[elektro] Villanyrobogó 300W

umnyo umnyo at freemail.hu
Sun Mar 6 11:01:34 CET 2011


Nem csak gyorsításkor számít a súly, hanem emelkedon is. De azért próbálj 
meg tekerni mondjuk egy 15 kilós kerékpárral és utána tegyél rá egy 
cementeszsákot, majd állítsd ugyanezt, hogy minden más feltétel azonos 
(gumiszélesség, stb). :-)

Illetve ezekben azért ritka a váltó megoldás, általában ezek a 300 W körüli 
elektromos kerékpárok agymotorosak - persze PWM-es szabályzással vannak 
ellátva. Van persze ebben is váltós, de az már más árkategória, és ritka 
állatfajta.

A nyomaték meg az árammal arányos leginkább, az meg aksizabáló lesz. F=Bli 
elso közelítésben.

Nekem van egy agymotorom, amiben van egy "váltó". Ez egy 1500W-os agymotor, 
amiben tekercseket lehet átkapcsolni sorosan párhuzamosan. így pl. a korábbi 
névleges fordulata harmada lesz mint normál üzemben, de a nyomatéka megno 
alaposan.

De ez ritka különben, a kerékpároknál ilyeneket nem szoktak beépíteni, 
nagyritkán elofordul még hajtómuves megoldás is.

A PAS (pedál rásegítés) rendszer ilyenkor valóban sokat tud segíteni

Az elotét-ellenállás ilyen esetben nem túl elegáns megoldás. Minden 
elektronra szükség van ilyen gépeknél, mert lehetoleg nem ilyeneken kellene 
elfuteni az energiát, ami amúgy is korlátozottan áll rendelkezésre.

Röviden: a tapasztalat azt mutatja, hogy egy kisebb emelkedon még el lehet 
evickélni vele, de 2-3% felett már kezdenek gondok adódni.

Attila

----- Original Message ----- 
From: "jhidvegi" <jhidvegi at gmail.com>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Sunday, March 06, 2011 10:34 AM
Subject: Re: [elektro] Villanyrobogó 300W


umnyo wrote:
> Mondjuk annyit bele kell venni a számításba, hogy ez leginkább felvett
> teljesítmény szokott lenni, és az elektromos kerékpár súlya jóval
> több mint egy normál kerékpáré, olyan 50 kg körül vannak mindenestül.

Ez csak gyorsításkor számít. Ha a felvett teljesítmény van megadva, hát 
akkor
elég vacak. Persze, ha rá lehet lábbal segíteni, akkor többet tudhat, mint 
egy
natúr bicó, mert egy átlagember igencsak liheg, ha 100W-ot lead. Ha idosebb, 
nem
is bírja pár percnél tovább. Szóval még 60% hatásfok mellett is a 300W nem
jelentéktelen, de nem a gépjármuvekkel kell persze összevetni.

> Mondjuk emelkedonek nem érdemes nagyon nekifutni vele, de sík terepen
> el lehet vele lenni.

Mér ne lehetne? Persze gondolni kell a sebváltó lehetoségére is, vagy a
kapcsitápos hajtásra, aminél a sebességcsökkenés nyomatéknövekedéssel
párosulhat.

Persze, ha csak az van, hogy megy vagy nem, akkor az úgy elég szar. Vagy ha
elotétellenállással van "szabályozva".

hjozsi




More information about the Elektro mailing list