[elektro] webes teljesitmenymero helyett Bioetanol
Kovács József
kj at faldeko.hu
Wed Mar 9 09:30:44 CET 2011
A "hivatalos" álláspont pl. a HONDA esetén...
Jelen levelünkben közölt információk a jelenleg hatályos
szabályozások, valamint a Honda
Hungary Kft. álláspontját tükrözik bio-ethanol üzemanyag Honda
gépjárművekben történő
felhasználásával kapcsolatosan. Kiadványunk célja, hogy segítsen
tisztázni az esetleges kérdé-
seket, félreértéseket, nézetkülönbségeket.
Bio-ethanol felhasználás:
A bio-ethanol üzemanyag felhasználásának lehetősége egy adott
Honda gépjármű esetében
csak a típusra vonatkozó Általános Forgalomba Helyezési Engedélyben
(ÁFHE) szereplő
engedélyezett térfogati keverési aránynak megfelelően lehetséges.
Ez az arány a bio-ethanol „RON 95” illetve ennél magasabb
oktánszámú tiszta motor-
benzinnel történő keverési arányát jelenti. Honda gépjárművek esetében
jelenleg a bio-ethanol
mint üzemanyag járműtípustól függően 5 illetve 10 térfogat százalékban
lehet jelen a
hajtóanyagban (benzinben). A jelenleg kiskereskedelmi forgalomban lévő
üzemanyagok
jelentős része már önmagában tartalmaz bio-ethanolt. Ennek mértéke a
kiskereskedelmi
forgalomban történő üzemanyag megvásárlásakor kiállított nyugtán szerepel.
Nem megfelelő keverési arányú (azaz több mint megengedett) vagy
tiszta bio-ethanol
üzemanyag felhasználásának veszélyei:
Üzemanyag-ellátó rendszer:
A nem megfelelő arányban kevert illetve tisztán alkalmazott
bio-ethanol a gépjármű
üzemanyag-ellátó rendszerét jelentősen károsíthatja. Az üzemanyag
rendszer károsodása
egyaránt kiterjedhet a fém, műanyag és gumi alkatrészekre is. Amennyiben
bio-ethanol
alternatív üzemanyaggal működtetik a gépjárművet, a folytonos használat
során az alkatrészek
- kívülről nem láthatóan - korrodálódni kezdenek. Ennek mértéke függ az
üzemanyag illetve az
alkatrész anyagösszetételétől. Gumi alkatrészek esetében - a bio-ethanol
oldó hatásának követ-
keztében - elképzelhető apró szemcsék leválása is, melyek a
befecskendező fejeket eltömítik,
károsítják.
Mechanikus elváltozások:
A kifejezetten bio-ethanol üzemmódra kialakított motorok esetében a
motor fizikai jellemzői
eltérőek egy hagyományos benzin-üzemű motortól. A bio-ethanol üzemű
motorok sűrítési
viszonyszáma magasabb, mint normál benzines motor esetén. Ez nagyobb
sűrítési végnyomást
eredményez, mely szükséges a gyengébb gyulladási tulajdonságokkal bíró
bio-ethanol
üzemanyag használatához.
Amikor hagyományos benzines erőforrásba bio-ethanol üzemanyagot
töltenek annak indítása
során - főleg hidegindításkor - többlet üzemanyag befecskendezésre
van szükség. A motor
indítása nehezebbé válik. Ami még súlyosabb problémát okoz, hogy a
többlet üzemanyag a
henger falán kicsapódik és lefolyik. A bio-ethanol a henger falán
képződött olajfilmet
eltávolítja. Ezzel növeli a motor kopását, valamint a motorolajba jutva
felhígítja azt. A felhígult
motorolaj képtelen a mozgó, illetve forgó motoralkatrészek - például
csapágyak - megfelelő
kenésére. Ennek következtében a motor mechanikailag károsodhat.
Elektronikus szabályzó rendszerek:
Minden nemű elektronikus szabályzás, mely beépítésre kerül a gépjármű
üzemanyag ellátó
rendszerébe, az üzemanyag ellátó rendszer utólagos módosításának
minősül. Az utólagos
elektronika hatása nem ellenőrizhető, a Honda mérnökei által nem
jóváhagyott beavatkozás.
Nem tudható az, hogy működése hogyan befolyásolja a gépjármű motorjának
üzemét. Ebből
kifolyólag a rendszerek együttes működésére vonatkozó információval sem
rendelkezünk.
Jóváhagyott berendezés bio-ethanol átalakításra jelenleg sem a Honda
hálózatban, sem pedig
egyéb kereskedelmi forgalomban nincsen.
Hibrid gépjárművek:
A hibrid járművek belsőégésű erőforrásai szintén RON 95 oktánszámú
üzemanyagra lettek
optimalizálva. Amennyiben nem tervezett bio-ethanolos üzem lép fel, az
elektromotoros
rendszer működése nem kiszámítható a belsőégésű erőforrás nem ismert
reakciói következ-
tében.
Jótállási szabályzás:
A Honda garanciális rendszerében tisztán és világosan megfogalmazott
álláspont, hogy bármi
nemű nem jóváhagyott gépjármű átalakítás a jótállás megszűnését vonja
maga után. Ez a
szabály vonatkozik a bio-ethanol felhasználásra irányuló átalakítások
tekintetében is.
Amennyiben nem történik fizikailag átalakítás egy gépjármű esetében,
de tulajdonosa,
felhasználója nem engedélyezett módon tisztán bio-ethanolos vagy az
előírt keverési aránytól
eltérő mértékben bio-ethanol üzemanyaggal használja, a jótállás az
érintett rendszerekre
megszűnik. A bio-ethanol jelenléte illetve mértéke a jármű
üzemanyag-ellátó rendszeréből
történő mintavétellel megállapítható. Továbbá kérdéses esetben a
motorolajból történő
mintavétellel valamint egyéb kérdéses alkatrészek bevizsgálásával is
megállapítható a bio-
ethanolos üzem nem kívánt hatása.
Honda Hungary Kft.
Szerviz- vevőszolgálat
Budaörs, 2010. június 29.
More information about the Elektro
mailing list