[elektro] SSR - kazán szivattyú
Stonie
laca256 at gmail.com
Wed Feb 8 14:37:52 CET 2012
Van egy fojtó/hgli amit relével kellene bekapcsolni. Gondolom ott
ugyanúgy gond ez a telítődés. Milyen megoldást javasolnál?
L
2012/2/8 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
> hobilobi at gmail.com wrote:
>
>> 2. egy energiamentes motort (mivel áll) összekapcsolva egy éppen nulla
>> feszültségű, tehát szintén energiamentes hálózattal
>> mitől folyna bármelyik irányba, bármekkora áram ?
>
> Ezt a dolgot tök komolyan gondolod? Pl egy tiszta induktivitás esetére is?
>
> Na akkor nézzük.
>
> Ha van egy induktivitás, nulla ellenállás, és erre fesz-maxban rádobod a
> színuszos hálózatot, akkor ugye kap egy félszínuszhullámból egy felet, tehát a
> max után a fesznullaátmenetig egy fesz-idő területet.
>
> Ezalatt az áram i=1/L*integrál az adott idő alatt u(t) dt értékkel nő meg. Tehát
> ha udt-vel jelölöm a fesz-idő területet, akkor az imax=udt/L lenne. Időbeli
> lefolyása színusz alakú, tehát ha a fesz koszinusz alakú, mert oda tesszük a
> nulla időpontot, ahol rákapcsolunk, akkor jön létre ez a színusz alakú áram.
>
> na most, ha fesz-nullában kapcsoljuk rá, ugyanezek az összefüggések maradnak,
> csak kétszer akkora lesz az a fesz-idő terület, ami létrehozza a max áramot.
> Belátható, hogy ekkor az áram ilyen alakú:
> io*(1-cos(omega*t), ahol io ugyanakkora, mint az előbb. Tehát az imax a fentinek
> a duplája, és ha ideális az L, akkor az áram sosem lesz ugye negatív. Vagyis egy
> io nagyságú egyenáramra szuperponálódik rá egy mínusz koszinusz alakú áram.
> A valóságban van ellenállás, ami miatt elhal, lecseng az egyenáramú összetevő.
>
> Ez van akkor, ha az L lineáris, tehát nem vasra tekert valami. Na de ha vasra
> tekerik, akkor úgy szokták méretezni, hogy az üzemi max áramnál a vas ki is
> legyen használva. Ergo ennek a duplájánál rohadtul betelítődik, az L nagyon
> kicsi lesz, ami óriási áramot eredményez, mert a fesz-idő terület az marad, a
> hálózat rákényszeríti, és punktum.
>
> Persze lehet, hogy motoroknál ez nem olyan kardinális kérdés, ott tényleg csak
> az álló motor áramfelvétele a kellemetlen, az sokáig tart, mert hogy a motor
> biztos több perióduson át fogja csak elérni az üzemi fordulatszámát. (Aszinkron
> motorról van ugye szó.) Általában ez az áram kb 6-szorosa a névlegesnek.
>
> Trafóknál viszont, ahol nincs légrés, tényleg betelítődik a vas, kicsik az ohmok
> (nagyobb trafóknál), ez a dc-re ülő hullám maxban akár a névleges áram
> 20-szorosa is lehet. Nem is nagyon lehet egy ilyen traffancsot pl C tipusú
> kismegszakítón át bekapcsolni, csak szerencsével.
>
> hjozsi
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list