[elektro] SSR - kazán szivattyú
hobilobi at gmail.com
hobilobi at gmail.com
Wed Feb 8 00:55:54 CET 2012
Abban igazad van, hogy az áram alakulása a nulláról indulás után függ
attól, hogy a vas milyen állapotban maradt a
kikapcsoláskor. Ezt azonban nem tudhatjuk. Ráadásul még befolyásolni sem
tudjuk, mert ahhoz kikapcsolható tirisztor/triak kellene,
hogy pont akkor kapcsoljuk ki egy nullátmenet után, amikor éppen nulla
gerjesztés marad a vasban. Kikapcsolható eszköz ugyan
még lenne, habár nem tudom mennyivel drágább a normálnál. Viszont nem
sok értelme lenne használni, mert ki tudja az éppen alkalmazott vas
mágnesezési görbéjét. Egyszóval ez kiesik. Arra sajnos nem találtam
infót, hogy a mágnesezési görbe tetszőleges pontján megállva, és
ellenkező irányba indulva, hogyan alakul a vasban a fluxussűrűség. Ebből
lehetne az áram alakulást jobban megsaccolni.
Ebben a témában viszont, most és régebben is, kimondottan az
induktivitáson folyó áram és a rajta lévő fesz fázisszögéből alakult ki
az a nézet, hogy nem nullátmenetnél kell bekapcsolni, mert akkor éppen
áram maximum van.
Akkor nem akartam beleszólni, mert megkaptam már párszor, hogy túl
tudálékos vagyok.
Már nem akarom megváltani a világot, de most felülkerekedett bennem,.
hogy azért ne terjedjenek már teljesen téves nézetek, mert ha sokat
mondják, még a végén mindenki elhiszi feltétel nélkül. Pedig az igazság
nem attól függ, hogy hányan hányszor mondják.
Sajnos van pár ilyen téves nézet más szakmákban is.
Egy darabig küzdöttem ellene, de most már azt mondom, mindenkinek joga
van hülyének lenni.:-(
Bocs hogy belekotyogtam a témába :-)
István
2012.02.07. 23:03 keltezéssel, Nemeth Tibor írta:
> Hali!
>
> Többnyire egyetértek veled, hogy bekapcsolásnál sok egyéb baj is van és
> a motor közel sem tökéletes induktivitás. Egyetlen dolog kimaradt a
> fejtegetéseidből, ez pedig a vas telítődése. A vas drága és ezért
> fölösleges mennyiséget nem tesznek bele. Emiatt a vas úgy van méretezve,
> hogy normál üzemállapotban közel legyen a telítéshez.
> Amit most leírok, és Józsi már többször leírta, trafónál biztos, hogy
> igen erős az effektus, motornál gondolom kevésbé, főleg mert légrés is
> van, de a lényeg:
> Amikor egy félhullámot ráküldünk egy tekercsre, a szükséges
> fluxusváltozás = feszültség*idő terület vagyis integrál. Ilyen mértékben
> kell elmozdulni a mágnesezési görbén a munkapontnak. Nomármost,
> állandósult esetben, amikor nullátmenettől kezdjük az integrálást, a vas
> már elő van feszítve, éppen áram maximum van, és a mágnesezési görbe
> végéről indulunk, elérve a feszültség csúcsot, az áram nulla lesz, ekkor
> vagyunk nulla mágneses gerjesztésnél és a feszültséghullám leszálló
> részéhez tartozó területnek megfelelő elmozdulás a mágnesezési görbe
> túloldalán elfér.
> Ha nullátmenetnél kapcsolsz be, nulla árammal indulsz a görbe közepéről.
> Mire eléred a feszültség maximumot, eléred a mágnesezési görbe telítési
> értékét de a feszültséghullám fele még hátra van. No ekkor lesz egy jó
> nagy áram a telítés miatt. Tehát nem az a baj, hogy az állandósult
> állapotnak megfelelő nagy áramnál kapcsolnál be, hiszen az áram nullával
> indul, hanem hogy a félhullám végére telítésbe megy a vas.
