[elektro] Motor akku

potyo potyo.ada at gmail.com
Thu Mar 18 19:13:00 CET 2010


Az nem jó, hogy ha helyzet van, akkor odaviszed a segédakkut és kézzel
kapcsolod rá a segédakkut a főakkura? Járó motornál pl. a generátor
segéddiódahídjáról táplált relé párhuzamosítja a két akkut. Így a
segédakku lehet a csomagtartóban, ülés alatt, szinte bárhol. Csak oda
kell neki húzni két madzagot meg egy 10-20A-es relét betenni a
generátor mellé, csomagtartóba meg bekészíteni a bikázókábelt. Vagy ha
van hely a motortérben, akkor valami nagyáramú kapcsolóval
párhuzamosítani a két akkut a bikázás idejére? Vannak ilyen kézi
kapcsolók, ha helyzet van, motorháztetőt felnyitod, kapcsolót
átbillented, indítózol, járatod egy kicsit, kapcsoló mehet vissza,
mert ekkor a relé már úgyis párhuzamosan kapcsolva tartja a két akkut.

Esetleg a normál akku mellett szokott lenni annyi hely benzines
autóban, hogy oda még egy kisebb akku odaszorítható (dízelben nagyobb
akku van, és a tartó univerzális szokott lenni). Egy 55Ah mellé még
nagyjából oda lehet tenni egy 35Ah-t, és így nem kell neki máshol a
helyet keresni. Vagy esetleg 2x40Ah vagy valami ilyesmi elrendezés.

Bár nem biztos, hogy megéri a dolog. Hányszor fordul elő, hogy lemerül
az akku? Kétévente egyszer? Hacsak nem valami elhagyatott helyre megy
az ember, előbb-utóbb lehet találni valakit, aki segít bebikázni. Ha
meg ilyen helyre megy, akkor meg nem nagy valami betenni a
csomagtartóba egy akkut meg a bikázókábelt.

2010/3/18 Moczik Gabor <pm_levlista at progzmaster.hu>:
> Várszegi Péter wrote:
>> Nem az Ah, meg a töltőáram számít, hanem az indítóáram.
>
> Tisztában vagyok vele, viszont az Ah-val általában emelkedik az
> indítóáram is, a töltőáram ha meg csak 1A lehet max, akkor jelentősen
> bonyolítja a helyzetet, teljesen külön kell kezelni a másik akkutól, az
> alábbi megoldás nem működik ilyen egyszerűen.
>
>
> A jelenlegi terv, hogy a két akku az alábbi módon lenne kötve:
> A jelenlegi főakkun maradna minden fogyasztó, kivéve behúzómágnes
> vezérlőtápja és indítómotor. A generátor is megy ide.
> Az új indítóakkura megy a mágnes és a motor, valamint egy néhányszáz
> A-es dióda a főakku felől. Járó motornál egy megfelelő relé rövidrezárja
> a diódát hogy mindkét akkun legyen töltés.
> A motorvezérlés tápja mindkét akkuról külön diódákkal összehozva.
>
> Indításnál az indítóakkun van a közvetlen terhelés, vagy ha netán az
> merült le vagy leesik annyira a fesz, akkor a dióda nyit a főakkuról is
> folyik áram. Ha álló motornál a főakku merül le, a dióda miatt az
> indítóakkut nem érinti.
>
> A dióda a problémás alkatrész, 200A felett nehéz találni, és drága. Ha
> találnék, akkor meg tudnám nézni az adatlapban mennyi a nyitófesz
> párszáz A-en. Az indítómotornak 1-2-3V esés nem számít, az ECU-nak
> lehet, azért kap külön diódákat.
>
> Lehetne behúzómágnes méretű relével is szórakozni, de csak az önmagában
> 15-20A-t vesz fel, és nem jó folyamatos üzemre. Van egy ilyen mágnesem,
> ha kisebb visszatérítő rugóval kisebb áramon benntartható, akkor tök jó
> is lenne, megoldaná az indítás és töltés kérdését is...
>
> --
> ((( Móczik Gábor  )))--((( e|mail: pm-01 |@| progzmaster |.| hu )))
> ((( S.k.y.p.e.: moczik )))
>
> -----------------------------------------
>          elektro[-flame|-etc]
>



More information about the Elektro mailing list