[elektro] SSR - kazán szivattyú

Nemeth Tibor nemeth.tibor798 at t-online.hu
Tue Feb 7 23:03:21 CET 2012


Hali!

Többnyire egyetértek veled, hogy bekapcsolásnál sok egyéb baj is van és 
a motor közel sem tökéletes induktivitás. Egyetlen dolog kimaradt a 
fejtegetéseidből, ez pedig a vas telítődése. A vas drága és ezért 
fölösleges mennyiséget nem tesznek bele. Emiatt a vas úgy van méretezve, 
hogy normál üzemállapotban közel legyen a telítéshez.
Amit most leírok, és Józsi már többször leírta, trafónál biztos, hogy 
igen erős az effektus, motornál gondolom kevésbé, főleg mert légrés is 
van, de a lényeg:
Amikor egy félhullámot ráküldünk egy tekercsre, a szükséges 
fluxusváltozás = feszültség*idő terület vagyis integrál. Ilyen mértékben 
kell elmozdulni a mágnesezési görbén a munkapontnak. Nomármost, 
állandósult esetben, amikor nullátmenettől kezdjük az integrálást, a vas 
már elő van feszítve, éppen áram maximum van, és a mágnesezési görbe 
végéről indulunk, elérve a feszültség csúcsot, az áram nulla lesz, ekkor 
vagyunk nulla mágneses gerjesztésnél és a feszültséghullám leszálló 
részéhez tartozó területnek megfelelő elmozdulás a mágnesezési görbe 
túloldalán elfér.
Ha nullátmenetnél kapcsolsz be, nulla árammal indulsz a görbe közepéről. 
Mire eléred a feszültség maximumot, eléred a mágnesezési görbe telítési 
értékét de a feszültséghullám fele még hátra van. No ekkor lesz egy jó 
nagy áram a telítés miatt. Tehát nem az a baj, hogy az állandósult 
állapotnak megfelelő nagy áramnál kapcsolnál be, hiszen az áram nullával 
indul, hanem hogy a félhullám végére telítésbe megy a vas.
Persze el tudom képzelni, hogy gyakorlatilag lényegtelen dolgokról van 
szó, mert a motorban jelentős légrések vannak és ettől minden sokkal 
puhább és gömbölyűbb. Kicsit még tarkíthatja a dolgot, a kikapcsolás 
után fennmaradó mágnesezettség, amitől esetleg nem középről(nulláról) 
indulunk mint ahogy feltételeztem, de a légrés ennek is ellen dolgozik.

Üdv.
                Németh Tibor




2012.02.07. 22:31 keltezéssel, hobilobi at gmail.com írta:
>
> Tegnap este már nem értem rá kifejteni, hogy tévedésben vagytok.
>
> Az áram maximum alatt arra gondolsz (és gyanítom Arnold is arra gondol),
> hogy az áram és a fesz között elvileg 90fok van, így a fesz minimumnál
> van az áram maximum. Emiatt nem tartja jónak a nullátmenetkori bekapcsolást.
> Ez elvileg igaz, de csak állandósult állapotban, nem pedig egy
> bekapcsolási tranziens első pillanatában. Valamint tiszta induktivitáson
> igaz, a motor pedig messze nem az.
> Még állandósult állapotban sem a nullátmenetnél van az áram maximuma.
>
> Több oldalról is meg lehet közelíteni a kérdést.
> 1. induktivitáson az áram késik a fesz-hez képest. Mivel a motoron eddig
> nem volt fesz, így nincs mihez képest
> bármilyen áramnak késni. Persze áram sem volt ami késhetne.
> 2. egy energiamentes motort (mivel áll) összekapcsolva egy éppen nulla
> feszültségű, tehát szintén energiamentes hálózattal
> mitől folyna bármelyik irányba, bármekkora áram ?
>
> Tehát a bekapcsolás pillanatában nulla lesz az áram.
> Majd az első fesz növekedés alatt kialakul egy áram, ami sokszorosa lesz
> a motor névleges áramának, mivel a motor még áll.
> Ez majd a fordulat emelkedésével fog beállni a névlegesre, de a késés
> ekkor is csak max. kb. 45 fok lesz (ez már elég pocsék cosfi), mert ugye
> főleg hasznos teljesítmény van.
> Ez az indulási áram sokkal többet árt a motornak, ha a tekercselés nincs
> megfelelően rögzítve (impregnálva), mint az, ami a rossz pillanatbeli
> bekapcsolásból adódik.
> Ez az áram viszont nem csökkenthető pusztán a bekapcsolás időpontjának
> változtatásával.
>
> Szóval én bizony nullátmenetnél kapcsolnám ha muszáj lenne ezen
> erőlködni, de egy kis szivattyúnál egy gyufaszálat sem tennék keresztbe
> ennek érdekében.
> A motor szempontjából egyszerűen semmi értelme.
>
> István
>
> 2012.02.06. 19:19 keltezéssel, Fekete Róbert írta:
>> áram maximum mond valamit?
>>
>> 2012-02-06 19:08 keltezéssel, hobilobi at gmail.com írta:
>>> 2012.02.06. 10:32 keltezéssel, Fuzesi Arnold írta:
>>>> Vajon mit szól hozzá a kazán szivattyú / SSR, ha ilyennel kapcsolom ki-be?
>>>> (zerocross aggaszt, motornak pont nemjó ha ott kapcsolom be...)
>>>>
>>>>
>>> Miért is nem jó ez a motornak ?
>>>
>>> István
>>>
>>> -----------------------------------------
>>>              elektro[-flame|-etc]
>>>
>> -----------------------------------------
>>             elektro[-flame|-etc]
>>
>
> -----------------------------------------
>            elektro[-flame|-etc]
>
> -----
> A(z)  üzenetben nem található vírus.
> Ellenőrizte: AVG - www.avg.com
> Verzió: 2012.0.1913 / Vírus adatbázis: 2112/4794 - Kiadás dátuma: 2012.02.07.



More information about the Elektro mailing list