimarad a 
légáram, és már kész is a baj. Vagy a hűtőhőfok-érzékelés is megfelel, csak az 
lassúbb, viszont érdemibb.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list