[elektro] 1 : 100 trafo ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Jul 13 10:09:27 CEST 2011


Benedek I. wrote:

> Sokféleképpen értelmezik - sajnos! Van a biztonsági és a biztonsági
> elválasztó trafó, a kettő nem ugyanaz! Vannak olyan alkalmazások,

Én régesrég valami szabványban néztem meg a gyárban. Ott esett szó arról, hogy
az átütési feszkó az egyik kritérium, a másik meg az akár zárlati túlterhelésnek
a kibírása.

Ott még nem rémlik, hogy lett volna ez a kétféle kategória.

A külön cséve jó esetben úgy lerontja a dropot, hogy a traffancs tényleg
kibírhatja a zárlatot. :-)

Ez az emberrel való kapcsolat miatti megkülönböztetés jogos lehet. Itt nem elég,
ha tuti elválasztódik a hálózattól az ember, hanem még a kapac áramokra is
figyelni kell. Ha nekem lenne feladatom ilyen trafót csinálni, biztos, hogy
kétoszlopos lenne, amiben az egyik oszlopon lenne a primer, a másikon a
szekunder, így még jobban le lehet szorítani a két tekercs közti kapac áthatást.

De olyan trafót is láttam már, ahol ezt az áthatást (nem élettani okok miatt)
úgy oldották meg, hogy a két tekercs között volt egy rézfólia, persze nem
rövidrezárt menetet képezve, és ez le volt földelve.

Szóval sokféle értelmes megoldás létezik, a fő, hogy tudja az emberfia, hogy mi
a cél.

Amúgy a galván áramforrásoknál is az a gáz, hogy fogdossák üzemszerűen a
szekundert. Itt is az egyik megoldás a trafókban, hogy axiálisan külön van a
primer-szekunderek oszloponként. A másik szokásos megoldás, hogy ugyan alul a
primer, fölötte rátekerve a szekunder, de a kettő között van egy közel centis
rés, amiben olaj van. Hűtésileg is jó, de elválasztásilag is. Ilyenkor a kettő
közti átütési fesz soktíz kV-ra is nőhet, amikor már olajban van a trafó, bár
nem szokták ekkora feszekkel vizsgálni.
(Az olajos papír átütési szilárdsága elérheti a 200kV/cm-t is. A natúr, tiszta
trafóolajé biztos kisebb, de azért az se a levegőé, ami még mindig megvan
30kV/cm. Bár sosem ez számít tisztán, hanem a kúszóutak fesztűrése.

Mára már felbátorodtak a gyártók. Járt már nálam javításon olyan inverteres
galván áramforrás, ami átszellőzött kivitelű volt (olasz gyártmány), és mivel
korrozív környezetben használták, minden szarrá volt benne korrodálva. A trafója
nem lehet ugye nagyon biztonsági (50kHz-en), az átütött, és csak azért nem volt
probléma, mert a betáp diódahíd is zárlatos lett, és a betáp bizti meg elszállt.

Persze elszállhatott volna úgy is, hogy elszáll belőle 2, a harmadik ép marad,
és a dolgozók, miután nincs áram, kiszedegetik a munkadarabokat a kádból, amin
rajta van az egyik fázis. Nem így történt szerencsére. (Nem is voltam hajlandó
érdemben belekotorni a masinába, csak mivel 2x500A-es volt, a hibás részt
kiiktattam, az általuk hozott diódahidat beraktam, aztán vigyék isten hírével.
Pénzt se kértem érte. Piszok bátor emberek vannak.)

hjozsi



More information about the Elektro mailing list