[elektro] biztonsági relé
Bali Zoltan
eltexto at freemail.hu
Sat Feb 8 17:32:11 CET 2014
>A biztonsági relé lényege éppen az, hogy nem bontja a többit!
Na ezért kérdeztem rá a linkelt relé példával. Mert nem volt egyértelmű,
hogy Gábor mire gondol. Viszont abban az esetben igaz amit ír, ha már
két külön érintkező blokkot tartalmaz a relé. Egy blokkra nem igaz, ha
pl. 1-nél több NO érintkező van a blokkban mivel ezek kényszerkapcsolatban
vannak. Viszont két blokk NO-NO' érintkezői között érvényes lehet a
megállapítása. Ilyen a korábban említett Omron G7SA relé, ebben két
független
érintkező blokk van. Legalább is a doksijában így van feltüntetve a belső
rajzán.
Béla meg tovább zavarta a képet a segédérintkező nyitva maradásával
(az összehegedésnél, annak ellenére, hogy igazat írt), ami ugye nem
ugyan az mint a "képes bontani" kifejezés.
>Ez nem egy "lightweight" témakör...
Valóban!
Üdv. Zoli
2014.02.08. 16:57 keltezéssel, Móczik Gábor írta:
> 2014.02.08. 10:01 keltezéssel, hg12345 írta:
>> A biztonsági relé, ami képes az összeragadt érintkező mellett a többi érintkezőjét bontani!
>>
>> Ezt a normál relék nem tudják, ehhez gyenge a rugójuk, nem véletlen hogy a fogyasztása jelentősen nagyobb mint a normál reléké.
> Ez nem így van.
>
> A biztonsági relé lényege éppen az, hogy nem bontja a többit!
>
> Vagy mind bontott, vagy mind zárt lesz, ha egy beragad, akkor mind
> úgymarad. Az érintkezők szoros mechanikus kapcsolatban vannak, ha egy
> beragad, akkor az visszafogja az összes többit is.
>
> A hagyományos relé, amiben lemez érintkezők vannak, csak aktiválásra
> meghajtva, önálló visszatérésre kialakítva, ha egy beragad, attól még a
> többi visszatér. Pont ez a baj vele, mert egyrészt hibás állapot állhat
> elő, másrészt nem detektálható, mert hiába figyelsz egy segédkontaktust,
> az nem mutatja meg hogy egy másik beragadt-e.
>
> Ez maga a relé elem.
>
> Ilyen relékből gyártanak biztonsági relé _modulokat_, amiben több ilyen
> relé van olyan kapcsolatban, hogy ha egy meghibásodik, akkor a másik
> biztonságos állapotba hozza a rendszert, és diagnosztikai jelzést ad a
> hibáról, netán nem is engedi többet elindítani a rendszert. Ezek nem
> diszkrét univerzális relék, hanem általában egy-egy célra készülnek, pl.
> vészleállító, többkezes indító, stb., így gyártáskor definiálható, hogy
> mi a biztonságos állapot és mi a működtetett helyzet.
>
> Van amelyik biztonsági szinen követelmény, hogy minden dupla legyen,
> dupla relé, dupla engedélyező bemenet, dupla diagnosztikai kimenet, és
> ezeknek a kivitelezésben is független köröknek kell lennie. Ha a
> működésben inkonzisztencia lép fel a rendszernek biztonságos állapotba
> kell tudni kerülnie a működő részekkel, és hibát kell tudni jeleznie.
>
> Ez nem egy "lightweight" témakör...
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
>
More information about the Elektro
mailing list