[elektro] webes teljesitmenymero helyett Bioetanol

Kovács József kj at faldeko.hu
Wed Mar 9 09:30:44 CET 2011


A "hivatalos" álláspont pl. a HONDA esetén...

    Jelen levelünkben közölt információk a jelenleg hatályos 
szabályozások, valamint a Honda
Hungary Kft.  álláspontját tükrözik bio-ethanol üzemanyag  Honda 
gépjárművekben történő
felhasználásával kapcsolatosan. Kiadványunk célja, hogy segítsen 
tisztázni az esetleges kérdé-
seket, félreértéseket, nézetkülönbségeket.
Bio-ethanol felhasználás:
    A bio-ethanol üzemanyag felhasználásának  lehetősége egy  adott 
Honda gépjármű esetében
csak  a típusra vonatkozó Általános Forgalomba Helyezési Engedélyben 
(ÁFHE) szereplő
engedélyezett térfogati keverési aránynak megfelelően lehetséges.
   Ez az arány  a bio-ethanol  „RON 95”  illetve ennél magasabb 
oktánszámú  tiszta  motor-
benzinnel történő keverési arányát jelenti. Honda gépjárművek esetében 
jelenleg a bio-ethanol
mint üzemanyag járműtípustól függően 5 illetve 10 térfogat százalékban 
lehet jelen a
hajtóanyagban  (benzinben). A jelenleg kiskereskedelmi forgalomban lévő 
üzemanyagok
jelentős része már önmagában tartalmaz bio-ethanolt. Ennek mértéke a 
kiskereskedelmi
forgalomban történő üzemanyag megvásárlásakor kiállított nyugtán szerepel.
Nem megfelelő keverési arányú  (azaz  több  mint megengedett)  vagy 
tiszta bio-ethanol
üzemanyag felhasználásának veszélyei:
Üzemanyag-ellátó rendszer:
   A nem megfelelő arányban kevert illetve tisztán alkalmazott 
bio-ethanol a gépjármű
üzemanyag-ellátó rendszerét jelentősen károsíthatja.  Az üzemanyag 
rendszer károsodása
egyaránt kiterjedhet a fém, műanyag és gumi alkatrészekre is. Amennyiben 
bio-ethanol
alternatív üzemanyaggal működtetik a gépjárművet, a folytonos használat 
során az alkatrészek
- kívülről nem láthatóan - korrodálódni kezdenek. Ennek mértéke függ az 
üzemanyag illetve az
alkatrész anyagösszetételétől. Gumi alkatrészek esetében - a bio-ethanol 
oldó hatásának követ-
keztében  - elképzelhető apró szemcsék leválása is, melyek a 
befecskendező fejeket eltömítik,
károsítják.
Mechanikus elváltozások:
   A kifejezetten bio-ethanol üzemmódra kialakított motorok esetében a 
motor fizikai jellemzői
eltérőek egy hagyományos benzin-üzemű motortól. A bio-ethanol üzemű 
motorok sűrítési
viszonyszáma magasabb, mint normál benzines motor esetén. Ez nagyobb 
sűrítési végnyomást
eredményez, mely szükséges a gyengébb gyulladási tulajdonságokkal bíró 
bio-ethanol
üzemanyag használatához.
  Amikor hagyományos benzines erőforrásba bio-ethanol üzemanyagot 
töltenek annak indítása
során  -  főleg hidegindításkor  -   többlet üzemanyag befecskendezésre 
van szükség. A motor
indítása nehezebbé válik. Ami még súlyosabb problémát okoz, hogy a 
többlet üzemanyag a
henger falán kicsapódik és lefolyik. A bio-ethanol a henger falán 
képződött olajfilmet
eltávolítja. Ezzel növeli a motor kopását, valamint a motorolajba jutva 
felhígítja azt. A felhígult
motorolaj képtelen a mozgó, illetve  forgó motoralkatrészek  -  például 
  csapágyak  - megfelelő
kenésére. Ennek következtében a motor mechanikailag károsodhat.
Elektronikus szabályzó rendszerek:
   Minden nemű elektronikus szabályzás, mely beépítésre kerül a gépjármű 
üzemanyag ellátó
rendszerébe, az üzemanyag ellátó rendszer utólagos módosításának 
minősül. Az utólagos
elektronika hatása nem ellenőrizhető, a Honda mérnökei által nem 
jóváhagyott beavatkozás.
Nem tudható az, hogy működése hogyan befolyásolja a gépjármű motorjának 
üzemét. Ebből
kifolyólag a rendszerek együttes működésére vonatkozó információval sem 
rendelkezünk.
Jóváhagyott berendezés bio-ethanol átalakításra jelenleg sem a Honda 
hálózatban, sem pedig
egyéb kereskedelmi forgalomban nincsen.
Hibrid gépjárművek:
   A hibrid járművek belsőégésű erőforrásai szintén RON 95 oktánszámú 
üzemanyagra lettek
optimalizálva. Amennyiben nem tervezett bio-ethanolos üzem lép fel, az 
elektromotoros
rendszer működése nem kiszámítható a belsőégésű erőforrás nem ismert 
reakciói következ-
tében.
Jótállási szabályzás:
   A Honda garanciális rendszerében tisztán és világosan megfogalmazott 
álláspont, hogy bármi
nemű nem jóváhagyott gépjármű átalakítás a jótállás megszűnését vonja 
maga után. Ez a
szabály vonatkozik a bio-ethanol felhasználásra irányuló átalakítások 
tekintetében is.
   Amennyiben nem történik fizikailag átalakítás egy gépjármű esetében, 
de tulajdonosa,
felhasználója nem engedélyezett módon tisztán bio-ethanolos vagy az 
előírt keverési aránytól
eltérő mértékben bio-ethanol üzemanyaggal használja, a jótállás az 
érintett rendszerekre
megszűnik. A bio-ethanol jelenléte illetve mértéke a jármű 
üzemanyag-ellátó rendszeréből
történő mintavétellel megállapítható. Továbbá kérdéses esetben a 
motorolajból történő
mintavétellel valamint  egyéb  kérdéses alkatrészek bevizsgálásával is 
megállapítható a bio-
ethanolos üzem nem kívánt hatása.
  Honda Hungary Kft.
   Szerviz- vevőszolgálat
Budaörs, 2010. június 29.



More information about the Elektro mailing list