[elektro] motortekercselés - tényleg alu?
Horváth Péter
justicefriend at freemail.hu
Fri Nov 5 10:34:31 CET 2010
2010.11.05. 10:14 keltezéssel, (G)feri írta:
> Sziasztok!
>
>
> Szétkaptam ma a motorját. A forgórészen szemmel látható égés,
> elszineződés nincs, a kommutátor, szénkefe ép. Kézi metexszel, ohm mérővel mérve
> durva ohmikus eltérés nincs a tekercsek között. Érdeklődöm, hogyan
> tudnám "házilag" leellenőrízni, hogy nincs-e menetzárlat, mit
> ajánlotok?
Szerintem küldj 50Hz -s váltófeszültséget a forgórészbe, a szénkeféknél,
egy ellenálláson keresztül. Nézd oszcilloszkópon
az ellenálláson, és a forgórészen a feszültséget. Ha a forgórész
körbeforgatása közben aszimmetriát lehet felfedezni, akkor van
vele probléma.
> A meglepetés az állórésznél ért. Én még ilyet nem láttam. Lehet, hogy
> tévedem, de zománc szigetelésű aluminium drótnak tűnik. Lehetséges?
> A zománc ocsmányul leégett, lerepedezett róla, bár érdekes módon nincs az a szokásos
> amperszag :).
>
Akkor ilyen világos sárga szine van, ahol nem égett le? Régen a
keletnémet cuccokban volt ilyen. Lehet ez is az :)
> Amúgy szerintem elég könnyen újra tudnám tekerni kézzel a két
> állórészt, a vasalás megbontása nélkül is hozzájuk lehet férni, max. időigényes. Ha a
> forgórészről kiderűl (egyébként az szinte biztos, hogy rézdróttal van
> tekerve) , hogy jó, akkor nekiállnék az állórész tekerésének, persze
> rézből. Vajon, hogyan kellene méretezni réz esetén? Még az sem lenne
> baj, ha egy kicsit gyengébb utána a motor, inkább tartósabb
> legyen.
Lehet próbálkozni több menettel. Rézből elegendő vékonyabb drót is. A
tekercset egy megfelelő méretű fa csévére érdemes csinálni, ami
szétszedhető,
és utána a kész tekercset benyomni a vasmagba...
More information about the Elektro
mailing list