[elektro] Védőföld és nulla összekötve: hibakeresés hogyan?

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
Mon Jan 25 14:35:02 CET 2010


ez egy tarsashaz, ha jol ertettem. 

ott azert kicsit bonyolultabb. erdekes kerdes pl, hogy hol van a fogymero. siman lehet hogy len a foldszinten az osszes. az eph meg egy par mas okbol nem egyertelmu hogy akkor a lakasban 4 vagy 5 drot jon fel. de ha 5, akkor tuti hogy nem szabad a zoldsargat a kekkel osszekotni.

vajk


________________________________
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: elektro at tesla.hu
Sent: Mon, 25 January, 2010 14:18:49
Subject: Re: [elektro] Védőföld és nulla összekötve: hibakeresés hogyan?

vajk fekete wrote:
> ha pen vezeto, akkor az persze bevett. csak akkor 4 drot jon be. 3fazis 
> es a pen. es
> akkor a lakasban van a PE es az N szetvalasztva.

Szinte biztos, hogy így van. El nem tudom képzelni, hogy 5 jön be.
Az óra környékén van összekötve, és a srác valahol arrébb találta meg még 
sinekkel is összekötve.

Nem tudom, mennyire látszik, hogy ha légvezetéken jön be a delej, hogy az 
hány kanóc, de esetleg valami távcsővel vagy nemtommivel meg lehet 
kukkolni, hogy az 4 lesz. Nem is megy kint se 5 soha.

Na most, formailag persze nem szabályos, hogy ha az órától picivel odébb 
van egy doboz, abban egy valag kismegszakító, és az órától 5 vezetéket 
hoztak el, és itt mindet rányomták a sínre, aztán innen megy el az összes 
fogyasztóhoz immár külön a nullák meg a védővezetők, de ez működésileg nem 
olyan problémás. Annyi történt, hogy az órától nem 1, hanem 2 vezetéken 
jön a még egyesített védővezető és nulla, és itt van szétválasztva. Akkor 
lenne hangyányit problémás, ha még ez előttről is menne valami 
fogyasztóhoz vezeték.

Természetesen semmi akadálya teljesen szabályosra csinálni. Az órától jövő 
kék és zöldsárga természetesen keményen össze van ott kötve, szóval nem 
lehet köztük omhmérővel nagy diffit látni. Csak a zölsdárgát kell majd a 
sínre kötni, és vagy van egy másik sín, amin a nullák vannak, vagy egy 
valag sorkapocs, amik össze vannak kötve, oda menjen a kék.

Amit viszont ki kellene tudni mérni: ha a bejövő le van bontva ebből a 
dobozból, akkor a továbbmenő kék és zöldsárga között nem lehet kontakt. És 
ez a lényeg. Ha ez megvan, még egy ohmmérővel is ki lehet mérni, hogy jó-e 
a védővezető-hálózat. Rendesen visszakötni a bejövő kanócot a dobozba, 
tehát nulla és védővezető nem összekötve, ráküldeni az egyes helyekre 
valami 2kW körüli fogyasztó áramát, tehát a védővezetőre valamelyik 
fázisból, és nézni, hogy a terheletlen nulla és közte mekkora a fesz. Így 
házilagos eszközökkel is lehet ellenőrizni, hogy az egyes földelések 
rendben vannak-e.

Utána akár fordítva is lehet, a nullákat is lehet ellenőrizni a 
terheletlen védővezetőhöz képest mérni. :-) Ez annyiban fontosabb lehet, 
hogy ezen mindig fog áram folyni, tehát hogy jó-e minden kontakt. A 
fázisokat is lehet ellenőrizni úgy, hogy egy kanócot kihúz az ember az 
adott fázisról a kismegszakítós dobozból, és a főbb helyeken leterhelve 
megnézni, mennyi a különbség a terhelési hely és a külön kihúzott kanóc 
között, ami ugye árammentes.

Ha ez mind jó, akkor kész is. :-)

hjozsi 

-----------------------------------------
          elektro[-flame|-etc]


      


More information about the Elektro mailing list