[elektro] rele visszarugas

Nemeth Tibor nemeth.tibor798 at t-online.hu
Fri Jun 10 00:45:20 CEST 2011


Hali!

Itt valami félreértés forog fenn. Az egyetlen dolog amit igénybe vesz az 
induktivitás áramának megszakítása az maga a megszakító, esetünkben a 
fet. Ez a tápvezetékben semmit sem okoz, illetve áramváltozást igen, de 
ez még akár kedvezőbb is lehet mint egy ellenállás áramának megszakítása.
Az induktivitás árama ugye folytonos. Ezért küzd a szerencsétlen, ez az 
indukált feszültség oka, hogy fenntartsa az áramot.
Folyik szépen az áram és kikapcsoljuk a fetet. A példánál maradva, nincs 
más út csak a fet reverz diódája mint zener. Keletkezik akkor 
feszültség, hogy ezt kinyissa, de ez a feszültség a relé tekercsén és a 
zener-en jelenik meg, nem a tápon. A tápon csupán az áram csökkenése 
okozhat valami ki fezültség változást aminek oka lehet a tápvezetékek 
saját induktivitása, szerencsétlen esetben magának a stabilizátornak a 
hibája, de esetünkben ez sincs,gondolom akkumlátorról jár, ha már autó.
A tápvezeték saját induktivitása szempontjából kedvezőbb mintha 
ellenállást kapcsoltunk volna ki, hiszen az áram nem hirtelen szűnik 
meg, hanem folytonos függvényként lecseng. Az áram útja ugye tekercs 
teteje, táp+,táp-,zener,tekercs alja.
Ha a külön diódás megoldás van, az a táp szempontjából kedvezőtlenebb, 
mert kikapcsoljuk a fetet, a tekercs árama átterelődik a diódára, a 
tápból felvett áram egy pillanat alatt nullára csökken.
Ha mégis megzavar valamit, az kapacitív áthatás lehet a tekercs-fet 
pontról, de az nem megy 20m-re és nem a tápkábelezésen közlekedik.
Tisztelettel tiltakozom a visszarúgás kifejezés ellen is. Az igaz, hogy 
kikapcsoláskor a mágneses térben tárolt energia a tekercsből távozik, de 
ezt a megszakító eszköz nyeli el és mivel nem tőle kapta, nem 
mondhatjuk, hogy vissza. Azt meg fentebb leírtam, hogy a tápba nem megy 
az energia vissza. Persze meg lehet csinálni, két kapcsolóval és két 
diódával, van ilyen kapcsitáp, amikor a trafó egy olyan hídban van ami 
két tranyó és két dióda. Amígy a tanyók vezetnek a trafó energiát visz 
át de közben sajnos egy részét elraktározza. Amikor a tranyók 
kikapcsolnak, a primer induktivitásban tárolt energia visszamegy a tápba 
a diódákon át. Lehetne így is vezérelni relét, de most ugye nem erről 
van szó.


Üdv.
                   Németh Tibor




2011.06.09. 20:55 keltezéssel, Fuzesi Arnold írta:

> Pontosan, de nem ez volt a gondom. Hanem h az aramkor nagy uton zarodik, nem az
> antiparallel diodan, es ez vajon okoz-e gondot olyan helyen ahol ez jelenthet
> 20m vezetéket.
> (rele, akku+, akku-, FET(vagy a zenerje), rele)
>
>> duplája a tápfesznek, akkor pont jó, mert a reléből ide fog az induktív energia
>> távozni, és jó gyorsan fog lecsengeni benne az ellenkező irányú fesz miatt.
>
> Ez a kulcsa a dolognak amit tulparaztam. Nem fog akkora energiat visszalökni,
> amire egyebkent ne lenne szukseg bekapcsolaskor. Magyarul az aramkör bírja.
> A FET a gyenge lancszem, mert zaroiranyban a zenerje működik, mig nyitoiranyban
> a FET maga. De azt meg ugy valasztottam h bírja. A 20m vezetéken
> keresztülkergetett villany volt elsőre a gondom nagyhirtelen.



More information about the Elektro mailing list