[elektro] [elektro-etc] Összefoglaló... > elektomos auto

Balázs Bámer bamerbalazs at gmail.com
Mon Jan 16 15:52:35 CET 2012


Szervusz Levente!

> Már megint félreérthetően fogalmaztam?
Igen.

> Dexter arról ír, hogy ha a gépjárműakku tömegtermék lesz, akkor olcsó lesz.
>
> Én meg azt mondom, hogy nem lesz olcsó.

Mi az, hogy olcsó? Ma egy gépjárműmotor megfizethető a tömegeknek. Ha
úgy tetszik, olcsó ahhoz képest, amit száz éve töredéke darabszámban,
sokkal rosszabb minőségben, sokkal nagyobb energia- és
élőmunka-ráfordítással tudtak csinálni. Persze, nem egyhavi fizetés
nálunk, van benne azért anyag, tudás.
Ha sok lítium van, az akksi is lehet olcsó, csak gyártási volumentől
függ. Nagyobb méretben is igaz: célgépen gyártva az M6 anyacsavar 1 Ft
a felhasználónál, automata esztergán 10 Ft, kézzel egyedi gyártásban
1000 Ft. Az akksigyártásba valószínűleg sokkal több tőkét bele kell
tolni, pár gyár beruházását is ki kell fizettetni a tehetősekkel a
kezdeti lefölöző árakkal, utána a mainál olcsóbb lesz. (persze ha van
nyersanyag)

Az is lehet, hogy érdemes lenne mindenféle humbuk ipar által
felemésztett erőforrást ilyen célokra (kitermelés, gyártás gyorsabb
felfuttatása, hatékonyabb újrafeldolgozás stb) igénybe venni, ha
szűkülnek a lehetőségek. Pl. palackozott üdítőgyártás, cigi, pia,
évente cserélt kütyük, szemét filmek előállítása stb. Nem lebecsülendő
azért ez, csak az 1998-as Titanic c. film bekerülési költsége nagyobb
volt, mint újra fölépíteni a hajót eredeti minőségben.

Másik kérdés, hogy mi a fenének ennyi autó, akár elektromos, akár
fosszilis hajtóanyagú. Nagyon úgy vesszük, hogy ez természetes és jár
nekünk, pedig nagyon nem. Lassan kezdjük megtapasztalni, mennyire nem.

szia: Balázs



More information about the Elektro mailing list