> Persze el tudom képzelni, hogy gyakorlatilag lényegtelen dolgokról van
> szó, mert a motorban jelentős légrések vannak és ettől minden sokkal
> puhább és gömbölyűbb. Kicsit még tarkíthatja a dolgot, a kikapcsolás
> után fennmaradó mágnesezettség, amitől esetleg nem középről(nulláról)
> indulunk mint ahogy feltételeztem, de a légrés ennek is ellen dolgozik.
>
> Üdv.
> Németh Tibor
>
>
>
>
> 2012.02.07. 22:31 keltezéssel, hobilobi at gmail.com írta:
>> Tegnap este már nem értem rá kifejteni, hogy tévedésben vagytok.
>>
>> Az áram maximum alatt arra gondolsz (és gyanítom Arnold is arra gondol),
>> hogy az áram és a fesz között elvileg 90fok van, így a fesz minimumnál
>> van az áram maximum. Emiatt nem tartja jónak a nullátmenetkori bekapcsolást.
>> Ez elvileg igaz, de csak állandósult állapotban, nem pedig egy
>> bekapcsolási tranziens első pillanatában. Valamint tiszta induktivitáson
>> igaz, a motor pedig messze nem az.
>> Még állandósult állapotban sem a nullátmenetnél van az áram maximuma.
>>
>> Több oldalról is meg lehet közelíteni a kérdést.
>> 1. induktivitáson az áram késik a fesz-hez képest. Mivel a motoron eddig
>> nem volt fesz, így nincs mihez képest
>> bármilyen áramnak késni. Persze áram sem volt ami késhetne.
>> 2. egy energiamentes motort (mivel áll) összekapcsolva egy éppen nulla
>> feszültségű, tehát szintén energiamentes hálózattal
>> mitől folyna bármelyik irányba, bármekkora áram ?
>>
>> Tehát a bekapcsolás pillanatában nulla lesz az áram.
>> Majd az első fesz növekedés alatt kialakul egy áram, ami sokszorosa lesz
>> a motor névleges áramának, mivel a motor még áll.
>> Ez majd a fordulat emelkedésével fog beállni a névlegesre, de a késés
>> ekkor is csak max. kb. 45 fok lesz (ez már elég pocsék cosfi), mert ugye
>> főleg hasznos teljesítmény van.
>> Ez az indulási áram sokkal többet árt a motornak, ha a tekercselés nincs
>> megfelelően rögzítve (impregnálva), mint az, ami a rossz pillanatbeli
>> bekapcsolásból adódik.
>> Ez az áram viszont nem csökkenthető pusztán a bekapcsolás időpontjának
>> változtatásával.
>>
>> Szóval én bizony nullátmenetnél kapcsolnám ha muszáj lenne ezen
>> erőlködni, de egy kis szivattyúnál egy gyufaszálat sem tennék keresztbe
>> ennek érdekében.
>> A motor szempontjából egyszerűen semmi értelme.
>>
>> István
>>
>> 2012.02.06. 19:19 keltezéssel, Fekete Róbert írta:
>>> áram maximum mond valamit?
>>>
>>> 2012-02-06 19:08 keltezéssel, hobilobi at gmail.com írta:
>>>> 2012.02.06. 10:32 keltezéssel, Fuzesi Arnold írta:
>>>>> Vajon mit szól hozzá a kazán szivattyú / SSR, ha ilyennel kapcsolom ki-be?
>>>>> (zerocross aggaszt, motornak pont nemjó ha ott kapcsolom be...)
>>>>>
>>>>>
>>>> Miért is nem jó ez a motornak ?
>>>>
>>>> István
>>>>
>>>> -----------------------------------------
>>>> elektro[-flame|-etc]
>>>>
>>> -----------------------------------------
>>> elektro[-flame|-etc]
>>>
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
>>
>> -----
>> A(z) üzenetben nem található vírus.
>> Ellenőrizte: AVG - www.avg.com
>> Verzió: 2012.0.1913 / Vírus adatbázis: 2112/4794 - Kiadás dátuma: 2012.02.07.
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list