[elektro] generator->motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon May 3 00:47:58 CEST 2010
Moczik Gabor wrote:
> Na ja, de te eddig csak a B-t hoztad fel viszonyítási alapnak, ami nem
> olyan kiugróan eltérő az AlNiCo és a ritkaföldfém mágnesek között, a
> Hc viszont jelentősen nagyobb.
Lehet, de valahogy összefügg a kettő. Ha kicsi a Hc, akkor ugye már nulla H-nál
jelentősen kisebb lehet a Br, mint a max, ami lehetséges, amikor full
felgerjesztik.
> Lágyvasat lehet hogy jobban lehet gerjeszteni, de a réz is drága, nem
> biztos hogy rentábilis tekercselni meg csúszógyűrűn odavinni az
> áramot,
Igen, ez világos, én arra próbáltam kilyukadni, hogy az aszinkron motorban a
nagy B kialakulhat anélkül, hogy kellene a forgórészhez vinni bármit is. Abban
az áramok a szliptől jönnek létre, ahogy a mezőben elforog.
>> Ja így érted! Azért ez eléggé nem jellemző dolog, vagy csak nem
>> tudok róla. Persze lehet, hogy bazinagy motoroknál megéri a dolog, a
>> kicsiket kidobják inkább, nem?
>
> Nem igazán. Még mindig olcsóbb javítani mint újat venni.
Biztos van olyan is, de ha egy sarokcsiszoló vagy egy kézi fúrógép, amit 3
ezerért vettem, hát meglesném azt a tekercselőt, aki a szétment forgórészt
mondjuk 1500-ért megjavítja. :)
>> mágnestér van a vas számára, mégis nem szoktak kiakadni a tervezők
>> akár 6-800Hz-től, de bldc-ben meg aszinkronban már sokkal
>> óvatosabbak.
>
> Mert akkora bunkó sokmenetes tekercselés van, hogy a világon nincs
> elég fesz ekkora frekvenciáig felmenni. :-)
Nem a tekercselésről van szó, lehetne ott kevés menet vastagabb drótból. Hanem a
vasat nem szokták valamiért ekkora frekire igénybe venni. Aztán persze lehet,
hogy mégis, csak én nem láttam még olyan motorkát. Persze inverter kell hozzá.
> Hát én konkrétan toroid tekercselőgépekre gondolok, hogy rohadjon
> meg. :-)
Aha. Abban érdekelt vagy, ezt tudom. Tényleg dől belőle a kefepor?
> A munkások már több szénkefét elszívtak szerintem, a hülye tervező meg
> odab*szta a csupasz elektronikát a motor mellé, be van terítve porral
> állandóan. Kefe cseréhez ki kell venni a motort, mert annyi esze nem
> volt hogy a keféhez hozzá lehessen férni.
Nem lehet, hogy a kommutátort kissé fel kéne polírozni vagy mittudomén? Nem kéne
annyira fogynia annak a kefének. Én úgy szoktam csinálni, ha nem tetszik pl a
szikra, hogy működés közben nekinyomok először valami éles acéltárgyat
(csavarhúzó éle alkalmas pozícióban), aztán valamire ráfogott polírpapírt...
végül egészen sikerülni szokott a szikrákat csaknem eltüntetni. Ezek után már
nem nagyon fog a kefe fogyni.
> Szóval ha valamit nagyon utálok, akkor az a szénkefe meg ez a szutyok
> amcsi gyártó.
:-)) Ki kell cserélni bldc-re, mese nincs. Csak egyszer kéne megcsinálnod.
>> Így van. Úgy tűnik, hogy az ára mégis a legelső szokott lenni.
>
> A gépgyártónak bizonyára, sajnos.
Nem, a felhasználónak.
> A baj, hogy egyelőre irreális az ára, ennyiért nem lehet kapni.
Akkor marad a porszívó a kommutátor közelében. :-) Lehet, hogy már egy venti is
segít, ami másfelé fújja a dzsuvát.
> A számítógépet eldobjuk, mert bonyolult, lehetetlen javítani, és nincs
> értelme mert már elavult. Ne hidd hogy a piac váltja ki a gyártást.
Úgy értem, hogy ha keletkezik egy olyan megoldás, aminek nagy keletje van, ezért
felfuthat a gyártás, akkor érdemes belefeccölni. Borzasztó ára vagy egy
bármilyen gyártósornak, párezer Ft-os alkatrész gyártásánál is, ha elég
összetett, csak úgy röpködnek a milliárdok. Ez meg csak akkor éri meg, ha óriási
tömeget lehet gyártani, így eladni.
