[elektro] villanyautó
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed May 20 18:42:22 CEST 2009
potyo wrote:
> Szerintem nem tud a kerék olyan hirtelen megállni, hogy a motor tömege
> miatt
> a tengelye deformálódjon. A kerék sem olyan rettenet könnyű, ráadásul
> elég
> nagy az átmérője is, vagyis annak is jelentős a tehetetlenségi
> nyomatéka.
Próbáltam felemelt autóval, megpörgetett kereket a fék valami iszonyú
lassítással képes megfogni. Mintha felakadna valamiben. :)
Kis számolás megint. :-)
Kb 4 kg*m2 lehet egy hétköznapi kerék tehetetlenségi nyomatéka (vagy
kisebb).
2 tárcsafék képes mindenféle útviszonyok mellett legyőzni a surlódást,
vagyis akár tonna fölötti fékerőre per kerék egy 1 tonnás autóban. Ez úgy
10000N*0,3m (kb) = 3000Nm-es nyomaték.
A szöglassulás, amire a kerék kényszerülne, ha nem akarná az út tovább
hajtani: M/theta=3000/4=750 rad/s^2. A kerületi lassulás pedig kb 225
m/s^2.
Ha épp mondjuk 30m/s sebességgel megy, 30/225=0,13 s alatt áll meg. Azért
ez nagyon bika!
Jó, ha az út tovább akarja forgatni, meg a motor is rajta van, ez
lényegesen lájtosabb.
> Érdekes kérdés, én arra tippelek, hogy nem csúszik meg
Lehet. Ha lennének adatok, nem lenne nehéz kiszámolni.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list