[elektro] Halradar
SZIGETI Szabolcs
szigiszabolcs at gmail.com
Mon May 21 21:59:14 CEST 2012
Hali!
Ezzel feltaláltátok a multifunkciós kijelzőt (MFD) :-)
Ezeken a térképtől kezdve a halradaron és a radaron át minden mért
adatot meg lehet jeleníteni. Vannak kisebbek is, kevesebb tudással.
Nézz körül nagy gyártóknál: Raymarine, Furuno, Garmin, Navico,
Lowrance, Nexus stb. Ezeknek mind komplett integrálható rendszereik
vannak, és szerintem kevés olyan van, amit még nem találtak ki. Persze
megfelelő áron, de egy olyan cucc, ami bírja ezt a környezetet nem
feltétlenül olcsó házi kivitelben sem.
Egyébként nincs minden hajóban halradar, csak azokban, amit
horgászásra használnak. Mert nincsen rá szükség, tök felesleges, ha
nem horgászol vagy más dolgot keresel a víz alatt. Egyébként jó nagy
látható számokban kell pár alapadat.
Nem lepődnék meg, ha lenne olyan halradar, aminek van NMEA bemenete,
és fel tud rakni ilyesmi adatokat. Biztosan érdemes körülnézni.
Az egymás mögötti dolgokat meg úgy látja, hogy a jel részben áthalad,
szóródik, így vissza tud verődni egymás utáni dolgokról is. Persze az
értelmezése a kapott képnek néha hozzáértést igényel.
Szabolcs
Horvath Janos <winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 21:27):
> A feladat konkrétan agyalás.
> Minden hajóban van halradar de még ezen kívül beépítésre kerül
> pár műszer. A gyártónak az ötlött a fejébe, hogy minek külön
> műszer, tegyük ki azt a pár értéket (amelyek fontosak) a
> halradar kijelzőjére. És itt jött a dilema.
> 1. vegyünk egy érzékelőt és az egész display-t
> véssük ki mi (ezért kérdeztem, milyen jel jön ki,
> analóg futásidőerősítőt meg ilyeneket nem szívesen
> szenvednék ki) nulláról.
> 2. van a halradar és nyúljunk bele.
>
> Most beszéltem egy cimborával, hogy mekkora meló CPLD-be megírni
> egy TFT overlay funkciót, tehát egyszerűen felülírnánk
> a kijelzést. Nem nagyon volt elragadtatva, mondta, hogy azért
> az nem olyan egyszerű. Az olcsóbb monokróm LCD-knél
> talán könnyebben menne, de ehhez a részéhez Ő ért,
> csak ötlet volt részemről.
>
> Tehát ezért kezdtem beleásni magam a témába.
>
> -----
> Az az NMEA protokol... hát elég faék, tényleg.
> Lehet, arra kell gyúrni.
>
> De nagyon sokat segítettetek, oszladozik a köd.
> (hiszem én.)
> -----
> Csak egy külön kérdés, ha már radar-dolog:
> Értem én, hogy gőzgép, de mi hajtja...
> Egymás mögötti cuccokat hogyan jelenít meg?
> Mert hogy én mindenütt azt látom, hogy forog és
> sok pötty a képernyőn, de egymás mögöttivel mi van?
> Vagy több radarállomás jeléből számítják?
>
> Mégegyszer nagyon köszönöm a felvilágosításokat!!!
>
> JAni
> 21:27
>
>> Ugyanúgy működik mint egy radar. Az adott frekvenciájú jelből kinyom
>> egy impulzust, aztán hallgatózik és méri az időt. A frekvencia azt
>> befolyásolja, hogy miről verődik vissza a jel, meddig jut el, illetve
>> hogy milyen nyalábba lehet "fókuszálni" az impulzust.
>>
>> De ha jobban körülírod, hogy pontosan mi is a feladat, akkor lehet,
>> hogy van már ismert megoldás. Meg persze kérdés, hogy mennyiből kell
>> kihozni.
>>
>> Szabolcs
>>
>>
>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 20:32):
>>> Hali!
>>>
>>> Aha...
>>> Mondjuk én azt hittem, hogy egy sávot (mint a scanner vagy Ultrahangos
>>> vizsgáló embernéző készülék)látok
>>> egyszerre, de ahogy nézegetem az olcsóbb cuccok végül
>>> is visszaverődést mérnek és ahogy halad a hajó, azt
>>> az adatot rotálják a kijelzőn.
>>> (no, hát ez van, ha az ember nem horgász beállítottságú)
>>> Én meg azt hittem, komplett mélységkép jön, nem is fért
>>> a fejembe, hogy 1 adó-vevővel ez hogyan jönne ki.
>>> Ami még nem világos, hogy sok készüléknél 125kHz-et írnak.
>>> 1450m/s terjedésnél ez kb 1cm hullámhossz.
>>> Vagy 125kHz-es burs-ökkel mér?
>>> Mi ez a 125kHz?
>>>
>>> Azért lassan kezdek okosodni...lassan.
>>> Na, értelmeznem kell ezt az NMEA dolgot is.
>>> Hogy mik vannak...
>>>
>>> Köszönöm az iránymutatásokat!!!
>>> JAni
>>> 20:32
>>>
>>>
>>>> Szinte minden rendszerben az érzékelő egy sima analóg dolog, piezó
>>>> vagy hasonló adó-vevő, és koax kábelen csatlakozik. És kb. 99
>>>> százalék, hogy az Airmar nevű cég gyártmánya. A legtöbb egymással
>>>> felcserélhető, ha azonos frekvenciások. Persze vannak mindenféle
>>>> furmányos, többsávos, meg hőmérős, meg sebességmérős, de az alapelv
>>>> ugyanaz.
>>>>
>>>> Domborzatot meg ne várjál belőle, mert azt neked kell számolnod,
>>>> többek között sebesség/pozíció adatok alapján. Amit kapsz, az a
>>>> visszavert jelek időben, ezzel aztán azt csinálsz, amit akarsz.
>>>>
>>>> De alegtöbb gyártónak van black-box halradarja, amit multifunkciós
>>>> dislayühez lehet illeszteni valamilyen több-kevésbé (inkább kevésbé)
>>>> szabványos megoldással.
>>>>
>>>> Ha csak mélységinfó kell esetleg riasztással, akkor a legegyszerűbb
>>>> egy sima mélységmérő, aminek van NMEA kimenete (a legtöbb valamire
>>>> valónak van). Vannak NMEA out-os halradarok is.
>>>>
>>>> Szabolcs
>>>>
>>>>
>>>> Horvath Janos<winnerbt at fibermail.hu> írta (2012. május 21. 15:13):
>>>>> Sziasztok!
>>>>>
>>>>> Mivel sülthal vagyok hozzá:
>>>>> A vízben lévő egység az valami intelligens
>>>>> cucc (tehát mondjuk soroson lenyomja,
>>>>> hogy mit lát, előfeldolgozás ott történik)
>>>>> vagy fránya kicsi analóg jelek jönnek
>>>>> ki és a feldolgozás a kijelző egységeben
>>>>> agyalódik ki?
>>>>>
>>>>> JAni
>>>>> 15:14
>>>>>
>>>>> -----------------------------------------
>>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>
>>>> -----------------------------------------
>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>
>>>
>>> -----------------------------------------
>>> elektro[-flame|-etc]
>>
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
>>
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list