[elektro] Ember formájú villanyoszlopok

potyo potyo.ada at gmail.com
Thu Aug 26 17:51:41 CEST 2010


jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta (2010. augusztus 26. 17:21):
> potyo wrote:
>
>> Forgórész sokpólusú az autógenerátorokban, úgy 12, ha jól emlékszem.
>
> Nem biztos. Nem mechanikailag értem, hanem villamosan. Tehát gerjesztve hány
> mágneses pólusa van, ez a kérdés.

Ugyanannyi, mint mechanikailag. Minden második köröm tartozik egy
pólushoz. Így néz ki:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?go=95066639&t=9106929


>
>> Kis fordulatnál az armatúravisszahatás jelentősen korlátozza az
>> áramot, 1800 körüli tengelyfordulatnál a névleges áram 30-40
>> százalékát tudják csak a gyári adatlapok szerint (persze a valóság
>> lehet ettől több, mértem már 48A-t kicsorogni egy 55A-es generátorból
>> alapjáraton, miközben csak 23A van megadva rá, de ez egy kb. húsz éves
>
> Nekem fordított az a kevés tapasztalatom. A zsiguli nem tudta felnyomni
> névlegesre az akkufeszt, csak ha odanyúltam a gázhoz, és feltoltam
> ezervalahányszázig. A fordban most meg 900-nál is felnyomja maxra akkor is, ha
> eléggé le volt merítve. Néha még ékszíjhangot is hallok, ami nagy nyomatékra,
> azaz nagy áramra utal, illetve mértem is lakatfogóval.

Nem fordított ez, csak másik generátor :-)) A 14V megléte csak azt
jelenti, hogy a generátoron a terhelés kisebb, mint amit az adott
fordulaton tudna. A lemerült akkura ha kényszeríted a 14V-ot, akkor
nem folyik ám olyan rettenet nagy áram, mint ahogy azt sokan
gondolják. Pl. folyik 20A, azt simán tudja a generátor alapjárat körül
és akkor már megvan a 14V. A zsiguli generátora alapjáraton annyi
áramot sem tudott termelni, ami a saját gerjesztését fenn tudta volna
tartani, így legerjedt. Kicsit nagyobb fordulatra meg ismét
felgerjedt. Lehetne úgy is mondani, hogy nem dugóban ácsorgásra volt
tervezve, hanem haladásra.

>
>> volt, maiak szerintem jobban ki vannak centizve). 6000 fordulatnál
>> tudják a névleges áramot a gyár szerint. Maximális fordulatként eddig
>
> Milyen feszen? Lehet, hogy termikusan gondolták, nem? Elég kicsik ezek, lehet,
> hogy ha egy adott fix fordulat és gerjesztés mellett felveszem a kapocsfesz-áram
> jelleggörbét, akkor egy elég erőteljesen eső valami jön ki. Tehát ha pl 6000-nél
> tudja 14V-on a névleges áramot, akkor elvéve a terhelést lehet, hogy felmegy a
> fesz huszonvoltra.

Pl. 13V-on láttam megadva az Iskra generátoroknál. Ez a fordulat-áram
úgy értendő, hogy kívülről valami módon 13V-on van tartva a feszültség
függetlenül, hogy a generátor mit termel. Gerjesztés szabályzó nélkül
rákötve a segéddiódahídra (vagy ahová kell, hogy mindig maximális
gerjesztőáram folyjon), emelik a fordulatot nullától, mérik a kifele
folyó áramot, és megvan a fordulat-áram jelleggörbe. Kisebb
terhelésnél minden bizonnyal magasabb feszültséget lehetne elérni,
csak autóban nem ez a cél, hanem a névleges feszültség fenntartása
minél nagyobb terhelésnél és minél kisebb fordulatnál. Persze
valamilyen egyensúly van meghatározva a feltételek között, mert nem
célszerű 5kW teljesítményre képes generátort sem berakni csak azért,
hogy alapjáraton is ellássa az elektromos szervót árammal akkor is, ha
a delikvens épp álló helyzetben tekergeti a kormányt...

>
> Ha így van, akkor nem olyan szép a lejányzó fekvése, mint ahogy előbb gondoltam,
> ezért mondtam, csak elvi a fejtegetés.
>
> hjozsi
>
> -----------------------------------------
>          elektro[-flame|-etc]



More information about the Elektro mailing list