[elektro] CAN bus sofita izzó
SZIGETI Szabolcs
szigiszabolcs at gmail.com
Thu Feb 6 09:40:57 CET 2014
Hali!
Szó sincs betiltással. A trikolorban egy izzó van és három színű a búra.
Természetesen meg lehet oldani, és az újabb fények már ledesek, meg
melegfehérrel is jól működik. De ismétlem, nem ez volt a kérdés. A
Balatonon ráadásul nagyjából mindenki lesz##ja, de tengeri használatra
ugyanúgy jóváhagyott és bevizsgált cucc kell, amit azzal a fényforrással
kapja meg a jóváhagyást, amihez tervezték. Mint az autónál. És bizony, volt
már több eset, ahol balesetnél és biztosítási eseménynél a nem jóváhagyott
navigációs fényekre hivatkozva volt gubanc.
Tudom, hogy ez jogászkodás, az is lehet, hogy meg lehetne változtatni úgy a
jogszabályt, hogy lehessen barkács megoldást használni, de akkor ilyen
elven magasról tehetünk bármilyen előírásra. Ráadásul létezik mindenben
megfelelő megoldás: ledes fényforrásal jóváhagyott fény. (Persze ezt hajón
tulajdonképpen egyszerűbb megoldani, mint autón, mert jóval szabadabban
cserélgethetjük a fényt. Ráadásul a teljes jármű árához képest
elhanyagolható.)
Autón ugyanez a helyzet, vagy engedjük a szabad barkácsolást, és akkor
szopunk a retinát kiégető sziloplasszttal befaragható kínai xenonoktól stb.
Vagy hozunk szabályokat és azokat megpróbáljuk betartani, betartatni. Azon
lehet vitatkozni, hogy a szabályok jók-e vagy nem, és hogy hogyan lehetne
megoldani, hogy szabályos legyen a lámpa, legyen egyéni bevizsgálás és
jóváhagyás de én pl. baromira nem szeretném, ha bárki bármit csinálhatna.
Elhiszem, hogy a lista minden tagja otthon spektroszkóppal fogja
ellenőrizni a szabályos működést, de ha körülnézünk a nagyvilágban, nem
mindenki ilyen gondos. Mert akkor jönnek a légvédelmi reflektoros
égpásztázó lámpák, a fotonágyú hátsó helyzetjelző meg a lilán világító
féklámpa, stroboszkóppal és füstgéppel, mer' há' mér? Nekem így teccccik
geccó!
Szabolcs
Bocs az offért, abbahagyom.
2014. február 6. 9:28 charles hoss írta, <charles.hoss at gmail.com>:
> ha a trikolort nem tudja megoldani arnyekolassal, harom leddel, akkor ne
> kezdjen bele. de ezert betiltani....
>
> bye
> dexter
> On 6 Feb 2014 09:03, "SZIGETI Szabolcs" <szigiszabolcs at gmail.com> wrote:
>
> > Tudom, hogy van melegfehér, de az kb 5 centtel drágább mint a hideg,
> ezért
> > mindenki ezt veszi. Bi vagy trikolor pozíció fénybe nem tudsz zöld ledet
> > tenni. Értelemszerűen a külön piros-zöldbe olyan színű ledet rakunk.
> >
> > De megint nem arról beszélünk, amiről szó volt. Én is értem, hogy
> mindenben
> > jobb a LED, azt is értem, hogy egész jó izzó helyettesítő LED-eket lehet
> > csinálni. De a kérdés az volt, hogy jogos-e lebarmozni azokat a
> tervezőket,
> > akik nem terveztek olyan felhasználásra, amelyet valójában az előírások
> nem
> > tesznek lehetővé, nem kívánnak meg, és plusz költséget jelentenek.
> > Itt mindenki műszaki ember, sokan üzletszerűen terveznek kiviteleznek
> > dolgokat. Ki az, aki plusz dolgokat beletervez valamibe, amit pénzért
> > készít, de a megrendelő nem kéri, előírás nincs rá, sőt szigorú előírások
> > szerint kell bevizsgálni a termékét.
