[elektro] generator->motor

potyo potyo.ada at gmail.com
Thu Apr 29 14:47:25 CEST 2010


jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta (2010. április 29. 12:55):
> potyo wrote:
>
>> is nagyjából igaz rá: http://potyo.info/generator_gorbe.png Tehát kis
>
> Ez honnan van? Tök jó infóforrás.
> Ha megnézzük, 2000 körül tudja a 100A-t, vagyis alig az alapjárat felett lenne
> ez, mert hogy az alig 100 alatt van valahol általában.

Az Iskra honlapján keresgettem egyszer a generátorokat, ott találtam:
http://www.iskra-ae.com/eng/alternators.php

>
> Az a lehajló görberész gondolom termikus korlát, de azokra az áramokra nincs
> szükség. A 100A-t meg lehet tartani, csak nem kell elvenni a gerjesztést tőle,
> ahogy a fesz-szabályozó csinálja. Ha megvana teljes gerjesztés, akkor dupla
> fordulatszámon, mondjuk a motor 2000, a generátor meg 4000, akkor már dupla
> teljesítmény jön le róla. Hiszen a tekercsek feszesése marad, mező marad, a
> freki megy fel a duplájára, tehát az indukált fesz. A hatásfoka még jobb is
> lesz. A félvezetők fesz-esése se nő szóval tényleg jobb lehet a hatásfoka.

Nem termikus korlát, hanem az armatúravisszahatás korlátozza le az
áramot. Ez a görbe úgy van mérve, hogy a gerjesztés fixre rá van kötve
az állórészre, vagyis mindig maximális gerjesztőáram folyik, egy
feszültséggenerátor tartja a kimenetet 13V-on, van annyi fogyasztó,
ami lenyeli a termelt áramot, és akkor a fordulatot növelik és közben
mérik a kifolyó áramot. Szóval egy adott konstrukciójú generátorból ez
az, amit ki lehet hozni, efölött átmegy áramgenerátoros üzembe. Jobban
mondva ezt garantálja a gyártó, mert a valóság mindig efölött van
valamivel. Pl. nekem 23/55A-es (1800/6000 fordulat) generátorból
sikerült már alapjáraton kiszedni 48A-t, kicsivel felette (mondjuk
1300 körüli főtengelyfordulatnál) 56A-t, de ez nem jelenti azt, hogy
mindegyikből ki is jön ennyi, de a 23 biztosan kijön. Persze jól is
jön ez a korlát abból a szempontból, hogy a diódák hűtése kisebb
fordulatnál gyengébb, így automatikusan kisebb fordulatnál kisebb áram
is folyik rajtuk, nem kell olyan nagy légáram és/vagy hűtőborda.
Nagyobb gerjesztőárammal (=nagyobb gerjesztőfeszültséggel)
valószínűleg nagyobb áram vehető le, de szerintem itt sincs sok
mozgástér hagyva, egykettőre betelítődik a forgórész és aztán hiába
növeled az áramot, alig emelkedik tovább az indukció.

>
> Szóval kicsit máshogy kell hozzáállni, és menne az! Csak nem lenne egyszerű az
> az elektornika. Na de itt ez nem lehet probléma!
>
>> Hová vinnéd el a nagyobb áramot a generátorról fékezéskor? Ólomakku
>> normál állapotban levő autóban szinte állandóan feltöltött állapotban
>> van, az már több energiát nem tud eltárolni. Fogyasztód nincs, ami
>
> Ezt is meg kell oldani, persze csakis pótakkukkal lehet. Ha 3-szor annyi az
> aksi, akkor a teljesen feltöltött állapottól el lehet tekinteni. Procival pl meg
> lehet csinálni, hogy tudja, mennyit szedett ki az aksiból egy-egy gyorsításkor,
> és mennyit rakott vissza fékezéskor, és csak arra kell figyelnie, hogy mindig
> maradjon az aksiban elég, hogy az indulás ne legyen veszélyben. Ahhoz meg igen
> kevés is elég, mondjuk 10-20Ah, de nem kéne ennyire lemenni.
>
> A kérdés a hibrideknél is felmerül, ott ezt megoldották.
>
>> felvenné, vagyis ami van, az fel is veszi, ami kell neki. Hibrid
>> rendszerű autókban van ez a fékezéskori visszatöltés, de ott más akkuk
>> vannak, nem ólomakku.
>
> Mindegy, azok se lehetnek tele, amikor visszatöltés van.

Ólomakku nem jó erre a célra, mert részlegesen töltött állapoban
szulfátosodik és gyorsan tönkremegy. Más rendszerű akku kell, aminek
nincs ilyen problémája. Jelenleg a li-ion a legalkalmasabb,
hibridekben is ez szokott lenni. És persze ügyel rá az elektronika,
hogy a töltöttség hogy áll, és attól függően csinálja, amit csinál.

Szóval én úgy érzem, hogy túl sok dolog van, ami miatt pénzügyileg nem
éri meg. Ha a generátor átalakítását, visszatöltést, stb. technikailag
meg is oldanánk, akkor sem érzem, hogy az akkuk élettartama alatt
annyi üzemanyagot spórolna meg, ami fedezné az akkuk árát. Toyota
Priusnál is kérdés, hogy megspórol-e annyi üzemanyagot, amivel többe
kerül egy hasonló kategóriás autónál...



More information about the Elektro mailing list