[elektro] generator->motor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Apr 29 15:19:09 CEST 2010


potyo wrote:

> Az Iskra honlapján keresgettem egyszer a generátorokat, ott találtam:
> http://www.iskra-ae.com/eng/alternators.php

Értem, szóval nem te alkottad.

> Nem termikus korlát, hanem az armatúravisszahatás korlátozza le az

Jó, ez világos, de ez már sokkal nagyobb áramoknál zajlik, mint amiről itt szó 
lenne. Tehát ha a lineáris körüli szakaszon kijön mondjuk 100A, amihez kicsi 
fordulatszám tartozik, akkor ugyanannál a gerjesztésnél egy kisebb ohm terhelés 
mellett kijöhet nagyobb feszen is ugyanez a 100A még messze az áramgenerátoros 
jelleg belépése előtt.

> Nagyobb gerjesztőárammal (=nagyobb gerjesztőfeszültséggel)
> valószínűleg nagyobb áram vehető le, de szerintem itt sincs sok

Nem az áram lenne nagyobb, hanem a feszültség! Látom, nem akaródzik ez átmenni, 
biztos rosszul írom.

Részletesebben.
Ha még jó áramtartományban vagyunk, minden a görbéknek megfelelően kb lineáris, 
akkor az indukált fesz a mezővel (gerjesztőáram) és a fordulatszámmal arányos.
Ui=k*f, ha állandó a gerjesztőáram.
A kapocsfesz úgy jön, hogy ebből lejön egy ohmos jellegű tag, ami tehát 
áramfüggő, ez tehát állandó, valamint egy dióda vagy más félvezetőfesz miatti 
konstans fesz.

Emiatt nagyobb fordulatokon az Uk/Ui arány javul. Ez hatásfoknövelő jelenség.

A vasveszteség meg a surlódási meg ventiláticós veszteségek nőni fognak persze.

Összességében valószínű, hogy a generátor hatásfoka nem lesz rosszabb, mint 
kisebb feszen, sőt, esélyes, hogy javul. Eközben a teljesítmény drasztikusan 
javul.

Egyszerűen arról van szó, hogy a generátorba sokkal nagyobb teljesítmény van 
beépítve, mint ami üzemszerűen szükséges, mert kis fordulaton is már kell tudnia 
akkora akkutöltést, amekkorával az összes lényeges fogyasztót el lehet látni, 
mert az nem opció, hogy sok piroslámpánál állás mellett lemerüljön az aksi, ha 
valaki nem lép oda időnként a gáznak.

Magas fordulaton meg legerjesztik simán, de kell bírnia akár 16ezres 
fordulatszámot is, hiszen a motor pöröghet akár 8ezerrel is. Emiatt tehát a 
generátorban jókora többletteljesítmény be van építve az ellentétes 
követelmények miatt. Ha a 100A-t 14,4V-on 16ezernél kéne tudnia, sokkal kisebb 
generátor is elég lenne.

Szóval ott a lehetőség. Nem az áramot kell növelni, nincs betelítődés.

> Ólomakku nem jó erre a célra, mert részlegesen töltött állapoban
> szulfátosodik és gyorsan tönkremegy. Más rendszerű akku kell, aminek
> nincs ilyen problémája. Jelenleg a li-ion a legalkalmasabb,

Ez komoly érv, biztos meg kell oldani, de az is biztos, hogy ha az autó áll, 
akkor is fogy az aksi.

Ha kicsit számolunk, és azt várjuk el az aksitól, hogy képel legyen felvenni egy 
mondjuk 30-ról 10-re történő fékezés energiáját egy másfél tonnás autónál, ez kb 
46kJ. Osztva pl 13V-tal az majdnem pontosan 1 amperóra. Szóval nem kell az aksit 
kisütött állapotban tartani, ez majdhogynem csípőből adott hiány.

A hibridekben már más az ábra, más a cél, ott a normál menetre számolnak már 
kapacokat. Itt csak apróságról van szó, ami azért mégis számíthat, illetve a 
feladat érdekes.

Más kérdés, hogy valszeg nem fog megvalósulni, mert elég sok meló, és jó drága 
lehet a elektronikát kifejleszteni hozzá, az autó is jelentős átalakításokat 
kíván itt-ott.

Azért kíváncsian várom a fejleményeket, én ahol tudok, így emilben segítek, ha 
kell. Abban a csapatmunkában, amit Awol felvetett, nem hiszek, itt még sokszor 
abban se tudunk megegyezni, hogy mittudomén a hang hogy megy át a mittudoménmin, 
és akkor még se politikáról se más világnézeti kérdésről nem esett szó.

Persze mondhatni, hogy úgy szép az élet, ha zajlik. Na de ennyire? :)

> Szóval én úgy érzem, hogy túl sok dolog van, ami miatt pénzügyileg nem
> éri meg. Ha a generátor átalakítását, visszatöltést, stb. technikailag
> meg is oldanánk, akkor sem érzem, hogy az akkuk élettartama alatt
> annyi üzemanyagot spórolna meg, ami fedezné az akkuk árát.

Ez így van valszleg, a dologban más a motiváció.

> Toyota
> Priusnál is kérdés, hogy megspórol-e annyi üzemanyagot, amivel többe
> kerül egy hasonló kategóriás autónál...

Ezek az autók akkor lennének gazdaságosak, ha jóval nagyobb körben néznék a 
hatását. Ekkor elképzelhető, hogy akár állami vagy ebben a térségben úniós 
támogatás is megéri összességében. Az ilyen autóknak asszem nem akkor van 
előnyük, ha valaki sokszor hosszú utakon jár, hanem kifejezetten a városi 
forgalomban. Ha belegondolunk, hogy mi lenne, ha az összes fékenergiát vissza 
lehetne nyerni, az óriási lenne, és ide jön még, hogy a benzin vagy dízelmotor 
sokkal egyenletesebben járhat, ha neki csak töltés lenne a dolga (tudom, nem így 
van). Lehetne optimalizálni, méretcsökkenteni, további emissziócsökkenés lenne 
elérhető. Szóval nem egy rossz irány ez! El kell szakadni az egyéntől, 
összességében jelent egy kis lépést - ami lehetővé teszi, hogy tovább növeljük a 
létszámunkat. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list