[elektro] motor kérdés
Gál Zsolt
tralitoverin at gmail.com
Tue Dec 21 22:30:11 CET 2010
Ezekkel a frekiváltós dolgokkal elég sokat lehet dolgozni időnként. Amíg nem
kezdtem fejlesztésbe, addig nem is gondoltam volna, olyan egyszerűnek tűnt
az egész.
Én úgy tapasztaltam, hogy két azonos teljesítménnyel jelölt motor között is
lehet eltérés, úgy mint például a trafóknál. Nem mindegy ugyanis, hogy mihez
készültek. 250W-os motorral próbálkoztam és minden jónak látszódott, amíg
nem jött egy "olcsóbb" típus és nem értettem a különbséget. Már a
méretezésnél sem értettem, hogy én tudom rosszul a képletet, vagy a motor
gyártó érti másképpen. A példánál maradva a 250W-os motor adattábláján
szereplő áramérték 400V mellett: 0,7A. A másik motornak az adattábláján meg
0,75A. Ha a kisebb árammal számolok a teljesítmény = gyök3 * 400 * 0,7 =
485W, ha a nagyobbal, az meg 520W. És a legszebb, hogy amikor féküzemben egy
kicsit erősebb geresztést odanyom a vezérlés és a 230V-os hálózatból a
frekiváltó felvesz 3,5A-t, ami ugye 230V*3,5A= 805W. Hol van akkor a 250W?
Tehát ezeket érdemes figyelembe venni és akkor kevesebb lehet a szívás. A
korábbi sima tapasztalatom persze abból adódott, hogy a felszerelt
frekiváltók többnyire ventilátorokat hajtottak, és ott nem annyira
jelentkeztek a dinamikus problémák. Persze azért adódott ott is az
átlagosnál kellemesebb tapasztalat is, amikor 2,2kW-os Vacon
frekvenciaváltóval elindítottunk egy 10kW-os motort és játék kedvéért a
frekvencia felső határát 200Hz-re állítottuk. A régebbi készülékek 100Hz
környékén elengedték a motort, tehát a freki maradt a fordulat viszont
elveszett. Ez meg vitte motort, de nem emeltük fel 200Hz-ig az alapjelet,
mert valahol 150Hz fölött a motor ventilátorlapátja szétrepült, elég nagyot
szólt, úgyhogy a játékot ott hagytuk abba.
2010/12/21 Skandar Graun <sgraun at gmail.com>
> Köszönöm a hozzászólásokat.
> Mivel ezek eleve 3f motorok, a kis teljesítményből gondolom, hogy
> alapvetően csillagba vannak a motorok.
> A gépek mennek, egy év alatt nem füstöltek el.Mondjuk, nem sokat
> használják, de bírják.
> Az adatlap kérdése érdekes. A motorok teljes vezérléssel érkeztek,
> külső kézi kezelő volt hozzájuk.
> Beépítéskor kiheréltük, a teljes belső vezérlést kiépítettük, a
> maradékot (végálláskapcsolók, fékek...) bekötöttük a rendszerbe.
> Amikor a gépész fővállalkozómmal beindult a vita, én jeleztem, mi a
> problémám. Ő hozta a motorokat.
> A válasza az volt, hogy ilyeneket már használtak frekiváltóval és
> "nekem tudnom kellett volna, hogy ezek ilyenek..."
> Ez valahogy nem volt szakmai érv, de már nem volt kedvem vitatkozni,
> hagytam az egészet. Úgy nézett ki, hogy megy, ha leég a motor, én
> széttárom kezeimet, hogy én jeleztem, aztán kész.
> Erre jött ez a sebességprobléma...
> Józsi! Ilyen veszteség mellett esélyes, hogy kiesik a szlipből?
> A 350W-osak árama 1,1-1,3 A
>
>
> 2010/12/21 Info <info at kiralyelektronika.hu>:
> >> Van feltéve két régebbi, azok 350W-ak, más gyártmányúak, azoknak az
> >> áramfelvétele normális.
> >
> > Mindenképp keresd meg az adatlapját, pontos típusát, esetleg beszélj a
> > gyártóval.
> >
> > -----------------------------------------
> > elektro[-flame|-etc]
> >
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
http://galzsolt.zzl.org
More information about the Elektro
mailing list