[elektro] villanyautó

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed May 20 18:42:22 CEST 2009


potyo wrote:

> Szerintem nem tud a kerék olyan hirtelen megállni, hogy a motor tömege 
> miatt
> a tengelye deformálódjon. A kerék sem olyan rettenet könnyű, ráadásul 
> elég
> nagy az átmérője is, vagyis annak is jelentős a tehetetlenségi 
> nyomatéka.

Próbáltam felemelt autóval, megpörgetett kereket a fék valami iszonyú 
lassítással képes megfogni. Mintha felakadna valamiben. :)

Kis számolás megint. :-)
Kb 4 kg*m2 lehet egy hétköznapi kerék tehetetlenségi nyomatéka (vagy 
kisebb).
2 tárcsafék képes mindenféle útviszonyok mellett legyőzni a surlódást, 
vagyis akár tonna fölötti fékerőre per kerék egy 1 tonnás autóban. Ez úgy 
10000N*0,3m (kb) = 3000Nm-es nyomaték.

A szöglassulás, amire a kerék kényszerülne, ha nem akarná az út tovább 
hajtani: M/theta=3000/4=750 rad/s^2. A kerületi lassulás pedig kb 225 
m/s^2.
Ha épp mondjuk 30m/s sebességgel megy, 30/225=0,13 s alatt áll meg. Azért 
ez nagyon bika!

Jó, ha az út tovább akarja forgatni, meg a motor is rajta van, ez 
lényegesen lájtosabb.

> Érdekes kérdés, én arra tippelek, hogy nem csúszik meg

Lehet. Ha lennének adatok, nem lenne nehéz kiszámolni.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list