[elektro] Frekiváltó méretezési kérdés
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Aug 31 17:11:32 CEST 2014
Móczik Gábor wrote:
> A folyamat olyan, hogy a névleges fordulatszámra fel kell pörgetni a
> lehető legrövidebb idő alatt, célszerűen a motor túlterhelésével,
> utána
> a hajtás teljesítmény igénye nem túl nagy, majd le kell állítani a
> lehető legrövidebb idő alatt, szintén a motor túlterhelésével.
Olvasom tovább is, de nem akarom beidézni mindet.
A lényeg: a motor akkor gyorsítható fel a legintenzívebben, ha vagy direktben
megkapja a teljes feszt, sőt, nagyobbat, mint a névleges, tehát a vasat is
kicsit túl kell gerjeszteni. Ilyenkor a motor legalább a névleges (tehát üzemi!)
áramának a 6-szorosát is fel tudja venni, és ezt tovább bírja, mintha csak a
saját tömegét kellene felgyorsítania.
Vagy, ha frekiváltóval tudod gyorsítani, ami jobb, mert végig a normáli
szliptartományban, azaz a billenőnyomaték előtti tartományban tudod tartani a
motort, akkor iszonyat gyorsításra van lehetőséged. A maximális gyorsítást tehát
akkor érnéd el, ha motor névleges áramának akár a 6-8-szorosát be tudnád
pumpálni túlgerjesztett üzemmódban. Ehhez olyan hajtás kell, ami tudja ezt a
túlhajtást, de mivel ezek ugye eleve valami 2-3-szorosan túlhajthatók rövid
ideig, ezért nem kellene több, mint kb a duplája annak, ami a motor névleges
teljesítménye. Persze csak akkor, ha tényleg annyira marha gyorsan kellene
felpörgetni.
Az nem tudom, beprogramozható-e, hogy a fesz is legyen nagyobb mondjuk
10-15%-kal. Vagy olyan motort is lehet alkalmazni, ami valamiért kisebb feszű,
de nem mondják meg a frekiváltónak. :-) Na jó, ez nem opció, mert akkor az üzemi
áram is túl nagy lesz a túlgerjesztés miatt.
Ha elég az a felpörgetési sebesség, ami a natúr hálóztra kapcsolásból adódik
emelt feszen (az is marha gyors ám!), akkor lehet egy olyan megoldás is, hogy
ilyen módon felpörgetés után átkapcs a hajtásra, ami gondolom a fordulatszám
változtathatósága miatt kell.
A fékezés szintén a hajtással a leghatékonyabb, ugyancsak a billenőnyomaték
előtt tartva végig. Natúr (frekiváltó nélküli) esetben pedig jókora egyenárammal
lehetséges, de az nem viszi le nulláig a fordulatszámot. Szóba jöhet még a
mechanikus fék, vannak ilyen motorok. Az szintén baromi gyors tud lenni.
Csörlőkben, kisebb (?) darumotorokban alkalmazzák. A fék fesz ráadásával old, de
ezt a lehetőséget valszeg nálam tipusra is jobban ismered.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list