[elektro] 3 fazisu aszinkron ?

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
Sun Mar 27 20:41:22 CEST 2011


May Károly wrote:
>>> De ezt el nem tudom képzelni, hogy egy akkus üzemű gépjárműbe miért
>>> jobb az aszinkron, mint a szinkron.
>> Olcsóbb sokkal. A szinkronban minimum mágnes kell legyen. :-)
> 
> Annyira igy van, hogy a mostani akkus targoncák
> szinte kivétel nélkül aszinkron mocisak.

Akkus vagy nem akkus, teljesen mindegy, a feszültség a tekercselés 
kérdése, a vezerélés meg nem tér el túlságosan hardver szempontból. 
Mindkettőhöz változtatható frekvenciájú (vektorú) három fázisú fesz 
kell. Hogy van benne mágnes, vagy rövidrezárt forgórészű, az lényegében 
vezérlési/szabályozási szoftver kérdés.

A hatásfok nem különbözhet lényegesen, és legutóbb HJózsi arra is 
rávilágított, hogy az aszinkronból elvben nagyobb nyomaték vehető ki, 
mert a forgórész vasa több gerjesztést kibír mint amit a mai tipikus 
mágnesek elő tudnának állítani.

Amég a BLDC ennyire túl van misztifikálva (árban), addig sok területen 
sajnos nem is igazán lesz piacképes. Ha mindenképpen kell, egy 
aszinkronra enkódert felrakni is olcsóbb, mint ugyanazt BLDC-ben 
megvenni, és így már igen jól szabályozható.



More information about the Elektro mailing list