[elektro] motortekercselés - tényleg alu?

Horváth Péter justicefriend at freemail.hu
Fri Nov 5 10:34:31 CET 2010


  2010.11.05. 10:14 keltezéssel, (G)feri írta:
> Sziasztok!
>
>
> Szétkaptam ma a motorját. A forgórészen szemmel látható égés,
> elszineződés nincs, a kommutátor, szénkefe ép. Kézi metexszel, ohm mérővel mérve
> durva ohmikus eltérés nincs a tekercsek között. Érdeklődöm, hogyan
> tudnám "házilag" leellenőrízni, hogy nincs-e menetzárlat, mit
> ajánlotok?
Szerintem küldj 50Hz -s váltófeszültséget a forgórészbe, a szénkeféknél, 
egy ellenálláson keresztül. Nézd oszcilloszkópon
az ellenálláson, és a forgórészen a feszültséget.  Ha a forgórész 
körbeforgatása közben aszimmetriát lehet felfedezni, akkor van
vele probléma.

> A meglepetés az állórésznél ért. Én még ilyet nem láttam. Lehet, hogy
> tévedem, de zománc szigetelésű aluminium drótnak tűnik. Lehetséges?
> A zománc ocsmányul leégett, lerepedezett róla, bár érdekes módon nincs az a szokásos
> amperszag :).
>
Akkor ilyen világos sárga szine van, ahol nem égett le? Régen a 
keletnémet cuccokban volt ilyen. Lehet ez is az :)

> Amúgy szerintem elég könnyen újra tudnám tekerni kézzel a két
> állórészt, a vasalás megbontása nélkül is hozzájuk lehet férni, max. időigényes. Ha a
> forgórészről kiderűl (egyébként az szinte biztos, hogy rézdróttal van
> tekerve) , hogy jó, akkor nekiállnék az állórész tekerésének, persze
> rézből. Vajon, hogyan kellene méretezni réz esetén? Még az sem lenne
> baj, ha egy kicsit gyengébb  utána a motor, inkább tartósabb
> legyen.
Lehet próbálkozni több menettel. Rézből elegendő vékonyabb drót is. A 
tekercset egy megfelelő méretű fa csévére érdemes csinálni, ami 
szétszedhető,
és utána a kész tekercset benyomni a vasmagba...





More information about the Elektro mailing list