[elektro] Frekiváltó méretezési kérdés
Móczik Gábor
pm_levlista at progzmaster.hu
Sun Aug 31 18:01:02 CEST 2014
2014.08.31. 17:11 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Vagy, ha frekiváltóval tudod gyorsítani, ami jobb, mert végig a normáli
> szliptartományban, azaz a billenőnyomaték előtti tartományban tudod tartani a
> motort, akkor iszonyat gyorsításra van lehetőséged. A maximális gyorsítást tehát
> akkor érnéd el, ha motor névleges áramának akár a 6-8-szorosát be tudnád
> pumpálni túlgerjesztett üzemmódban. Ehhez olyan hajtás kell, ami tudja ezt a
> túlhajtást, de mivel ezek ugye eleve valami 2-3-szorosan túlhajthatók rövid
> ideig, ezért nem kellene több, mint kb a duplája annak, ami a motor névleges
> teljesítménye. Persze csak akkor, ha tényleg annyira marha gyorsan kellene
> felpörgetni.
Végülis amit 50Hz-re dobva tud az bőven elég lenne.
Mondjuk 0.5s egy 750W körüli motornál szerintem lazán elérhető.
Nem is a gyorsítás aggaszt inkább, hanem a fékezés.
> Az nem tudom, beprogramozható-e, hogy a fesz is legyen nagyobb mondjuk
> 10-15%-kal. Vagy olyan motort is lehet alkalmazni, ami valamiért kisebb feszű,
> de nem mondják meg a frekiváltónak. :-) Na jó, ez nem opció, mert akkor az üzemi
> áram is túl nagy lesz a túlgerjesztés miatt.
Feszt emelni csak a betápig tud. 230/400V-os motort lehet deltában
járatni, de meg kell mondani a frekiváltónak hogy ez 50Hz-en 230V-os.
Utána ő tudja, hogy mit csináljon vele, ha még megadom a
túlterhelhetőséget is.
> A fékezés szintén a hajtással a leghatékonyabb, ugyancsak a billenőnyomaték
> előtt tartva végig. Natúr (frekiváltó nélküli) esetben pedig jókora egyenárammal
> lehetséges, de az nem viszi le nulláig a fordulatszámot. Szóba jöhet még a
> mechanikus fék, vannak ilyen motorok. Az szintén baromi gyors tud lenni.
> Csörlőkben, kisebb (?) darumotorokban alkalmazzák. A fék fesz ráadásával old, de
> ezt a lehetőséget valszeg nálam tipusra is jobban ismered.
A hajtással szeretnék fékezni, nem DC injektálással. Mechanikus féket
kihagynánk, mert árban elég lényeges többlet, és blokkolni azért nem kell.
Egy kb. 700W-os kefés DC motort kell kiváltani aminél most a
gyorsulást/lassulást egy soros 2ohm/100W ellenállás + a tekercselés
ellenállása adja (ami szintén 2ohm körüli). Indításkor megkapja a tápot,
leállításkor pedig egy rövidzárat.
Egyelőre ezt kell reprodukálni indukciós motorral és frekiváltóval,
aztán később továbbfejlesztjük kicsit kifinomultabbra.
More information about the Elektro
mailing list