> Annak már vége. A gyár sózza rád azt amire egyébként nem is volna
> szükséged. Aki ezt nem látja be, az meg is veszi. Ezért van
> tömegtermelés.
Ezt már láttam leírva itt mástól is, nem értek vele túlságosan egyet. Nem
vagyunk gyerekek, nem veszünk olyasmit, amit semmire se használunk, max elvétve,
de akkor a fejünket verjük a falba, hogy ezt fölösleges volt megvenni. Általában
tájékozatlanság van mögötte.
De pl a mobiltelefon, ha nem lenne, fel kéne találni. Vagy a számítógép,
mosógép, autó, mittudomén mi.
>> Ez nem híve-nemhív kérdés, hanem gazdaságossági. Inkább az anyagok
>> reciklálása irányába halad a világ.
>
> Ne mondd már, hogy a kiöntött elektronikát könnyebb reciklálni?
> Ha javítani lehetne, eleve a szemétre se kerülne.
Nem tudom, hogy szokták az elektronikát recikálni, lehet, hogy azt csak
ártalmatlanítani szokták. A javítással az a baj, hogy a bazinagy sorozatú
gyártásnál az egy holmira eső költség olyan alacsony, hogy annyiért még a kínai
szakember se tud javítani. Pont itt olvastam valakitől, hogy ha a mobiltelefont
pl nem tudják megcsinálni x perc alatt, akkor már ki kell dobni, mert már nem
lesz a javítás rentábilis. Bárhol normális országban az élőmunka költségei nem
jelentéktelenek, és nem lehet leszorítani egy bizonyos mérték alá per óra. Ezzel
szemben egy gyártósor a kis kütyüt lehet, hogy az ilyen élőmunka óraköltségénél
sokkal kisebbért tudja előállítani, tehát ha a javítás kitesz egy órát, nem
fogja megérni.
> Erre halad a világ, a környezetszennyezés is csak azóta probléma mióta
> erre halad...
Nemnem! A környezetszennyezés fokozódása mögött alapvetően a létszámnövekedés
áll. Ha megrekedtünk volna 1milliárdnál, egész más lenne az ábra. A növekvő
létszám más lények rovására történhet csak, kiirtunk erdőt-mezőt, lehalásszuk az
óceánokat, szóval elszedjük a természettől a regenerálódás lehetőségét a
létszámunk növekedése által, miközben magunk egyre több szennyet termelünk.
Szóval két egymást erősítő hatás van. A technika fejlődése csak segít ezen. Ha a
gőzmozdonyok technikai szinvonalán lennénk, tehát ami akkor dívott, rettenetes
katasztrófa lenne ennél a mostani létszámnál.
Én még emléxem a 80-as évekbeli autóhelyzetre, a közlekedési viszonyokra Bp-en.
Az évtized vége felé rettenetes volt autózni a pöfékelő szarok miatt. Láttam
egyszer egy ismerősömet, amint bicajjal hazaért. A fehér trikója keresztbe,
ahogy gyűrődött, úgy volt feketén csíkos. Nem egy heti bicajozás után, csak
aznap elment és hazajött úgy 10km körüli távra-ról, de az is lehet, hogy csak
egy út volt.
>> Én is néztem, tényleg kicsik szoktak lenni, de olyan nagyot kevésbé
>> láttam, mint egy szokványos aszinkron moci.
>
> Mert kisebb. :-)
Nem lehet kicsi pl egy 100kW-os motor! Aszinkronban óriásiak is vannak, de pl
egy darabológépen (vágókorongos holmi, nemtom, hogy hívják) 4-6kW-os 2800-2900
körüli fordulatú motorok vannak. Egy ilyen van vagy 20 kiló vagy mittudomén
mennyi. Ilyen bldc-k is vannak biztos, de meglepne, ha egy kilós lenne. :)
> Én konkréten 750W 2-4kRPM körülieket néztem, kb. 100x100x150mm
> négyzetes
> alakú rémlik. Majd rákeresek, nem jut eszembe a gyártó neve.
Jó, de keress hozzá hasonló teljesítményű és fordulatú aszinkron motort is!
Konkrétan, ha 750W 4k fordulatú, akkor 520W körüli, 2,8k fordulatút kellene
keresni az összevethetőséghez.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list