> > Saját költségén, puszta jóindulatból ki csinál ilyet?(Tudom, most
> mindenki
> > fel fogja tenni a kezét.)
> > Mert kb. ugyanez a helyzet az autógyártó szempontjából.
> >
> > Szabolcs
> >
> >
> >
> > 2014. február 6. 8:35 Xorn írta, <toth.endre at gmail.com>:
> >
> > > Feltalálták már a melegfehér LED-eket is, amitől sokkal kevésbé megy
> > > el a szín a színezett búrák mögé téve. Sőt - meglepi!!! - létezik zöld
> > > LED is... :-)
> > >
> > > Szóval a hülye emberek ellen semmi nem véd.
> > >
> > > Én pl. színhelyes LED-eket rakok mindenhová az autómban. Ha
> > > borostyánsárga kell az indexbe, akkor olyat, hiába színes a búra -
> > > legfeljebb nem szűr ki semmit a fényéből. Ha piros kell a féklámpába,
> > > akkor olyat, hiába piros a búra. Stb.
> > >
> > > Féklámpánál amúgy nem rossz ötlet, mivel érzékelhetően hamarabb
> > > világít teljes fénnyel, mint a sima izzó. Akkor volt látványos a
> > > különbség, amikor az indexben az egyik oldalon már kicseréltem, a
> > > másikon még nem, és bekapcsoltam a vészvillogót. Saccra legalább egy
> > > tizedmásodperc a különbség.
> > >
> > > A LED-es izzópótlékokat meg jelenleg úgy alakítják ki, hogy figyelembe
> > > veszik a hagyományos izzók sugárzási karakterisztikáját, ill. azt,
> > > hogy ennek megfelelően egy tükör közepébe fognak kerülni. Jellemzően
> > > ez azt jelenti, hogy tengelyirányba egy optikával fókuszált, oldalra
> > > pedig fókuszálatlan, szélesen szóró LED-eket tesznek egymással
> > > kombinálva, amik majd a tükrön keresztül fognak dolgozni.
> > >
> > > Olyan helyre, mint pl. ködlámpa, ahol a pontos fókusz is számít, nem
> > > lehet akármit odatenni, ott vannak is gondok. De azoknál a lámpáknál,
> > > ahol a fény "irányított szórása" a fontos (index, helyzetjelző, fék,
> > > tolatólámpa), még jobbak is tudnak lenni a sima izzóknál.
> > >
> > > Best regards,
> > > Andy
> > >
> > >
> > > 2014-02-06 SZIGETI Szabolcs <szigiszabolcs at gmail.com>:
> > > > Hali!
> > > >
> > > > A világ sok más országában is. Nem autós, de pl. érdemes megnézni a
> > > > Balatonon is, sok hajóban ledet raknak a pozíció fényekbe, hidegfehér
> > > > ledtől a zöld kék lesz. Szerencsére autón nincs zöld fény.
> > > > De pl. a sugárzási karakterisztika tök más, az gyárilag ledes
> lámpatest
> > > sem
> > > > azt jelenti, hogy az izzó helyére ledet raknak.
> > > >
> > > > Amúgy itt egy érdekes cikk:
> > > >
> > >
> >
> http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2014/01/23/draga_alkatreszek_fillerekert/
> > > >
> > > > Szabolcs
> > > >
> > > > 2014. február 6. 8:03 Xorn írta, <toth.endre at gmail.com>:
> > > >
> > > >>
> > > >>
> > > >> Az egyébként igaz, hogy elvileg a magyar jogszabályok szerint nem
> > > >> lenne szabad LED-es pótlékot használni, hanem csak és kizárólag azt
> az
> > > >> izzót, amire a lámpatestet tervezték.
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > > -----------------------------------------
> > > > elektro[-flame|-etc]
> > >
> > > -----------------------------------------
> > > elektro[-flame|-etc]
> > >
> > -----------------------------------------
> > elektro[-flame|-etc]
> >
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
More information about the Elektro
mailing list