[elektro] Frekiváltó méretezési kérdés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Aug 31 17:11:32 CEST 2014


Móczik Gábor wrote:

> A folyamat olyan, hogy a névleges fordulatszámra fel kell pörgetni a
> lehető legrövidebb idő alatt, célszerűen a motor túlterhelésével,
> utána
> a hajtás teljesítmény igénye nem túl nagy, majd le kell állítani a
> lehető legrövidebb idő alatt, szintén a motor túlterhelésével.

Olvasom tovább is, de nem akarom beidézni mindet.
A lényeg: a motor akkor gyorsítható fel a legintenzívebben, ha vagy direktben 
megkapja a teljes feszt, sőt, nagyobbat, mint a névleges, tehát a vasat is 
kicsit túl kell gerjeszteni. Ilyenkor a motor legalább a névleges (tehát üzemi!) 
áramának a 6-szorosát is fel tudja venni, és ezt tovább bírja, mintha csak a 
saját tömegét kellene felgyorsítania.

Vagy, ha frekiváltóval tudod gyorsítani, ami jobb, mert végig a normáli 
szliptartományban, azaz a billenőnyomaték előtti tartományban tudod tartani a 
motort, akkor iszonyat gyorsításra van lehetőséged. A maximális gyorsítást tehát 
akkor érnéd el, ha motor névleges áramának akár a 6-8-szorosát be tudnád 
pumpálni túlgerjesztett üzemmódban. Ehhez olyan hajtás kell, ami tudja ezt a 
túlhajtást, de mivel ezek ugye eleve valami 2-3-szorosan túlhajthatók rövid 
ideig, ezért nem kellene több, mint kb a duplája annak, ami a motor névleges 
teljesítménye. Persze csak akkor, ha tényleg annyira marha gyorsan kellene 
felpörgetni.

Az nem tudom, beprogramozható-e, hogy a fesz is legyen nagyobb mondjuk 
10-15%-kal. Vagy olyan motort is lehet alkalmazni, ami valamiért kisebb feszű, 
de nem mondják meg a frekiváltónak. :-) Na jó, ez nem opció, mert akkor az üzemi 
áram is túl nagy lesz a túlgerjesztés miatt.

Ha elég az a felpörgetési sebesség, ami a natúr hálóztra kapcsolásból adódik 
emelt feszen (az is marha gyors ám!), akkor lehet egy olyan megoldás is, hogy 
ilyen módon felpörgetés után átkapcs a hajtásra, ami gondolom a fordulatszám 
változtathatósága miatt kell.

A fékezés szintén a hajtással a leghatékonyabb, ugyancsak a billenőnyomaték 
előtt tartva végig. Natúr (frekiváltó nélküli) esetben pedig jókora egyenárammal 
lehetséges, de az nem viszi le nulláig a fordulatszámot. Szóba jöhet még a 
mechanikus fék, vannak ilyen motorok. Az szintén baromi gyors tud lenni. 
Csörlőkben, kisebb (?) darumotorokban alkalmazzák. A fék fesz ráadásával old, de 
ezt a lehetőséget valszeg nálam tipusra is jobban ismered.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list